Zaterdag 17/04/2021

Smeersubsidie

De ziekenfondsen die het gebruik van Becel terugbetalen, geven het positieve signaal dat gezondheid en lekker eten vlot kunnen samengaan

Nathalie Bekx

ziet in functionele voeding de markt van de toekomst

Smeert u margarine die uw cholesterol in evenwicht houdt? Dan bent u een lichtend voorbeeld voor de samenleving en hebt u voortaan recht op een duwtje in de rug. Dat is alvast de mening van twee onafhankelijke ziekenfondsen die binnenkort hun (nieuwe?) leden financieel belonen als ze maar genoeg Becel Pro-activ op hun boterham smeren. Net zoals uw hond Bonzobrokken of Pedigree Pal krijgt voor een glanzende vacht, krijgt u uw cholesterol onder controle door voor de juiste functional foods te kiezen.

In feite is er niks nieuws onder de zon. In Japan, bakermat van onder meer Yakult, maakt functionele voeding al jaren deel uit van het dagelijkse eetpatroon. Vanuit hun traditie zijn Japanners erg gevoelig voor het gezondheidsaspect en de staat van hun eigen lichaam. Maar ook in de Verenigde Staten neemt de nieuwe generatie haar gezondheid liever in eigen handen. In elke badkamer staat gegarandeerd een resem voedingssupplementen. Voorts koopt de gemiddelde Amerikaan vooral brood en melk verrijkt met extra vitamines en mineralen.

Bij ons effenden vooral Becel en Benecol het pad naar het hart en de portemonnee van de Europese cholesterolpatiënten. Pillen slikken beu? Beleg uw brood met een laagje van de juiste margarine en drink 's morgens een cholesterolverlagend drankje van hetzelfde merk.

Nog niet overtuigd? Dan is dit het argument bij uitstek: met functional foods bent u niet langer patiënt, maar wordt u opnieuw een zelfstandige consument die zelf zijn gezondheid bereddert. Voor een gezonde huid drinkt u gewoon genoeg van het geschikte bronwater. Hagelwitte tanden zonder gaatjes krijgt u al kauwend op de juiste kauwgum. En voor de vlotte stoelgang grijpt u naar de al even functionele yoghurtvariant. Met een beetje geluk hoeft er geen dokter aan te pas te komen.

Geen wonder, kortom, dat zelfs de kerngezonde medeburger driftig op zoek gaat naar deze nieuwe voeding. Een mens heeft wel wat over om betuttelende medici te vermijden. En belangrijk: sinds kort hoeft hij daarvoor niet meer terecht bij de apotheek of de dieetwinkel. Vandaag heeft elke supermarkt hele rekken boordevol functional en zelfs cosmetical foods: van Actimel over Sveltesse tot peperkoek van Vondelmolen.

Vooral de grijzende consument ziet in dat aanbod de ultieme kans om een vitale en - waarom niet? - mooie oude dag te beleven. Bijgevolg is functionele voeding geen gat in de markt, maar vormt ze de markt van de toekomst als u weet dat in 2020 ruim één op de drie Belgen de vijftig gepasseerd zal zijn. Daarbij komt nog dat mensen steeds ouder worden. Dat gaat met de snelheid van ongeveer een seizoen per jaar of anders gezegd: baby's die vandaag geboren worden maken veel kans om ooit honderd kaarsjes uit te blazen. Op voorwaarde uiteraard dat ze tijdig beginnen met levensverlengende of functionele voeding.

Moraal van dit verhaal? De ziekenfondsen die - waarschijnlijk niet geheel onbaatzuchtig - het gebruik van Becel terugbetalen, geven al bij al toch het positieve signaal dat gezondheid en lekker eten vlot kunnen samengaan en dat iedereen moeiteloos aan zijn gezondheid kan werken. Die trendgevoelige benadering lijkt ons alvast een betere strategie dan de stelling van de Europese Commissie dat werkgevers rokers een job mogen weigeren. En dat terwijl iedereen weet dat straffen, wetten en geboden maar al te vaak een averechts effect sorteren. Je zou van minder een sigaret opsteken. Neen, doe ons dan maar die positieve aanpak. Lang leve de 'gesubsidieerde' functionele voeding.

Nathalie Bekx is trendonderzoeker van Bekx&X. Voor De Gedachte schrijft ze om de twee weken een opiniestuk

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234