Maandag 26/07/2021

Review

'Skylanders: Trap Team' zet de juiste nieuwigheden vast

null Beeld Activision
Beeld Activision

Of het letterlijk ieder jaar interessant zal blijven om een nieuwe 'Skylanders'-setje in huis te halen, dat blijft de vraag. Maar de makers van 'Trap Team', de vierde editie van de serie, tonen dat je met één eenvoudige nieuwe gimmick toch al een heel eind geraakt.

Bij de tweede kwamen er reusachtige Skylanders bij, in de derde game kon je de nieuwe figuren halveren om ze om te bouwen tot een nieuwe, en in 'Trap Team', de vierde editie van Activisions bijna ongenietbaar populaire 'Skylanders'-reeks, wisten de makers alweer zo'n donders eenvoudige nieuwigheid in hun nieuwe speelsetje te parkeren: 'traps', waarmee je verslagen vijanden kunt vastzetten en ze in het verdere verloop van het spel kunt gebruiken als tweede personage. Gaat iedereen die een van de vorige 'Skylanders'-setjes in huis heeft daarvoor meteen naar de winkel sprinten? Wellicht niet. Maar het is op zich voldoende als nieuw centraal element: één enkele trouvaille kan een nieuwe editie van een gamereeks relevant maken, zo leert ons 'Skylanders: Trap Team', op voorwaarde dat ze raak gekozen is en voldoende resonantie vindt in de gameplay van de volledige titel.

null Beeld Activision
Beeld Activision

Die 'traps' zijn fysieke objecten en kun je dus, net als de figuurtjes, meenemen buiten de game, en houden voorheen vijandelijke personages in digitale vorm vast tot je ze - al dan niet op je eigen console - opnieuw in de strijd gooit. Verder beschikt het nieuwe portaal voor het eerst over een luidspreker, waardoor je ook daar een aantal grappige effecten erbij krijgt: sommige slechteriken laten het bijvoorbeeld niet zomaar over hun kant gaan dat ze gevangen worden genomen, en laten dat ook merken nadat ze in je plastic val zitten.

Skylanders: Trap Team

Graphics

null Beeld Activision
Beeld Activision

Los van de nieuwe plastic figuurtjes en hun nieuwe mogelijkheden zit ook het gamedesign van 'Skylanders: Trap Team' wel snor. Nieuwe gebeurtenissen volgen elkaar aan een flitstempo op en je komt snel genoeg krachtige 'boss'-vijanden tegen, de omgevingen nodigen uit tot exploratie, en er valt - letterlijk - veel te rapen in de game. Maar het omgevingsdesign van de levels brengt tegelijkertijd geregeld verwarring met zich mee, en je hebt snel het gevoel dat je gewoon meer van hetzelfde aan het spelen bent. 'Skylanders: Trap Team' weet veel beter zijn eigen, unieke spelomgeving aan je te presenteren dan 'Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes', de grote concurrent die de game dit najaar naast zich krijgt in de winkelrekken, maar wie de reeks al eventjes speelt merkt snel dat er - in de pure essentie van het spel, dus zonder de technische nieuwigheden gerekend - bijzonder weinig buiten de paden wordt gelopen die de vorige games al hebben uitgezet.

'Skylanders: Trap Team' verscheen voor alle momenteel in de winkel verkrijgbare PlayStation-, Xbox- en Wii-consoles.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234