Zaterdag 24/07/2021

Aangeboden door Lekker van bij ons

Wat is dit?

'Aangeboden door ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Slager Erwin: “Ik doe graag dingen die je niet verwacht van een slager”

Erwin Mertens van de Leuvense slagerij De Kapblok staat dertig jaar in het vak. “Ik geniet er al die tijd al van om dingen te doen die je niet meteen verwacht van een slager. Dat was enkel mogelijk omdat ik goede mensen rond mij had,” zegt hij dankbaar. Als groot voorstander van lokale vleesproducten wilde Piet Huysentruyt graag bij hem langsgaan: “Iedereen kan zien dat Erwin een vakman is. Dankzij zijn passie, zijn vakmanschap en zijn team is de zaak geworden wat ze vandaag is.”

“Mensen steken opnieuw meer tijd in koken, en willen weten waar hun vlees vandaan komt”, vertelt Erwin, die zijn verkoop jaar na jaar ziet stijgen. De vrolijke slager toont zijn klanten graag hoe hij met zijn producten aan de slag gaat. “We verzetten enorm veel werk om tot een goed eindproduct te komen en dat laten we graag zien.”

Vakmanschap en innovatie

Of slagers elkaar ook inspireren? “Ja, en met sociale media is dat de laatste jaren alleen makkelijker geworden.” Een voortdurende innovatie en afwisseling heeft Erwin naar eigen zeggen echt nodig: “Gewoon winkeltje spelen, dat volstaat niet meer voor mij. Ik wil altijd nieuwe dingen proberen.” Piet grinnikt: “Dat is de onrustige geest van de artiest, altijd maar willen vernieuwen en nieuwe dingen doen. Erwin is wie hij is, door zijn passie en zijn vak, en dat al die jaren.”

“Erwin kan altijd innoveren met zijn producten en zijn verpakking, net omdat hij jarenlang ervaring heeft opgebouwd,” voegt Piet toe. “En omdat hij kan rekenen op een goede ploeg. Zonder zo’n team doe je dat niet. Het is omdat hij vroeger dag en nacht gewerkt heeft, dat hij een naam en een cliënteel kon opbouwen. Een succesvolle zaak creëer je alleen maar door volop in te zetten op vakmanschap. Alleen zaken gedreven door passie én door kennis blijven overeind.”

“Ik probeer alles zo transparant mogelijk te tonen in mijn zaak, om zo de mensen dichter bij het product te brengen. Dat is ook de reden waarom we tv-schermen geplaatst hebben,” vult Erwin aan. “We geven klanten een inkijk in ons atelier en tonen wat voor mankracht er achter de schermen aan de slag is. Klanten zijn op die manier ook zeker dat hun product hier vers gemaakt is.”

Ook op vlak van technologie en ecologie investeert Erwin volop. “Ik denk dat heel wat slagers sowieso voortrekkers zijn voor het klimaat. Ik heb beneden een aardgascentrale en maak daarmee zelf mijn elektriciteit. Alle koelcentrales in de zaak zijn ook computergestuurd, waardoor ze zo weinig mogelijk verbruiken. Daar denk ik echt over na: het is goed voor het milieu, maar ook voor mijn bankrekening.”

Bouwen aan sterk merk

“Jarenlang ben ik niet op vakantie gegaan. Dat lukte gewoon niet: zodra ik iets verdiende, investeerde ik dat meteen in nieuw materiaal of in een nieuw proces”, herinnert Erwin zich. “Dat moet je doen om je te onderscheiden. Je moet als slager vermijden dat je een winkel uitbaat waar mensen dingen komen kopen die ze vergeten zijn in de supermarkt. Klanten moeten speciaal naar de slagerij willen komen.”

“Dat is een goede filosofie, je hebt alles wat een warenhuis niet heeft, daarmee onderscheid je je”, bevestigt Piet. Erwin vult aan: “Alles is deel van de ervaring: we werken bijvoorbeeld met unieke benamingen, vormen en smaken.”

Zoveel mogelijk alles zelf maken, dat staat centraal in de slagerij van Erwin. “Er is een revival van slagers die ervoor kiezen om opnieuw meer dingen zelf te bereiden.” Ook streekproducten zijn van groot belang voor Erwin, die in zijn bereidingen uitsluitend ingrediënten van Belgische bodem gebruikt: “Ik doe dat eigenlijk al dertig jaar, van in het begin. Voor mij was het heel natuurlijk om naar Leuvense streekproducten te grijpen om unieke recepten uit te denken.”

Mee met de tijd

In die dertig jaar is er voor Erwin veel veranderd: “Smaken veranderen: mensen reizen en leren nieuwe dingen kennen. Dat is natuurlijk al jaren zo, maar er zijn wel modetrends in de slagerij,” zegt hij. “Als ik twintig jaar geleden varkenswangen bestelde, moest ik daar zelfs niet voor betalen, niemand kocht dat. Intussen is de prijs van varkenswangen vervijfvoudigd, aangezien er veel vraag naar is, en elk varken maar tweehonderd gram wangen heeft,” voegt Erwin toe.

Ondertussen denkt Piet spontaan aan rosbief: “Zondagmiddag, dat was bij ons rosbief. Maar wie kan dat vandaag nog klaarmaken? Mijn moeder zou verbaasd opkijken als ik haar dat had verteld.” Erwin bevestigt: “Dat zijn gerechten die de mensen te weinig maken. Gezinnen worden kleiner, ze denken daar niet meer aan. Het is nochtans een stuk vlees waar voldoende van is, dus het zou de prijs niet veel beïnvloeden.”

Volgens Erwin spelen kookprogramma’s daarin een grote rol: “Als Jeroen Meus in ‘Dagelijkse Kost’ iets met varkenswangen maakt, zien we dat in de winkel, zonder dat we naar het programma moeten kijken. Maakt hij rundstong in madeirasaus, krijgen we plots tien bestellingen in een week, terwijl je er anders geen tien op een jaar verkoopt.”

Ook de houding tegenover slagers is in die drie decennia veranderd: “Ik merk wel een zekere aversie tegenover vlees,” vertelt Erwin. Helemaal onterecht, volgens hem. “Onze verkoop daalt niet, integendeel, die stijgt jaar na jaar. Belgen eten nog altijd graag een stukje vlees,” besluit hij.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234