Zondag 17/11/2019

Slow tv met fiets en helikopter

Twee dagen voor de echte renners de Ronde van Vlaanderen rijden, zal ook sportjournalist Ruben Van Gucht de volledige 260 kilometer fietsen. Canvas zal zijn tocht live uitzenden en zet daarvoor een helikopter en een motor in. Is dat niet een beetje veel om twaalf uur slow tv te maken?

In Noorwegen is het al jaren een fenomeen en worden urenlange uitzendingen van treinreizen en boottochten vaak door meer dan een miljoen Noren bekeken. Hier deed de VRT al een voorzichtige poging tot slow tv door enkele uren ongebruikt beeldmateriaal van Reizen Waes uit te zenden. Eind deze maand, op vrijdag 31 maart, maakt de VRT zijn eerste echte slow tv-uitzending wanneer Ruben Van Gucht de volledige 260 kilometer van de Ronde van Vlaanderen zal fietsen.

Canvas brengt vanaf 's morgens acht uur rechtstreeks verslag uit van zijn tocht die start in Antwerpen en normaal een kleine twaalf uur later moet eindigen in Oudenaarde. "Eigenlijk had ik dat vorig jaar al willen doen, bij de honderdste Ronde", zegt Van Gucht, naast journalist ook getraind sportman. "Maar toen was het te kort dag om alles georganiseerd te krijgen. Maar dit jaar is er een nieuwe startplaats en een nieuw parcours, wat een meevaller is voor ons."

Boottocht van 134 uur

Om de marathonuitzending te maken beperkt de VRT zich niet tot het monteren van twee GoPro-camera's op de fiets van Van Gucht. "Dat zou te eentonig zijn", zegt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem. Daarom rijdt er ook een motor in zijn zog en maakt een helikopter beelden vanuit de lucht. Naast de vier camera's worden er ook commentatoren ingeschakeld en af toe archiefbeelden getoond om voor voldoende variatie in beeld te zorgen.

Alleen, zijn dat niet erg veel inspanningen voor een stukje slow tv? "Het is groots en niet groots", vindt Van Gucht. "In Noorwegen hebben ze een boottocht van 134 uur live uitgezonden met veertien camera's."

Om de kosten te beperken experimenteert men ook op technologisch vlak. De live-beelden worden via het mobiele 4G-netwerk verstuurd. "Normaal werken we voor livesportwedstrijden met een vliegtuig, die de beelden doorstuurt", zegt Kevin Somers van Videohouse, het bedrijf dat de tocht zal verslaan. "Door alles via het 4G-netwerk door te sturen, bespaar je veel op de kosten. Je moet geen vliegtuig gebruiken, en de regiewegen van de VRT kan ook gewoon op de Reyerslaan blijven staan." Voor echte wedstrijden is 4G nog geen optie: de vele toeschouwers langs het parcours belasten dan het mobiele netwerk.

Drone is geen optie

Een vliegtuig is niet nodig, een helikopter inzetten is nog altijd een dure onderneming. Was een drone geen goedkopere optie? "Dat hebben we eerst overwogen, maar het bleek geen optie", zegt Hans Van Goethem. "De regelgeving om met drones te werken is heel strikt en je zou veel plaatselijke vergunningen moeten aanvragen."

De VRT betaalt de volledige uitzending ook niet helemaal alleen. Antwerpen, Sint-Niklaas, Herzele, Geraardsbergen, Berlare, Erpe-Mere, Aalst en de provincie Oost-Vlaanderen doen alle hun duit in het zakje. Zij zien deze marathonuitzending als een vorm van citymarketing.

"Maar die bijdrage is niet te vergelijken met wat we betalen voor de start van de Ronde", zegt Koen Kennis (N-VA), schepen van Mobiliteit en Toerisme in Antwerpen, die 'afhankelijk van het weer' 30 tot 50 kilometer met Van Gucht zal meefietsen. Het precieze bedrag kent Kennis niet, maar het gaat om "enkele duizenden euro's". "Maar dit is een toeristisch project waarmee we de mooie plekken van Antwerpen en omgeving kunnen laten zien."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234