Donderdag 01/10/2020

Verkeer

Sluiting tunnels veroorzaakte gisteren ellenlange files in Brussel

De avondspits gisteravond verliep moeizamer dan normaal. 'De eerste dag van een werf is altijd problematisch', zegt Pascal Smet.Beeld Baert Marc

De nieuwe fase van de renovatie van het Reyers-tunnelcomplex is gisteren in een complete chaos gestart. Drie tunnels zijn tot eind 2018 gesloten: de Reyers-Montgomery in beide richtingen en de Reyers-Meiser weg van de stad. "Op een eerste dag is het altijd problematisch", reageert Brussels minister Pascal Smet (sp.a). Maar verkeersexpert Johan De Mol (UGent) ziet dat anders.

De ingrijpende renovatiewerken zijn al langer gepland, want de tunnels kampen met betonrot. "Die drie tunnels moeten we sluiten. Dat gaat niet anders", zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).

"De tunnels die de E40 en Montgomery in beide richtingen met elkaar verbinden, delen één dak", vult woordvoerster Inge Paemen van Brussel Mobiliteit aan. "Daarom worden de twee tunnels samen aangepakt. Door de werken op de Reyerslaan wordt ook de tunnel van Meiser naar de E40 onder handen genomen. Een deel van dat wegdek ligt boven de Meisertunnel. Willen we het bovengronds verkeer over die tunnel laten rijden, dan moet het dak vernieuwd worden. Als we die werken aan de drie tunnels niet gelijktijdig zouden uitvoeren, duren de werken vier maanden langer."

"Er zijn verschillende scenario's bestudeerd", vertelt minister Pascal Smet. "Werken spreiden of enkel 's nachts werken, maar de tunnels zijn in zulke slechte staat dat een vernieuwing absoluut dringend en noodzakelijk is. Daarom is een uitstel ook niet aan de orde. Voeren we deze werken niet uit, dan lopen we het risico dat een van de tunnels binnenkort uit veiligheidsoverwegingen dicht moet."

'Ongeduldige automobilisten probeerden in de file rechtsomkeer te maken of achteruit te rijden', zegt Inge Paemen.Beeld BELGA

Brussel Mobiliteit en het Brussels Gewest hebben in een communicatiecampagne de nieuwe fase uitgebreid aangekondigd. Informatieborden geven aan wat de beste alternatieve routes door Brussel zijn. Toch hebben automobilisten zich massaal mispakt. De ochtendspits verliep gisteren zeer moeizaam. En dat is een understatement.

"Het spitsuur is een halfuur vroeger begonnen", vertelt Paemen. "Op de E40 richting hoofdstad was het drie kilometer aanschuiven. Op en rond het Meiserplein en op alle wegen naar het plein zat het verkeer muurvast." Alsof dat nog niet erg genoeg was, werd tijdens de spits de Montgomerytunnel van Ter Kameren naar Meiser afgesloten. "Ongeduldige automobilisten probeerden in de file rechtsomkeer te maken of begonnen achteruit te rijden. Dat zorgde voor gevaarlijke toestanden."

"Misschien dachten mensen dat het nu relatief vlot zou gaan, omdat het bij de sluiting van de eerste tunnel ook vlot ging", zegt Brussels minister Pascal Smet (sp.a). "Heel wat automobilisten hebben hun dagelijkse route behouden. Op de eerste dag van een structurele ingreep is de verkeerssituatie altijd problematisch. In de volgende dagen passen de mensen zich aan. Op de Tervurenlaan was er bijvoorbeeld nog capaciteit om de stad binnen te rijden. Dat is een alternatief dat niet genoeg gebruikt werd."

Volgende week zullen de werken geëvalueerd worden. "Grote veranderingen worden daar besproken", vertelt Paemen. De Roodebeeklaan is wel opnieuw vrij om richting E40 te rijden.

Shuttlediensten?

"Dit is een gemiste kans", vindt verkeersexpert Johan De Mol (UGent). "Er hadden betere alternatieven klaargezet moeten worden. Ik denk maar aan shuttlediensten vanaf parkings in de stadsrand of het stimuleren van telewerk. Openbaar vervoer en alternatieve routes aanduiden is niet voldoende. Extra maatregelen kunnen de situatie zeker verlichten."

"Telewerk moeten bedrijven zelf voorstellen", vindt Paemen. "Openbaar vervoer is het beste alternatief. De busbanen zijn filevrij, en we kunnen niet zomaar shuttleparkings aanleggen en shuttlebussen inleggen."

In de zomermaanden zal de Leopold II-tunnel aan de andere kant van Brussel dichtgaan. "Dat zal ook een grote impact hebben op het verkeer", zegt Pascal Smet. "De tunnel zal overdag sluiten, maar we hebben al extra maatregelen genomen. Zo wordt de capaciteit van het openbaar vervoer uitgebreid."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234