Zondag 04/12/2022

Sluipmoordenaar Bitterheid slaat toe

BEFORE MIDNIGHT

RELATIEDRAMA

Regie: Richard Linklater
Met: July Delpy, Ethan Hawke, Walter Lassally
Duur: 109 minuten

Hoe zou het met Celine en Jesse zijn, het koppel dat in Before Sunrise en Before Sunset vrolijk kwetterend over liefde, leven en werk door Wenen en Parijs trok? Ze zijn nog samen leren we uit Before Midnight, het derde deel van wat een unieke trilogie geworden is over liefde in een relatie over jaren heen. Alleen ligt er een sluipmoordenaar genaamd Bitterheid op de loer.

Herinnert u zich het einde van Before Sunset nog, inmiddels negen jaar geleden? Parisienne Celine (July Delpy) is in haar appartement aan het dansen op een liedje van Nina Simone terwijl haar Amerikaanse vriend Jesse (Ethan Hawke) geamuseerd vanuit een zetel toekijkt. Iets later imiteert Celine de stem van de jazzdiva en zegt ze speels en sexy tegen hem: "Baby... you are gonna miss that plane." Waarop Jesse even zijn trouwring aanraakt en al grinnikend antwoordt: "I know."

Before Midnight pikt de draad weer op in een luchthaven. Jesse staat op het punt om zijn tienerzoon op het vliegtuig te zetten, richting Chicago naar zijn moeder. Ze hebben net een fijne zomervakantie doorgebracht op het Griekse eiland Peloponnesus. Zijn zoon is relaxed maar Jesse heeft het moeilijk met het afscheid. En dan stapt hij naar buiten, naar de wagen met Celine die op hem aan het wachten is. Celine en Jesse zijn inderdaad nog samen en op de achterbank ligt een schattige blonde tweeling te slapen, het resultaat van dat gemiste vliegtuig.

Verstikkende gezin

Van een onenightstand tussen twee prille twentysomethings en een hectisch weerzien tussen twee onbezorgde dertigers tot een gezinnetje van cynische mensen van middelbare leeftijd: voilà, de uitkomst van een romance die achttien jaar geleden begon op een trein tussen Boedapest en Wenen.

Het onbegrensd wegdromen of het geïdealiseerd fantaseren over de toekomst heeft met andere woorden plaats gemaakt voor een verantwoordelijkheidsbesef als ouder en de verstikkende cocon van het gezinsleven want ook irriterende redetwisten en frustraties zijn deel gaan uitmaken van hun leven samen.

Jesse geniet nog van zijn tournees als schrijver en het comfort om in alle vrijheid over een nieuwe roman na te denken, maar hij heeft wroeging omdat hij zijn zoon zo weinig ziet. Celine, nog altijd even gamine-achtig pittig, voelt zich dan weer te veel moeder de gans en vindt dat Jesse weinig waardering heeft voor de job die men haar aangeboden heeft.

Hun argumenten hierover krijgen we voor het eerst te horen tijdens een lange autorit op weg naar hun vakantiehuis. Die wordt gefilmd in een lange, ononderbroken take, een procédé waar regisseur Richard Linklater ook in de vorige films naar teruggreep om het gevoel van authenticiteit te versterken (al speelt hij hier minder met het real-timegegeven).

En hoewel er nog een diner met vrienden volgt met geanimeerde discussies over kunst, liefde, mannen en vrouwen en Jesse en Celine nog een fijne avondwandeling tussen de ruïnes hebben, groeit hun wederzijds wantrouwen uit tot een bittere confrontatie in een hotelkamer. Of hoe het erotische verlangen plaats gemaakt heeft voor gemeen ruzie maken, vol herkenbare verwijten.

Pijnlijke eerlijkheid

Het einde laat anders de deur open voor een uitwaaien, pakweg richting Haneke's Amour met Celine en Jesse als gepensioneerde tachtigers. Want het is dat tijdsaspect, het spel met herinneringen en de goed geobserveerde pijnlijke eerlijkheid die van deze even intieme als lichtvoetige Before-serie een apart en bijzonder authentiek stemmingsstuk maken over romantiek en de gesprekken tussen een man en een vrouw terwijl ze volwassen en ouder worden.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234