Maandag 21/06/2021

Smartphonetoepassing Kooaba maakt papieren advertenties interactief

Met de iPhone- of Androidtoepassing Kooaba kunnen advertenties in magazines door de lezer worden gefotografeerd, waarna hij digitale toemaatjes kan bekijken. De Amerikaanse uitgeverij Condé Nast test de toepassing momenteel uit.

Het principe achter Kooaba is eenvoudig. U ziet een advertentie in een krant of magazine die u op een of andere manier vertelt dat er extra digitale content verkrijgbaar is via Kooaba. Met een smartphone die draait onder Googles Androidbesturingssysteem, waarop het gratis Kooabaprogramma staat, maakt u een foto van de pagina. De toepassing op uw mobiele telefoon stuurt de foto door naar een server van Kooaba, die de bladspiegel van de gefotografeerde pagina analyseert, en op basis daarvan extra digitale content levert. Dat kunnen reclamefilmpjes zijn, filmtrailers, extra informatie of een kleine videogame. Of een link naar de Twitter- of Facebookpagina van het geadverteerde product. Alles is nog mogelijk.De in Zwitserland ontwikkelde dienst is het resultaat van universitair onderzoek, waaruit via een spin-offbedrijf diensten op de markt beginnen te komen. De advertentietoepassing is een van de eerste daarvan en wordt al voorzichtig aangewend door tijdschriftenuitgever Condé Nast. Die lanceerde afgelopen maand een test via zijn magazine Wired, waarbij een veertigtal van de advertenties die in het blad stonden werden voorzien van extra Kooaba-informatie. Een advertentie bij de videogame Borderlands levert bijvoorbeeld rechtstreekse toegang tot een trailer van het product op YouTube.De meeste Kooaba-inhouden uit het blad bestaan louter uit een website en een link waarmee een e-mail kan worden verstuurd naar vrienden en kennissen, maar de toepassing laat alle gangbare vormen van digitale media toe. Er kunnen ook digitale wedstrijden aan de advertenties worden gekoppeld, of ‘premiumcontent’ die niet op de website van de adverteerder staat. De foto’s hoeven niet met een vastbepaalde kadrering te worden genomen: de dienst herkent ook onderdelen van de gefotografeerde advertenties. “We geven een voorsmaakje van de toekomst van magazinereclame”, oppert uitgever Howard Mittman.Condé Nast is daar het afgelopen decennium niet de eerste mee geweest. Al sinds de vorige internet- en mediaboom aan het einde van de jaren negentig zijn er talloze manieren geëxploreerd om de inhoud van papieren media te koppelen aan digitale content. Het ging van cijfercodes die bij krantenartikels of advertenties werden afgedrukt en vervolgens moesten worden ingevoerd op een website, tot streepjescodes en andere visuele elementen die door een speciale leespen moesten worden ingelezen. Geen van die initiatieven was een lang leven beschoren.Maar Kooaba wil breder gaan dan de advertentietoepassing die momenteel zijn debuut maakt in Wired. Uiteindelijk wil het bedrijf ook dezelfde informatie leveren in de winkel: fotografeer een dvd uit het rek of een brik melk, en u krijgt automatisch extra digitale informatie over het product. U weliswaar geleverd door de fabrikant ervan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234