Vrijdag 21/06/2019

Rijexamen

Slaagkans theoretisch rijexamen fors gedaald

Beeld photo_news

Rijbewijs halen een makkie? Vergeet het. Sinds 2015 is het slaagpercentage op het theoretische gedeelte met ruim 20 procent gedaald. “Twee zware overtredingen en je bent al gebuisd.”

Het theoretisch rijexamen wordt in Vlaanderen steeds moeilijker. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams verkeersminister Ben Weyts (N-VA), die parlementslid Lorin Parys (N-VA) opvroeg. "In 2015 bedroeg de gemiddelde slaagkans voor een theoretisch rijexamen nog 62 procent, vandaag is dat 41 procent", aldus Parys.

“De vragen zijn niet moeilijker geworden, wel is in de vernieuwde rijopleiding de puntentelling veranderd”, zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). "Een aspirant-chauffeur moet 41 op 50 halen op het theoretische examen. Maar terwijl vroeger een fout antwoord telde voor 1 punt, krijg je nu 5 punten minder voor een antwoord dat een zware overtreding zou veroorzaken - rijden over een volle witte lijn bijvoorbeeld. Dat betekent dat wie zulke fouten maakt, automatisch gebuisd is."

'Duideljk signaal'

Dat is geen negatieve evolutie, vindt Parys. “Minister Weyts wil op die manier aspirant-chauffeurs beter voorbereiden om de risico's van het verkeer beter te kunnen laten inschatten. Zo mag een leerling maar één zware fout maken op zijn theoretische proef. Ook snelheidsovertredingen worden gezien als een zware fout. Daarmee geeft de Vlaamse regering een duidelijk signaal. De lat ligt een stuk hoger dan vroeger.”

“Ook zijn er de afgelopen maanden organisaties opgespoord die ervoor zorgden dat kandidaat-chauffeurs slaagden voor het theoretische rijexamen zonder de leerstof echt onder de knie te hebben. Het is het een positieve evolutie dat het theoretisch examen moeilijker en onvoorspelbaarder is geworden”, zegt Parys.

Wel opvallend: de slaagcijfers van het praktijkexamen zijn, ondanks de veranderde rijopleiding sinds 1 januari, wel quasi dezelfde gebleven. In 2015 slaagde 52 procent van de aspirant-chauffeurs, en dit jaar is dat nog altijd 50 procent.

Terugkomdag

"De proeven zijn wel veranderd en verstrengd, maar we verwachten een groter effect op de verkeersveiligheid en de rijattitude van beginnende chauffeurs door de verplichte terugkomdag. De eerste daarvan zullen in januari plaatsvinden, voor chauffeurs die tussen maart en mei hun rijbewijs haalden", zegt Werner De Dobbeleer van de VSV. "Dan krijgen ze een halve dag opleiding, met een initiatie defensief rijden op het terrein en een groepsgesprek. Daarin zal het gaan over hun attitude op de weg, over de gevaren van overdreven snelheid, en over het gebruik van een smartphone achter het stuur."

De terugkomdag is verplicht, maar er is geen resultaat aan verbonden. "Het is niet zo dat er aan het einde van de opleiding een nieuwe test wordt afgenomen, en wie niet slaagt zijn rijbewijs kwijt is", besluit De Dobbeleer. "We willen er alleen maar mee bereiken dat het geheugen van jonge chauffeurs nog eens wordt opgefrist, en dat ze nadenken over hun gedrag op de weg.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden