Maandag 03/08/2020

Sleutegattheater dat echt verrast

De personages in Réunion geilen elkaar op. Tot het potje overkookt. De toeschouwer geniet met rode oortjes van dit sleutelgattheater.

Twee vrouwen en een man brengen in beschaafde ledigheid de tijd door aan de rand van een zwembad. Het vakantieoord is paradijselijk en exclusief. De cocktailjurken staan de dames beeldig, de heer zit soepel in zijn zomerse pak. Réunion zet de drie personages in een sober scènebeeld neer: terrasmeubilair, smeltend ijs voor de longdrinks, reflectie van licht op water en heel af en toe een zweempje piano. De zwoele avondsfeer slaat over op de personages. De eerste dubbelzinnigheden en seksuele toespelingen komen eraan. Wie praat wie in bed? De ontknoping is verrassend, ontregelend zelfs. Réunion is een uitgesponnen red herring: de toeschouwer wordt van begin tot einde op het verkeerde been gezet. Het dwingt tot intens luisteren. De zeldzame stiltes zijn getimed en geladen. Het publiek is een en al concentratie, al was de aandachtsboog strakker gebleven met iets minder oprek en als de ontknoping er sneller was gekomen.

Het is knap dat een zo statisch stuk met een plot die pas helemaal op het einde ontwaakt zo boeit. Het sterke samenspel van de drie acteurs is daar debet aan. Sofie Decleirs spel evolueert mee met haar personage: van louter decoratief gansje tot manipulatieve ijskoningin. Verbluffend mooi en voor een kippenvelmoment zorgt de scène waarin femme fatale Katrin Lohmann de Dalida- klassieker 'Je suis malade' brengt. Koen van Kaam speelt met verve de glitterboy. Zuidpool laveert sinds 2006 tussen klassiek en hedendaags. De noodzaak om zelf met een tekst aan te komen, verklaart Jorgen Cassier als volgt: "Na al die jaren 'vitten' op andere auteurs, 'corrigeren' van klassieke meesters, 'dramaturgisch inhoudelijk bijsturen' van evidenties, leek het ons gewoon gepast om zonder eventuele 'verwijzing' naar een of andere klassieker zelf met een tekst te komen die hedendaagser is dan hedendaags, die zichzelf voordoet als stammend uit 2014."

Réunion graaft dieper dan de eendimensionale voorstelling van leden van de beau monde als libidineuze primaten. Op een universeler vlak worden de intermenselijke verhoudingen onder de loep genomen. De conclusie van die dissectie is somber.

De idee is dat alle uiterlijkheden en zelfoverschatting ten spijt, we in een gevoelsvacuüm leven dat zo diep is dat er een boorplatform in kan doorzinken zonder ooit de bodem te bereiken. Na de vervreemding rest enkel de zelfdestructie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234