Zondag 27/09/2020

Smokings, cocktailjurkjes, liters bier en sigaretten

GENT

De vestimentaire crisis in BV-land mag dan over zijn ergste piek heen zijn, de ‘binnenkant’ pimpen blijkt een ander paar mouwen. De sterren bleven onder het oog van de camera’s nuchter, volks zelfs, geheel in de lijn van de film. ‘Ze hadden ons gevraagd in ons bloot gat te komen, maar we hebben uiteindelijk toch een smokingske gehuurd’, grijnst Koen De Graeve.

“Ook de glitter en glamour horen bij het Filmfestival”, aldus de trotse organisatoren, en dus werd op geen euro gekeken voor de openingsavond. Bijna halfzeven, het is slecht weer maar de Kinepolis lonkt. De rode loper is uitgerold, en meisjes in strakke Chinese jurkjes heten het kruim van het volk welkom. De focus van het 36ste Filmfestival Gent ligt immers op Azië, meer bepaald op China als filmland.Even voor zeven uur blaast een kleine fanfare, gehuld in groezelige marcellekes, het Filmfestival op gang. Vrolijk marcheren ze de rode loper op en af, terwijl de eerste lichting genodigden langzaam binnendruppelt. Op hun paasbest, laten we wel wezen. Een dwaas kijkende ‘Lamme Goedzak’ met een stevige toogzweer houdt de stoet gaande, kijkt naar het chique volk en zet geregeld een pint aan de lippen. La Flandre Profonde meets Hollywood, en de hilarische kruisbestuiving wordt voorlopig gedomineerd door de eerste. Tot de ‘echte’ bekende namen arriveren... “Kijk eens aan, de high society komt eraan”, roept een collega van de Nederlandse televisie. Hij fluit zachtjes tussen de tanden. Achtereenvolgens verschijnen filosoof Etienne Vermeersch, de voltallige Gentse gemeenteraad, VRT-journaliste Lisbeth Imbo, Veerle Dobbelaere en partner, Stany Crets en zijn hoogzwangere vrouw Haydee, en Born alias ReBorn alias Born Crain. En natuurlijk ook Bert Anciaux en zijn Damienne niet te vergeten, in zijn hoedanigheid van... ja, van ex-minister wellicht.

Geen stropdas

Opmerkelijk: haast geen van de mannen draagt een stropdas. Hallo Kurt Van Eeghem? “Tja, zoiets verwacht je natuurlijk niet van mij”, zegt de man die zijn volk leerde wat etiquette betekent. “Maar de stropdas is dan ook helemaal uit. Hij wordt niet meer gedragen. Vroeger mocht alleen Hugo Claus dat, maar nu Hugo er niet meer is, doen wij dat allemaal.” Er zijn gelukkig enkele uitzonderingen, zoals daar zijn Peter Van den Begin - “pak op maat, van Café Costume, mooi hé?” - en minister-president Kris Peeters, die een jaar in Gent gestudeerd blijkt te hebben en zijn voorliefde uitspreekt voor Italiaanse films. “(snel) En voor Vlaamse ook, natuurlijk, dat is evident.” Het begint inmiddels opnieuw te miezeren, al trekt niemand zich dat aan: de plots ontstane commotie kondigt de cast aan. Dé cast van de openingsfilm De helaasheid der dingen van Felix van Groeningen.In zwarte smokings poseren de heren gewillig voor de fotografen en cameralui. “Dit is genieten, man”, stoot Van Groeningen uit in zijn sappige Gentse accent. Koen De Graeve houdt het op: “Fijn? Da’s veel gezegd. Ik vind het wel bizar hier. Maar goed, het is wel eens plezant.” En waarom geen entree van de cast in hun blote reetveerdegem? De Graeve: “(grijnst) Ze hadden ons dat gevraagd, maar uiteindelijk hebben we toch maar iets aangetrokken.” Ook de jonge Kenneth Vanbaeden, als Gunther Strobbe naar verluidt dé revelatie van de film, vind het hollywoodiaanse gebeuren wel eens tof. Zijn kostuumpje is gehuurd, maar alles wat blinkt is van hemzelf: oorbel, blokjes op de tanden, schoenen. “En nu gij.”Zodra de steracteurs met veel moeite naar hun plaatsen zijn geloodst, is het wachten op nog enkele grote namen. Burgemeester Daniël Termont laat het afweten, maar het wachten loont de moeite. Als uitsmijter verschijnen op de rode loper de heer Jean-Jacques De Gucht, in het gezelschap van... Mijn restaurant-gazelle Gaëlle Six, de partner van vurige Claudio. (Of toch minstens haar lookalike of oudere zus, MJ) Het groepje ontwijkt routineus de vragen en sneakt binnen.Juist op tijd, want daar begint De helaasheid der dingen. “Waar het over gaat? Liters bier, sigaretten, enzovoort. Een heel goeie film, dus”, aldus jurylid Filip Peeters net voor de aanvang. Zoals gezegd: la Flandre Profonde.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234