Vrijdag 09/12/2022

Smartphones zitten Google dwars

Google stelt alles in het werk om consumenten ook mobiel van dienst te zijn. Grote vraag is of het bedrijf snel genoeg met zijn gebruikers kan meebewegen.

De kwartaalcijfers die Google deze week presenteerde, waren op het eerste gezicht prima. Het technologieconcern uit Mountainview in Californië zette 11,34 miljard dollar om (tegen 8,13 miljard een jaar eerder) en realiseerde een 7 procent hogere winst (2,89 miljard dollar). Beleggers reageerden dan ook positief.

Wie de moeite neemt zich iets meer in de materie te verdiepen, ziet dat het bedrijf wel degelijk moeite heeft zich aan te passen aan de veranderende wereld. De meest lucratieve activiteit van het bedrijf, de zoekmachine voor desktopcomputers, laat vertraagde groei zien. Dat komt vooral doordat steeds meer mensen hun smartphone gebruiken in plaats van hun vaste computer of laptop. Grootste probleem daarbij is dat Google via het mobiele kanaal veel minder geld verdient.

Oorzaak hiervan is het feit dat adverteerders voor mobiele advertenties slechts de helft betalen van wat ze voor 'ouderwetse' online advertenties over hebben, aangezien over de effectiviteit van mobiele advertenties nog veel onduidelijkheid bestaat.

Een andere oorzaak is de toename van het gebruik van apps. Terwijl voor het zoeken van bijvoorbeeld een huurauto of een hotel voorheen Google werd gebruikt, grijpen consumenten tegenwoordig naar speciaal voor dat doel ontwikkelde apps. Google loopt op die manier heel wat advertentiedollars mis. En als mensen Google wel gebruiken op hun smartphone, zit er een addertje onder het gras. Zolang die telefoon een iPhone is, en dat is in nogal wat gevallen zo, moet Google Apple een vergoeding betalen. Dat type vergoedingen is het equivalent van ongeveer een kwart van Googles kwartaalomzet.

Concurrentie groeit

In de cijfers die Google deze week presenteerde, is de trend duidelijk waarneembaar. De prijs die adverteerders aan Google betalen voor elke klik op hun advertentie, de zogenoemde cost per click of cpc, daalde in het afgelopen kwartaal met 6 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het was het vijfde kwartaal op rij dat de cpc daalde, hoewel daarbij aangetekend moet worden dat analisten een nog sterkere daling hadden voorspeld. "Je zou verwachten dat Google enorm kan profiteren van mobiel, maar daar hebben we afgelopen jaar nog niets van gezien", zegt Jordan Rohan, analist bij Stifel Nicolaus.

Tegelijkertijd vertraagt de groei van inkomsten uit desktopzoekopdrachten. In het vierde kwartaal daalde het aandeel van dat type zoekopdrachten tot 73 procent van het geheel. In het half jaar daarvoor lag het percentage nog op 77 procent. Het aandeel van de mobiele zoekopdrachten steeg in die periode van 23 naar 27 procent. En terwijl Google probeert zijn schapen op het droge te houden, krijgt het er op de zoekmarkt steeds meer concurrenten bij. Vorige week nog lanceerde Facebook een nieuwe vorm van sociale, persoonlijke zoekopdrachten.

Optimistisch

Ondertussen probeert Google er alles aan te doen om zijn mobiele producten te verbeteren. Het concern maakt speciale mobiele reclamecampagnes en ontwikkelt met de Nexus 4 zijn eigen smartphone. Het management zegt dat het een kwestie van tijd is voor de verkoopaantallen van dat toestel zullen groeien. "We begeven ons een beetje in onontgonnen gebied vanwege de snelheid waarmee de veranderingen plaatsvinden", vertelt Googlebaas Larry Page. "Maar ik ben niettemin enorm optimistisch. Ik vermoed dat de cpc snel zal verbeteren als onze toestellen beter worden."

Op hardwaregebied doet Google meer dan de Nexus alleen. Die toestellen ontwikkelt Google samen met andere smartphonemakers, maar sinds de overname van Motorola heeft de zoekgigant zelf een fabrikant van smartphones in huis.

Volgens schattingen van zakenbank JP Morgan verkocht Google in het vierde kwartaal zo'n 1,5 miljoen Nexustelefoons en -tablets en zou het bedrijf moeite hebben de stijgende vraag bij te houden. Uiteindelijk moeten deze activiteiten Google helpen het 'mobiele raadsel' op te lossen, hoopt het bedrijf.

Analisten verwachten niet dat dat op korte termijn zal lukken. Collin Gillis, analist van BCG Partners: "Als het aan Google ligt, ziet de toekomst er zo uit: iedereen heeft een Motorola Android smartphone en krijgt daarop alle aanbiedingen van lokale winkeliers te zien. Met Google Checkout kunnen ze die aanbiedingen betalen. Het is een mooie visie, maar het zal nog wel een tijdje duren voor ze werkelijkheid is."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234