Donderdag 26/01/2023

Sleutelroman van Tina Weemoed zit boordevol seksuele sensaties

Sinds de verschijning van Tina Weemoeds Genade maakt de Amsterdamse grachtengordel een ware klopjacht op de auteur van dit onverbloemd erotische boek. In deze geanimeerde roman over de 41-jarige Gusta, wier ‘onderbuik’ voortdurend ‘vibreert’, worden immers nogal wat Bekende Nederlanders in hun hemd gezet.

Mede dankzij Catherine Millet en Charlotte Roche werd het pad geëffend voor een serie vrouwelijke auteurs die ons ongegeneerd een royale inkijk gaven in hun seksuele esbattementen. Denk trouwens maar aan de onthullingen van de bloggende Britse societyprostituee Belle de Jour, die onlangs haar schutkleur aflegde en een bedeesde, blonde academica bleek te zijn.Sinds enige weken golft ook door Nederland weer erotische literaire opwinding. Wie schuilt er in godsnaam achter het pseudoniem Tina Weemoed, die in de pittige seksroman Genade de onverzadigbare Gusta Ferreyn van Vlissingen ten tonele voert? De namen van Kluun, Tommy Wieringa en Heleen Mees circuleerden, maar intussen ligt de verdenking op de begaafde Volkskrant-columniste en culinair auteur Sylvia Witteman.

Kannibalistische honger

In Genade ontpopt de 41-jarige gegoede Gusta zich als een seksverslaafde, wier “kloppende kut” om de haverklap om bevrediging schreeuwt. Nauwelijks verhuld paraderen in de roman coryfeeën als De wereld draait door-presentator Matthijs van Nieuwkerk (alias Michaël van Houts), Felix Rottenberg en Volkskrant-journalist Jan Tromp. In deze Amsterdamse intellectuele elites worden de maîtresses verruild als in een kermiscarrousel. De cover met daarop twee opengespreide vrouwendijen met een strategische rode bloem op de genotsknop moest deze “literaire pornoroman” mee lanceren. En dat lukt aardig.Genade is een ware aaneenschakeling van dierlijk seksueel vertier, al is de satirische component minstens even belangrijk. Gusta was al in haar vroege jeugd een ontvlambaar meisje. Haar suikeroom Georges mag haar ontluikende tepelhoven beroeren en ze levert zich zonder tegenstribbelen over aan Tibbs, haar dominante leraar Engels. Fellatio is een van haar geliefkoosde verzetjes.Later wordt Gusta’s ongebreidelde seksdrang ietwat in de pauzestand gezet, wanneer ze trouwt met de patente Herben. Haar gezin en culinaire carrière eisen alle aandacht op, maar haar welgestelde leven in de Amsterdamse beau monde is niet van enige gezapigheid gespeend. Wanneer Koert, de jongere halfbroer van haar man, plots zijn opwachting maakt en aanschuift bij een zoveelste diner van Herbens kookclub, begint het weer te ritselen tussen haar benen. Het duurt niet lang of Koert overmeestert haar, wat ze gewillig laat gebeuren. Hun liaison is “zo onvoorstelbaar banaal, zo achterlijk grof”. Ze voelt “een kannibalistische honger naar het vlees van de ander, naar zijn geur en smaak”. Koert, ‘de slagersjongen’, drijft haar volkomen buiten zinnen: “Op de hele wereld bestond alleen nog haar naamloze kut.” Weemoed rijgt de succulente erotische scènes aan een sneltempo aan elkaar, het is waarlijk om duimen en vingers bij af te likken, wat het vermoeden bevestigt dat hier een ervaren rat de pen hanteert.Gusta wordt een “meester van de tussentijd”, die steeds meer ballen in de lucht moet houden om haar affaire geheim te houden. Ondanks de onbedwingbare drift van haar tussenbeensheid, lijkt ze er finaal voor beducht haar leven met de goeiige Herben op het spel te zetten. Ook dat laveren tussen gezin en genot weet Weemoed genadeloos raak te treffen. Alsof dat niet volstaat, voegt de geheimzinnige schrijfster nog menige snuif satirische peper toe. Waanwijs gebabbel tijdens uitgesponnen diners en uitjes moet het ontgelden, in een milde parodie op Het diner van Herman Koch. Jazeker, mannen kouten tegenwoordig veel liever over het beste kookgerei dan over auto’s, “ze had zich afgevraagd of het dan toch waar was dat koken het nieuwe seksen was”. Genade zit boordevol tijdgeest. Enkel de plot kan geklasseerd worden in de categorie ‘los zand.’

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234