Dinsdag 23/07/2019

'Snake Dance', of het begin van het einde

Vanavond stelt Belgische documentairemaker Manu Riche zijn opmerkelijke film Snake Dance voor in de Brusselse Cinematek. Later volgt via de Vlaamse Documentairedagen een doortocht langs diverse Vlaamse steden.

Met een titel als Snake Dance verwacht men zich niet meteen aan een docu over de atoombom, want dat is dit wel degelijk. De film vertelt de geschiedenis van het allereerste massavernietigingswapen, zoals dat door topwetenschapper Robert Oppenheimer en zijn medewerkers in het geheime Los Alamoslaboratorium in New Mexico werd ontwikkeld in het kader van het Manhattan Project.

De start van het onderzoek - met onbeperkt budget - dateerde van vóór WO II. En toen was er geen weg terug: de bom moest en zou uitgeprobeerd worden op mensen, in casu de bevolking van Hiroshima en Nagasaki. Men wou de efficiëntie van 'Little Boy' (uraniumbom) en van 'Fat Man' (plutoniumbom) testen om informatie te verzamelen over stralingen, mutaties, brandwonden, radioactieve neerslag, enz. In de documentaire wordt uitdrukkelijk gesteld: "De mens heeft de kennis van dat wapen niet gekregen. Hij heeft de beslissing genomen om ze te verwerven".

Machine des doods

De kracht van deze verbijsterende documentaire is dat Snake Dance tegelijk een filosofisch, en bijwijlen zelfs poëtisch, essay wil zijn en daar ook uitstekend in slaagt. In die context fungeert de slangendans van de Hopi-indianen in de woestijn van New Mexico als een mooie, maar tegelijk onheilspellende metafoor. De dans met de ratelslangen is een gebed om water. Maar zo'n slang beweegt ook als een bliksem, een (natuur)kracht die vuur en dus ook vernieling veroorzaakt. In de heuvels van New Mexico bouwde de mens zijn eigen 'machine des doods'. De bewuste ontwikkeling van de atoombom zadelde de mensheid op met een geopende doos van Pandora, die nooit meer gesloten kan worden. De film heeft het dus over de existentiële angst voor massale zelfdestructie, maar besteedt ook aandacht aan de collateral damage, zoals de uitzichtloze situatie van het arme Congo, waar o.m. uranium uit de bodem werd/wordt geroofd, en het door aardbevingen geteisterde Japan.

De vertoning van Snake Dance vanavond in de Cinematek (19u) gebeurt in het kader van het programmaluik Duo, waarbij een filmmaker zijn eigen werk mag koppelen aan een film die hem op getekend heeft. Manu Riche, vooral bekend van zijn werk voor Strip-Tease (RTBf) en Hoge Bomen (Canvas), koos voor A Woman under the Influence (21u15) van John Cassavetes. Via het reizende filmfestival Vlaamse Documentairedagen, een initiatief van Flanders Doc en Docville, zal Snake Dance ook te zien zijn in Gent (Sphinx), Antwerpen (Cinema Zuid), Leuven (Cinema ZED), Hasselt (Zebracinema) en Brussel (RITS Cinema).

Info: www.cinematek.be, www.flandersdoc.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden