Zaterdag 26/11/2022

NieuwsMuziektrend

‘Smerig harde beukers met een komisch randje’: anonieme dj’s scoren bij de jeugd met ‘memetechno’

Dj Gladde Paling. Beeld NDANKERS/rv
Dj Gladde Paling.Beeld NDANKERS/rv

Technoqueen Charlotte De Witte is gewaarschuwd. Dj’s Gladde Paling, Pombak, Natte Visstick en DIKKE BAAP - ja, hun namen zijn even bizar als de muziek die ze draaien - nemen de technoscene over. U kent ze wellicht van toeten noch blazen, maar onze jeugd is er zot van. Van jumpen op Dovy Keuuuukens tot ‘smerig hard beuken’ op Samson en lekkere boterhammen. Wie is dat nieuw dj-collectief? ‘Het is een hobby die compleet uit de hand is gelopen.’

Esther De Leebeeck

“Nee, Samson. Het is ketamine. Ket. Ket. Ket-a-mine.” En jump, jump, jump. Het is zo absurd dat het goed is. Als het van tieners afhangt dan toch. We presenteren u de nieuwste muzikale hype: ‘memetechno’, ook wel ‘troeprave’ of ‘troll-’n-bass’ genoemd. Het genre komt overgewaaid uit Nederland en jaagt ouders wellicht op de kast, maar is heel populair bij de jeugd. Socialemediaplatform TikTok ontploft van de video’s waarop jongeren uit de bol gaan op reclamedeuntjes van onder meer Bol.com en Dovy Keukens, mét hardstyle- en technobeats eronder.

Paradepaardjes bij onze noorderburen zijn dj’s Gladde Paling, Dikke Baap, Natte Visstick en Vieze Asbak, met respectievelijk tussen zo’n 100.000 en 700.000 maandelijkse luisteraars op streamingdienst Spotify. Ter vergelijking: Regi haalt er 385.000. Natte Vissticks grootste hits, zoals Visstick gooi die kankerkick, blijven zelfs plakken in de ‘Spotify Viral 50’ tussen de nummers die in België het meest worden gedeeld. De remix heeft al ruim 7 miljoen luisteraars bereikt.

Harde beukers

De luistercijfers liegen er niet om: dit staaltje jonge producers is helemaal hip. Ze stonden al op festivals als Rampage, en volgende maand draaien Gladde Paling en Natte Visstick in het Sportpaleis. “Hoe we onze muziek zouden omschrijven? Als smerig harde beukers met een komisch randje”, zegt dj Dikke Baap. “Het soort techno dat zichzelf niet al te serieus neemt, maar waar je wel lekker op kunt losgaan.”

Gladde Paling vult aan: “Na corona was er nood aan elektronische muziek met herkenbare humor waarop iedereen gewoon onnozel kon doen.”

De dj’s zijn nu al een paar maanden actief. “Al ben ik puur voor de grap gestart hoor”, vervolgt Dikke Baap. “Het is een hobby die compleet uit de hand is gelopen. Volgens mij is het zo populair omdat techno steeds meer mainstream wordt, vooral bij de jeugd. De humoristische samples (geluidsfragmenten, in dit geval van reclamedeuntjes, die hergebruikt worden in een nummer, red.) passen goed bij die doelgroep. Combineer dat met virale TikTok-filmpjes die onderling veel gedeeld worden en het kan héél snel gaan.”

Gladde Paling is het daarmee eens. “We voelen ons al een klein beetje celebrity’s. Het is absurd en grappig tegelijkertijd.”

Dj Gladde Paling aan het werk Beeld NDANKERS
Dj Gladde Paling aan het werkBeeld NDANKERS

Schuilen achter masker

Opvallend: veel ‘memetechno’-dj’s willen anoniem blijven. Een geheimzinnigheid die erbij hoort. “Dat niemand weet hoe ik eruitzie en daarachter willen komen, is net leuk”, vervolgt Dikke Baap, die tijdens dj-sets een nylon skimasker draagt. Van hem weten we enkel dat hij 24 jaar is en in zijn afstudeerjaar ‘ICT software engineering’ zit.

Voor Gladde Paling - ook 24 - is die anonimiteit minder belangrijk. Hij toont zijn gezicht wel als hij draait, maar een naam geeft hij niet prijs. “Ik ben gestopt met studeren en leef nu van mijn muziek. Ik ben dus een fulltime paling”, lacht hij. “Het is op een bepaald moment zo opgeblazen dat ik dacht: laten we ervoor gaan.”

De naam Gladde Paling verzon de Nederlander trouwens een paar jaar geleden als nickname tijdens een online spel met vrienden. Ze wilden elkaar ‘kloten’ en lieten een paling verschijnen. “Een droge herinnering, meer had ik niet nodig.”

Tienduizenden euro’s

Het jonge talent verdient naar eigen zeggen vooral geld wanneer ze ergens moeten draaien. Voor een set van twee uur vragen de dj’s gemiddeld 1.000 à 1.500 euro. “Afgelopen festivalseizoen deed ik per week drie shows, nu gaan we richting de acht per maand”, aldus Gladde Paling.

Al krijgen ze via Spotify ook al een mooie zakcent. Per 1.000 streams geeft Spotify tussen 1,5 en 2 euro. Een snelle berekening leert ons dat Natte Visstick met zijn grootste hit al ruim 10.000 euro verdiend moet hebben. Voor de remix Ik trip ’m - goed voor 2,7 miljoen streams - kregen Dikke Baap en Natte Visstick dan weer zo’n 4.000 euro. Niet slecht voor een uit de hand gelopen hobby.

Kleine garnaal

In Vlaanderen is Omdat Het Kan Soundsystem tegenwoordig een klinkende naam in het genre, maar ook dj Pombak scoort. Het alter ego van de 17-jarige Milan Claeys uit Machelen is tegenover de Nederlandse paling en co nog maar een kleine garnaal - met bijna 65.000 maandelijkse luisteraars op Spotify - maar zijn Dovy Keukens-remix scoort als geen ander.

“Dj Pombak is voor mij nog maar een hobby”, vertelt Milan, die audiovisuele vorming studeert in Gent. Geld heeft de tiener er naar eigen zeggen nog niet mee verdiend. “Ik heb al een paar boekingen gekregen, maar ik denk niet dat ik snel professioneel ga producen. Voorlopig is mijn doel mogen draaien op feestjes.”

En dat doet hij met gesampelde deuntjes van Impermo, Bol.com en - jawel - kip met curry.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234