Woensdag 29/01/2020

Slecht gestemde (nieuwe) snaren

Gelukkig zijn er nog de visueel sterke momenten

l liefs van geert vermeulen en walter poppeliers H

Liv Laveyne

De Nieuwe Snaar houdt na 22 jaar even sabbat en dat betekent tijd voor allerhande nevenprojecten. Jan De Smet plant een voorstelling over de Amerikaanse songwriter Woody Guthrie (Woody) en Humo-columnist Cornelius Bracke (alias Guido Van Meir) (Corneel). Ondertussen brengen twee andere Snaren, Geert Vermeulen en Walter Poppeliers, Liefs, een muziektheatervoorstelling bedoeld voor tien- tot veertienjarigen maar volgens de makers evengoed voor al wie de buikvlinders bemint.

Daar verliefdheden en verlies niet zelden samengaan, begint Liefs met een dodenwake. Geert Vermeulen ligt opgebaard in een bodybag. Walter Poppeliers blaast hem met een concertina, een mini-accordeon, nieuw leven in, Orpheus achterna. Helaas is de lyriek van meet af aan zoek in de rommelige show die tekstueel en thematisch kant noch wal raakt, laat staan ergens toe leidt.

De kleine plooibare acrobaat Vermeulen en de lange wapper en muzikant Poppeliers bezitten nochtans dat element dat komische duo's zo onweerstaanbaar maakt: ze zijn elkaars fysieke tegengestelde. Dat indachtig volgt als opwarmertje een variatie op het thema klein-groot met een viooltje en een contrabas. De kleine man belijdt de liefde voor de vrouwen, de grote voor zijn instrument. Ergens daartussenin wordt Belle Perez bemind.

Het thema laat zich gevoelen, maar een Spaanse serenade en een in de lucht zwemmende Vermeulen ten spijt komt de show nooit echt van de grond. Het multifunctionele decor opent nochtans perspectieven en wordt op de tonen van Popeye omgetoverd van schrijn voor een babe-kalender tot balkon voor een serenade of een bushokje in de sneeuw.

Regisseur Hans Van Cauwenberghe slaagt er niet in om uit die op het eerste gezicht en gehoor misschien leuke vondsten een samenhangend idee te destilleren. Een punknummer als 'Waar in dit koude Vlaanderen?' gaat vlugger dan een winterochtend in de mist op. Even plots wordt een Blind Date-parodie gefnuikt wanneer Vermeulen in een ultieme verleidingspoging aan een dame vraagt hoe laat het is.

Liefs is weinig vernieuwend muziektheater. Niets op tegen, maar dan willen we wel afgewerkte nummers, sterke teksten en toonvaste zangpartijen horen. Gelukkig zijn er nog de visueel sterke momenten, zoals die waarop Vermeulen zich door de houten ring van een tamboerijn wurmt of een zwevende Cupido imiteert.

Op het einde krijgen we dan toch een mooi stukje poëzie getiteld 'Dicht in de hemel bij jou', maar de heren doen dat jammerlijk dood door er even 'Lady Di' tussen te werpen. Dat was meer dan ons Liefs was.

WAT Liefs WIE Vermeulen en Poppeliers WANNEER EN WAAR 15 januari oc De Wervel (Bellegem), 28 januari CD Podium (Deurne). Tot 17 april op tournee door Vlaanderen. Info: www.garifuna.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234