Donderdag 15/04/2021

NieuwsPreventiebeleid

Slechts vier op de tien bedrijven zetten in op welzijn op het werk

null Beeld Shutterstock
Beeld Shutterstock

Amper 43 procent van de bedrijven in ons land heeft een preventief beleid rond mentaal en fysiek welzijn op de werkvloer op de plank liggen. Dat blijkt uit een onderzoek van sociaal secretariaat Acerta, in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel en HR Square.

Bijna een vijfde (18 procent) van de bedrijven onderneemt – ondanks de coronacrisis – nog geen concrete acties om het welzijn van zijn werknemers te verbeteren. En een derde van de bedrijven die wél maatregelen rond welzijn op het werk ontwikkeld hebben, deed dat op buikgevoel. Kathelijne Verboomen, directeur van Acerta Consult: “Ik vrees dat zo’n ad-hocaanpak van bedrijven vooral betekent: brandjes blussen. Tijdelijke interventies ervaren werknemers niet als een welzijnsbeleid. Terwijl het – ook op het vlak van welzijn – beter is te voorkomen dan te genezen.”

Enkele elementen binnen zo’n welzijnsplan zijn: training rond het detecteren van ziekmakende niveaus van stress, workshops om beter met stress om te gaan, welzijn als onderdeel van een leiderschapstraject of opvang van langdurig zieken. Een preventief welzijnsplan is bovendien goedkoper, zowel voor grote als kleine ondernemingen, stelt Verboomen. Dat het nog onvoldoende gebeurt, is omdat bedrijven nog niet genoeg bekend zijn met dergelijke welzijnsplannen.

“We hadden verwacht dat de coronacrisis hier een turbo op zou zetten, maar dat blijkt nog niet het geval.” Dat is opvallend, want bijna alle ondernemingen geven aan dat ze welzijn op het werk belangrijk vinden. Elke Van Hoof, professor gezondheids- en medische psychologie aan de VUB: “Een preventief welzijnsplan maakt elke inspanning zoveel effectiever en efficiënter. Het zorgt ervoor dat de juiste actie op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomt.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234