Donderdag 19/09/2019

'Slim kan commercieel zijn'

Dag twee van het filmfestival van Cannes is dag één voor Jodie Foster (53), de regisseur, in Cannes en dag één voor haar nieuwste film, Money Monster. 'Een mainstreamfilm kan ook ergens over gaan.'

Het is de eerste keer dat Jodie Foster in Cannes is in de rol van regisseur. Haar film Money Monster met George Clooney en Julia Roberts in de hoofdrollen draait er buiten competitie. Als actrice liep de tweevoudige Oscar-winnares veertig jaar geleden al over de rode loper van het festival voor een van de meest opmerkelijke winnaars van de Gouden Palm: Taxi Driver. Ze was toen twaalf, maar zegt ze lachend: "Ik had al meer ervaring dan Scorsese." Want al van bij haar geboorte was ze mannequin en later kindactrice.

"Alles was toen nog heel anders, veel chaotischer. De fotografen liepen haast over je heen, er waren geen barricaden. Het festivalpaleis stond er nog niet, en de rode loper lag, als ik het me goed herinner, aan de Carlton. In feite is toen mijn echte leven als actrice begonnen. En het is een grote eer om hier veertig jaar later te kunnen terugkeren als regisseur. Want dit is dé plaats voor de auteursfilm. Je film te zien op dezelfde schermen waar de nieuwste van Pedro Almodovar en Jim Jarmusch vertoond worden, is fantastisch."

Maar heeft een grote studiofilm met topacteurs nog een podium als dat van Cannes nodig? "Heb ik vermeld dat we buiten competitie draaien", verduidelijkt Foster meteen, als om te stellen dat ze niet de plek van onafhankelijke filmmakers wil afnemen.

"Maar ondanks het feit dat de film gemaakt is voor een breed publiek, dat hij wil entertainen ook, is hij toch intelligent, heeft hij verschillende lagen en heeft hij een unieke stem. Dat soort films zie je niet meer in mainstreamsector. En dat is de reden waarom deze film hier thuishoort. Omdat hij intelligent is. En om te tonen dat een commerciële film ook ergens over kan gaan."

Money Monster is pas de vierde film die ze zelf regisseert. Haar vorige drie, Little Man Tate, Home for the Holidays en Beaver, waren onafhankelijke producties. "Het verschil is dat de verwachtingen hoger zijn. Er moet meer volk naartoe." En dat zal wel lukken. Want Foster heeft van Money Monster een spannende thriller gemaakt. En voor het eerst is het een echte studiofilm die doet denken aan Sidney Lumets Dog Day Afternoon of Network.

Over mistoestanden in de financiële wereld, en over hoe tv en roem mensen kan misleiden. De thriller gebruikt een gijzeldrama om de effecten van de financiële crisis te tonen. De locatie is een tv-studio waar de zelfingenomen presentator van een financieel programma (Clooney) tijdens een live-uitzending wordt gegijzeld door een wanhopige jonge investeerder die al zijn spaargeld kwijt is. Julia Roberts is de tv-producente die achter de schermen probeert bij te sturen, terwijl miljoenen televisiekijkers de actie volgen.

Niet laten leiden door angst

Is het ook een film die ons wil waarschuwen voor wat we kunnen verwachten als Donald Trump president wordt, wilde een Amerikaanse journaliste weten tijdens de persconferentie. George Clooney aarzelde geen moment: "Er komt geen president Trump. We gaan ons land niet door angst laten leiden. We gaan niet bang worden van immigranten of moslims of vrouwen. We zijn van niets en niemand bang.

"Maar zit er een waarschuwing in? Ja. Trump is een resultaat van het feit dat veel van de nieuwsprogramma's niet de juiste vragen stellen. 'Meer nieuws' toeteren tal van zenders, 'nu 24 uur aan een stuk'. Maar stellen ze scherpere vragen, betere vragen? Nee, we krijgen altijd dezelfde troep. Ze volgen Trump op de hielen, liggen aan zijn voeten, in plaats van te praten over de vluchtelingencrisis.

"De film heeft het over de rampzalige manier waarop het volk geïnformeerd wordt. Het nieuws op televisie geeft niet langer de feiten mee, vertelt de waarheid niet meer, omdat het wil entertainen. Het geeft de massa wat ze wil."

Julia Roberts, die andere tweevoudige Oscar-winnares, is nu pas voor het eerst in Cannes. Zij uit zich als een schaamteloze fan van Jodie Foster. En voegt eraan toe dat ze zelf nooit zal regisseren. "Ik zou het wel willen, net zoals ik cello zou willen spelen. Dromen waarvan je weet dat je ze in dit leven niet meer zult realiseren."

Zelf zal Foster nog regisseren. Ze beschouwt zichzelf nu in de eerste plaats als regisseur. "Maar dat wil niet zeggen dat ik gestopt ben met acteren. De drang is er verminderd, maar als ik de juiste rol krijg aangeboden, dan ga ik weer aan de andere kant van de camera staan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234