Zaterdag 19/10/2019

Slovaakse autofabrieken willen profiteren van sluitingen in andere landen

Beeld UNKNOWN

Temidden van de internationale crisis in de autosector starten de drie autofabrieken in Slovakije met de voorbereidingen voor nieuwe productie-uitbreidingen. De Slovaakse autoindustrie wil profiteren van de verwachte sluitingen van productiesites in andere landen.

Zo kondigde Volkswagen Slovakije vandaag een verdubbeling aan van de huidige productie naar 400.000 wagens per jaar vanaf 2011. Daarbij moest de autobouwer weliswaar ook melden dat op zijn sites in Bratislava en Martin een productiepauze van een week ingevoerd zal worden, door de slechte verkoop van de daar geproduceerde luxemodellen VW Touareg, Porsche Cayenne en Audi Q7.

Schrootpremie
De aanleiding voor het grote optimisme van de Slovaakse VW-dochter ligt vooral bij de beslissing van het concern om zijn nieuwe familiewagens in Bratislava te produceren. Daarvoor kan VW Slovakije rekenen op een investering van 308 miljoen euro en op 1.500 extra werknemers bij de huidige 8.000.

Dankzij onder meer de schrootpremie in Duitsland, moest het Franse autoconcern Peugeot-Citroën op zijn site in het Slovaakse Trnava de arbeidstijd reeds opvoeren, om aan de vraag te kunnen voldoen. Ook wanneer het effect van de schrootpremie voorbij zal zijn, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor Trnava indien milieuvriendelijkheid een grote rol blijft spelen, dankzij de daar geproduceerde kleine modellen Peugeot 207 en Citroën C3 Picasso.

Prestigeondernemingen
Kia Slovakije wil in Zilina tijdens de tweede helft van dit jaar de testproductie voor een nieuw model starten, dat volgend jaar in serieproductie moet gaan. De wereldwijde crisis zorgde niet voor een productieterugval in Zilina, maar enkel voor een expansievertraging: in 2008 werden in Zilina 38 procent meer auto's geproduceerd dan in 2007. Daarmee kwam de toename lager uit dan gepland.

De drie autofabrieken in Slovakije behoren tot de prestigeondernemingen van hun concerns en worden tot de modernste en meest flexibele autofabrieken ter wereld gerekend. Ze hopen vanuit die positie op middellange termijn als winnaar uit de internationale crisis te komen. (dpa/ka)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234