Maandag 14/10/2019

Snaterende eenden debuteren in badpak

BRUSSEL l Het lijkt wel een trend: producties met alleen maar vrouwen. Na Norfolk is ook Compagnie Barbarie een nieuw vrouwencollectief van ex-schoolgenoten. Ze debuteren vanavond met Undertwasser wasserwasser, een duik in het leven van synchroonzwemsters.

DOOR WOUTER HILLAERT

"Elke man die we over onze repetities vertellen, zegt meteen: 'Ik zou zot worden'", aldus Karolien De Bleser van Compagnie Barbarie. "Niemand gaf ons ook meer dan twee repetitiedagen, maar wij vinden het juist erg fijn." Wij, dat zijn behalve De Bleser ook Ruth Beeckmans, Evelien Broekaert, Liesje De Backer, Amber Goethals, Lotte Vaes en Sarah Vangeel. Ze studeerden ooit samen aan het RITS en vonden toen al dat ze ooit eens iets samen moesten doen.

Pas toen een van hen kwam aandragen met de documentaire Watermarks (2004) van cineast Yaron Zilberman werden die plannen concreet. De film toont de reünie van kampioenzwemsters uit een Joods-Oostenrijkse sportclub, ruim vijftig jaar nadat die door de nazi's ontbonden werd. De dames zijn al tachtigers als ze samen het bad induiken waar het allemaal begon.

"Vooral hun dappere en tegelijk serene atletische houding fascineerde ons, maar intussen zijn we al een heel eind weg geëvolueerd van die documentaire", vertelt De Bleser. "We zijn uitgekomen bij een voorstelling over topsport op zich. Waarom kies je ervoor en wat geef je er allemaal voor op? En dan is er ook het gegeven dat je carrière al afgelopen is op je vijfentwintigste. Die leeftijd hebben wij ook, terwijl wij nog altijd in onze kinderschoenen staan."

Dat de keuze op synchroonzwemmen viel, leidt ook tot een heel andere metafoor. "Het is een bizarre sport waarin je allemaal zo gelijk mogelijk moet handelen. Dat roept ook de vraag op in hoeverre je op elkaar kunt en moet gelijken."

Minstens evenveel inspiratie haalde Compagnie Barbarie uit Lichamelijke oefening, een boek waarin Midas Dekkers de draak steekt met de stelling dat sport gezond is. "Hij vindt het onzin om jezelf af te beulen, maar ook wij beginnen om de zoveel tijd toch maar weer te joggen tegen de kilo's, ook al weet je dat het totaal geen zin heeft", lacht De Bleser. "Het in de knoei zitten met onze noodzaak aan lichaamstraining is zowat de totaalsfeer van het stuk."

Ook al hebben de actrices tijdens de repetities vooral rond de tafel gezeten en gediscussieerd, toch is het resultaat eerder beeldend geworden. "Er is wel tekst, maar die zou zeker niet op zichzelf kunnen staan als een autonoom stuk van a tot z", nuanceert De Bleser. "Onze uitdaging was eerder een onderzoek te voeren naar onze eigen taal, met de kracht van wat we samen hebben."

Vanwaar de naam Barbarie? De Bleser: "Je hoort er zowel 'barbaars' als 'barbie' in, maar in zijn geheel is het de naam van zo'n zwart-witte eend met van die rode knobbels op haar bek. Zeven vrouwen, kakelende kippen, snaterende eenden, dat vonden we wel passen."

Tot 24 november in kc nOna, Mechelen. Daarna nog in Leuven, Genk en Gent.

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234