Vrijdag 18/06/2021

slijpschijf

De Morgen-journalist Dirk Steenhaut snijdt zich wekelijks aan de scherpste kantjes van de rockmuziek.

Alle kruit nog niet verschoten

Groepen die met een open geest het avontuur tegemoet stappen: daar zijn er nooit te veel van. De Duitse indietronicsformatie The Notwist is zo'n witte raaf die regelmatig over de eigen stilistische schutting kijkt en niet vies is van een hapje jazz, hiphop of dub. Eerder ging Markus Acher al vreemd met Alias en ook in 13&God streven de leden van The Notwist naar een fusie van rock en rap. Daarvoor gaan ze in zee met Themselves, een weinig orthodox hiphopgezelschap uit de Anticon-stal. Wederzijdse bewondering vormde de motor van de samenwerking, die soms herinnert aan de vroege platen van Tricky. Beide groepen voegen ingrediënten toe aan elkaars sound, en het resultaat is subtiele, gelaagde muziek waarin glitchy beats, samples, gitaren, keyboards, blazers, strijkers en vervormde zangpartijen een wat bevreemdende ondergrond vormen voor de poëtische raps van Doseone. Een op alle terreinen geslaagde alliantie is 13&God nog niet: in sommige tracks domineert de minimale elektropop van The Notwist, in andere zwaaien Themselves de plak. Maar als alles perfect samenvloeit, zoals in 'Superman on Ice', voel je dat de munitie nog niet helemaal is opgebruikt. Op naar een vervolg dus.

Wie onlangs in Brussel naar The Arcade Fire ging kijken werd op een alleraardigst voorprogramma getrakteerd. De man die in zijn eentje op het podium stond en later de groep vervoegde, was violist en arrangeur Owen Pallett, ook actief bij Hidden Cameras en nog een half dozijn andere bandjes uit Montréal. Het wonderkind, dat zich bedient van het pseudoniem Final Fantasy (naar een Japans computerspelletje), is bijzonder inventief op zijn instrument. Pallett hanteert niet alleen een strijkstok, maar speelt even vaak pizzicato. Daarbij samplet en loopt hij zichzelf, zodat hij verscheidene partijen over elkaar kan spelen en ook live complexe arrangementen te voorschijn kan roepen. De man maakt kamerpop met nu-folkinvloeden: hij schrijft en zingt fraai getoonzette liedjes, type 'Furniture', die op zijn debuut-cd Has a Good Home occasioneel worden bijgekleurd met blazers, akoestische gitaren en drums. Het resultaat klinkt aangenaam en intimistisch, maar wie aandachtig luistert, houdt aan de teksten ook een gevoel van onbehagen over.

We blijven het herhalen: niet alle IJslandse bands zingen over elfjes of barre vulkaanlandschappen. Neem nu Trabant, vier jaar geleden begonnen als een elektronisch studioproject, maar inmiddels van een duo uitgegroeid tot een potig vijftal dat op het podium flirt met decadentie en overdrijving en in de persoon van beeldend kunstenaar Ragnar Kjartansson een charismatische zanger in huis heeft gehaald. Op Emotional, waarop ook dj-scratcher Gísli Galdur Thorgeirsson uitgebreid zijn talent mag etaleren, trekt de groep alle registers open. De songs variëren van futuristische funk tot lofitechno, van AC/DC goes elektro tot melodramatische soul en van charmante Pet Shop-pop tot spannende lounge. Maar als de cd al één klassieker bevat, dan wel het geile, minimalistische 'Nasty Boy', dat elke dansvloer in een mum van tijd in een oord des verderfs zal herscheppen. Coole hoes, overigens.

Meer good time music uit Reykjavik wordt ons aangeleverd door Jagúar, een zeskoppig roofdier met een grote appetijt voor de seventiesfunk van James Brown, de sociaal bewogen soul van Curtis Mayfield en de blaxploitation-soundtracks van Isaac Hayes. Na twee instrumentale cd's wist Jagúar met het oog op Hello Somebody! een zanger naar zijn kooi te lokken, wat zijn opzwepende feestmuziek, inclusief dameskoortjes, hoge Bee Gees-stemmen, wah-wahgitaren en zwierige strijkers, alleen maar toegankelijker maakt. Twee tracks werden geproducet door Al Stone, bekend van Jamiroquai, en bij spetterende retronummers als 'One of Us' of 'Body Party' kan zelfs de stijfste hark zich niet langer beheersen. Leuker dan een Jaguar met wielen. En veel goedkoper bovendien.

13&God, 13&God, Alien Transistor.

Final Fantasy, Has a Good Home, Tomlab.

Trabant, Emotional, 12 Tónar import.

Jagúar, Hello Somebody!, Smekkleysa/Rough Trade.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234