Maandag 06/04/2020

Slechte pitstop kost Vandoorne nog plaatsje

Stoffel Vandoorne vertrekt op vakantie met de wetenschap dat het crescendo gaat. Na een moeilijke seizoenstart haalde hij in Hongarije zijn eerste punt. En toch: weer verliet de Belg het circuit met het gevoel dat er meer in zat.

Tiende. De laatste plaats die nog een punt oplevert. Stoffel Vandoorne pakte ze. Eindelijk. In het klassement staat de 25-jarige West-Vlaming niet langer puntenloos. Geen verrassing. De Hungaroring is een 'Mickey Mouse-circuit' (lees: allemaal trage bochten) waar de motor - achilleshiel van de McLaren - minder belangrijk is. Bovendien zitten de prestaties van de Belg sinds Oostenrijk in stijgende lijn. Twee weken geleden in Silverstone overklaste hij zelfs zijn illustere teamgenoot Fernando Alonso. Vandoorne: "Ik heb een zeer goed gevoel in de auto."

Boedapest bevestigde dat. In de vrije trainingen waren Alonso en Vandoorne aan elkaar gewaagd, in de kwalificaties deed Alonso iets beter. Mede dankzij een gridstraf voor een tegenstander stonden de McLarens gisteren dus naast elkaar op de vierde rij. Meer moest dat voor Vandoorne niet zijn om in de punten te finishen.

Ferrari trekt kaart-Vettel

En toch. Na afloop was er alweer dat licht bittere gevoel dat er meer had ingezeten. Deels omdat Vandoorne in de start een positie inleverde - zijn motor reageerde iets te traag wegens te warm - maar vooral omdat McLaren na Silverstone recidiveerde: opnieuw riep het de Belg net te laat binnen voor zijn pitstop. Bij Alonso was die wel perfect getimed.

Vandoorne, twijfelend: "Moeilijk om te zeggen. Misschien twee rondjes te laat, ja. Maar ik maakte ook een fout tijdens de pitstop, want ik gleed een halve meter te ver." Slotsom: de West-Vlaming belandde achter Ocon. Met hard gewrocht raakte Vandoorne nog tot bij de Fransman, maar voorbijsteken is op Boedapest moeilijker dan van water wijn maken. Vooral als de tegenstander een Mercedes-motor heeft. Tiende dus, terwijl minstens plaats negen haalbaar was, misschien acht. Vandoorne, blij met dat eerste punt: "Ooit vallen echt alle puzzelstukjes wel op hun plaats."

Voorin leek het lauwe soep te worden - altijd zo als het niet regent in Boedapest. Tot Verstappen uitschoof, Red Bull-ploegmaat Ricciardo raakte en tien seconden straftijd uitzat. Toen werd het plots boeiend. Vettel ging serieus worstelen met zijn stuurinrichting. Räikkönen was sneller maar mocht niet voorbij zijn kopman - Ferrari trekt altijd de kaart-Vettel. Ook niet toen de Fin de hete adem van Bottas voelde.

Leuk: toen Bottas moest passen, voerde Mercedes in ronde 45 van 70 een positiewissel door. Hamilton mocht eens proberen die Ferrari's te pakken. Het lukte hem ook niet. En hoewel hij daar in het kampioenschap een slechte zaak mee deed, gaf hij zijn derde plaats in de laatste ronde ruiterlijk terug aan teamgenoot Bottas.

Als teams uitpakken met stalorders, dan zeggen ze altijd dat ze dat doen omdat formule 1 een teamsport is. Ferrari en Mercedes lieten gisteren zien hoe ze dat begrip invullen: hopeloos fout bij Ferrari, voorbeeldig correct bij Mercedes. In hun drift om Vettel voorrang te geven, brachten de Italianen de overwinning in gevaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234