Donderdag 08/12/2022

SN Brussels kookt op hoog niveau

Terwijl de meeste luchtvaartmaatschappijen hun maaltijden afschaffen of betalend maken, begint SN Brussels vanaf 1 maart met een nieuw cateringconcept in Economy Class. Twee jaar na het ontstaan van het bedrijf zegt algemeen directeur Peter Davies: 'Ons onderscheiden van de anderen, dat is het sleutelelement in onze strategie.'

BRUSSEL

Eigen berichtgeving

Agnes Goyvaerts

Het was een optimistische Davies die gisteren de internationale pers te woord stond. Twee jaar na de oprichting voert SN Brussels 285 vluchten per dag uit naar 54 Europese, 14 Afrikaanse en 25 VS-bestemmingen. Met een stiptheidsgraad van 91,7 procent is het de op twee na punctueelste maatschappij van Europa. Werden in 2002 3.229.150 passagiers vervoerd, dan waren het er vorig jaar 11 procent meer of 3.273.000. Davies ontkent het succes niet van de lagekostvluchten, maar, zegt hij, je mag niet vergeten dat er veel meer mensen vliegen dan vroeger. En: "We moeten de perceptie doorbreken dat iedereen kan vliegen voor vijf euro. Dat is nu eenmaal niet zo."

Brussel is een fascinerende plaats, stelt Davies vast. Met de zetels van EU en Navo, en vele hoofdkwartieren van ngo's en 1.700 multinationals, is het een bestemming waar veel zakenmensen moéten zijn. Het is op dat publiek dat SN zich concentreert. Wat zakenmensen bijvoorbeeld verwachten is flexibiliteit (vluchten kunnen wijzigen zonder bijkomende kost), snel inchecken, meteen aan het gebouw aankomen (97 procent van de SN-vluchten komen rechtstreeks aan bij de gate), internetfaciliteiten in de lounge, enzovoort. En al blijft er volgens Davies nog altijd een publiek voor business class, toch vliegen steeds meer zakenmensen in economy.

Uit marktonderzoek blijkt dat die reizigers het wel degelijk op prijs stellen als ze een maaltijd krijgen aan boord. En ze vonden ook dat het beter kon dan dat het nu is. Vorig jaar heeft het boordpersoneel daar verslag over uitgebracht en het resultaat daarvan is het geheel nieuwe cateringconcept voor economy class dat gisteren werd voorgesteld. Dat concept, dat Brussels Bistro gedoopt werd, is bedacht door LSG Sky Chefs Belgium, een dochter van Lufthansa. Naargelang het moment van de dag en de duur van de vlucht zijn er zes verschillende cycli uitgewerkt, die elke week worden herzien. De concepten gaan van een warm ontbijt (met spek en eieren), tot een snack en een volledige warme maaltijd. De maaltijden hebben tegelijk een Belgisch en een multicultureel tintje en er is tegemoet gekomen aan de wens van veel reizigers om iets gezonders te hebben. Zo is er bijvoorbeeld een rauwe-groentendip of verse vruchtensla, naast Italiaanse ciabatta's, pizza en verse appeltaart. Voor de Belgische toets zorgen onder meer de chocolade van Neuhaus, wafels, Belgisch bier en de Frisk-muntjes. Alles zit verpakt in wegwerpkartonnetjes die van een modern design zijn voorzien. En hiermee houdt het niet op. Momenteel wordt volop gewerkt aan ook een nieuw cateringconcept voor de business class op langeafstandsvluchten .

Overigens onderstreept SN Airlines dat al deze vernieuwingen niet uitsluitend zakenmensen ten goede komen. De meeste Europese bestemmingen zijn ook geschikt als toeristische stadstrip en met een lagere bezetting in de weekends worden die vluchten ook beduidend voordeliger. Deze zomer voegt SN-Brussels nog nieuwe bestemmingen toe, zoals Porto, Sint-Petersburg en Moskou.

SN is tegemoet gekomen aan de vraag naar gezonder eten

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234