Zondag 09/05/2021

Slachtoffer van zijn eigen veelzijdigheid

BRUSSEL

Opmerkelijk hoe conservatief het rockmilieu soms op vernieuwing reageert. Chris Cornell - als zanger van Soundgarden een van dé gangmakers van de grunge - gooide eerder dit jaar het roer om en nam samen met sterproducer Timbaland een cd op waar hiphopritmes en elektrische gitaren elkaar in de armen vielen. Een moedige zet, al werd die hem dinsdagavond in de AB door de fans van het eerste uur niet in dank afgenomen.

De opkomst bleef - met pakweg achthonderd toeschouwers - enigszins onder de verwachtingen, en dat had in hoofdzaak te maken met de nieuwe richting die Cornell op zijn jongste cd was ingeslagen. Het idee dat zelfs Justin Timberlake een gastrolletje mocht vertolken, was de grungefreaks kennelijk in het verkeerde keelgat geschoten, en nogal wat Soundgardenfans wachtten in Brussel consequent de nummers uit Scream af om zichzelf opnieuw van een natje en een droogje te voorzien. Niet helemaal terecht, want ook al konden de muzikanten die Cornell om zich heen had geschaard niet tippen aan de bands waarmee hij vroeger op het podium stond, toch lieten nieuwe songs als ‘Part Of Me’ en ‘Ground Zero’ een meer dan behoorlijke indruk na. Cornell, die machtige stem nog steeds intact, overigens, had sowieso een heel diverse set bij elkaar gepuzzeld die een mooie dwarsdoorsnede bood van het parcours dat hij inmiddels heeft afgelegd. Classics van Soundgarden (een stormachtig ‘Spoonman’) Audioslave (een strak gespeeld ‘Like A Stone’) en zelfs het mythische Temple Of The Dog (‘Hungerstrike’, het hoogtepunt van de avond) werden afgewisseld met een paar opvallende covers: eerst een tot donkere blues vertimmerd ‘Billie Jean’, even later een tot op het bot uitgebeend ‘Sunday Bloody Sunday’ en een greep uit zijn vorige solocd’s.

Geen karikatuur van zichzelf

Tel daarbij nog een doorleefd gezongen versie van zijn uit Casino Royale geplukte James Bondhit ‘You Know My Name’ en een bloedstollende passage waar Cornell louter op akoestische gitaar het overweldigende ‘Fell On Black Days’ bracht, en je begreep meteen waarom uiteenlopende artiesten als Johnny Cash, Paul Anka en Apocalyptica werk van hem op het repertoire hebben staan. Dat die veelzijdigheid breder gaat dan zijn publiek kan verhapstukken is jammer, maar het geeft alleszins aan dat de zanger ook op zijn vierenveertigste nog steeds naar vernieuwing streeft, en in tegenstelling tot veel andere muzikanten uit de grungegeneratie geen karikatuur van zichzelf is geworden. En voor wie toch nog op een Soundgardenreünie zit te wachten: de groep stond (zonder de zanger, weliswaar) onlangs voor het eerst in twaalf jaar weer samen op het podium, en Cornell liet zich zopas in een interview ontvallen dat een hereniging ‘absoluut tot de mogelijkheden behoort’. Bovendien: hij heeft zijn haar alweer op schouderlengte laten groeien. Nog tien centimeter, en het is zover.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234