Zondag 17/01/2021

Slogan dumpen is dure grap voor A

Van voederplaatsen voor zwerfkatten tot nummerplaten van bedrijfswagens: de Antwerpse stadsslogan is werkelijk overal. Dat blijkt uit een inventarisatie die deze krant kon inkijken. Burgemeester De Wever (N-VA) wil schoon schip maken, en dat kan volgens experts een half miljoen euro kosten.

Al tijdens de campagne liet (toen nog) kandidaat-burgemeester Bart De Wever verstaan dat hij de spreuk ''t Stad is van iedereen' liever zag verdwijnen. Na zijn overwinning schreeuwde hij het zelfs van de daken, met een memorabele speech waarin het stad "vandaag vooral van ons" werd genoemd. Het opdoeken van de slogan werd in het bestuursakkoord opgenomen en razendsnel goedgekeurd door het nieuwe schepencollege. De stralende A mag overigens blijven, en is zelfs niet meer weg te denken van de revers van De Wever.

De eerste stappen tot schrapping zijn ondertussen gezet. Uit een inventarisatie van tien stadsdiensten, vijf van de zeven autonome gemeentebedrijven en de negen Antwerpse districten blijkt dat de vorige burgemeester Patrick Janssens (sp.a) in acht jaar tijd werkelijk overal zijn handtekening heeft gezet. Op speelpleinen en begraafplaatsen, van de nummerplaten van bedrijfswagens tot de 576 voeder- en slaaphokjes voor zwerfkatten die Antwerpen telt: de slogan is alomtegenwoordig. Turvende ambtenaren vonden meer dan 600 verschillende items die de leuze dragen. Sommige, zoals honderd plakkaten bij begraafplaatsen, zouden normaal gezien nog moeten dienen tot 2020.

Die allemaal verwijderen, wordt een titanenwerk. Dat zal ook pas gebeuren als de nieuwe slogan klaar is, zegt Philippe Beinaerts, woordvoerder van burgemeester De Wever. "Die zal minstens evenveel indruk maken als de vorige." Een tip van de sluier licht hij nog niet. "We laten ons niet opjagen."

Eerder kondigde de N-VA een 'uitdoofscenario' aan. Briefpapier, kantoorwaren en promomateriaal in de stadswinkel op de Grote Markt worden gebruikt tot de voorraad strekt. Daarna moet het straatbeeld eraan geloven. "We gaan geen zotte kosten doen", zegt Beinaerts. "De meeste spullen moeten op een gegeven moment toch vervangen worden. Het gezond verstand zal primeren." Wanneer de allerlaatste sticker weggekrabd zal zijn, kan Beinaerts nog niet zeggen. Hij laat wel verstaan dat er niet te veel gras over zal groeien.

Rekening maken

Ondanks de beloftes stellen reclamejongens zich vragen bij de eindfactuur. Ze schatten de kosten van een make-over van enkele honderdduizenden euro's tot een half miljoen. Het hoge kostenplaatje is de reden waarom bedrijven niet zomaar van baseline veranderen, zegt reclameman Fons Van Dyck van think/BBDO. "De Wever kent dat bedrag perfect, hij zat al in het bestuur. Dan maak je de rekening: is die investering afgeschreven en wat kost de vernieuwing? Normaal gezien doe je dat wel voor de afschaffing."

Dat is net wat oppositieleidster Yasmine Kherbache van sp.a tegen de borst stuit: "Waarom moest die slogan zo snel weg als er nog geen alternatief is? Dat is verwarrend en het tegendeel van duidelijke communicatie." Eerder waarschuwde sp.a al voor verspilling van belastinggeld. "Er zijn volgens mij belangrijkere prioriteiten."

Het nieuwe bestuur lijkt de pragmatische weg op te gaan, zegt Van Dyck. "Met het behoud van de A en de kleurencodes volstaat het om een baseline te ontwikkelen die gewoon over de oude slogan wordt aangebracht. De grootste kost is niet de ontwikkeling, maar het aanpassen van infrastructuur en signalisatie."

Beladen symbool

De slogan werd tijdens de campagne een beladen symbool, zegt merkenexpert Thierry Catoir van bureau Remarkable, onder andere verantwoordelijk voor de metamorfose van Dexia naar Belfius. "Maar je kunt dat verhaal ook nuanceren zonder het kind met het badwater weg te gooien. Wie zegt trouwens dat die slogan met Janssens wordt geassocieerd en niet met de stad zelf? Een nuchter en vrij goedkoop onderzoek zou dat duidelijk kunnen maken. Elke zichzelf respecterende Vlaamse gemeente heeft tegenwoordig een huisstijl. Bij een bestuurswissel worden die doorgaans gewoon behouden."

Heeft Janssens het daar niet zelf naar gemaakt? "De wederzijdse polarisatie in Antwerpen is uniek. Maar in tijden van crisis zou het toch verstandig zijn om de kosten goed tegen de baten af te wegen. Dit lijkt meer op een afrekening. Ik vind het wel zeer goed dat ze de stralende A behouden. In minder dan tien jaar tijd is Antwerpen tot buiten Europa uitgegroeid tot een merk."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234