Donderdag 21/11/2019

Skaten en bladen binnen de paleismuren

Op de trappen van HETPALEIS aan het Theaterplein in Antwerpen zitten enkele skaters uit te blazen, sigaretje in de hand. Binnen is het vlak voor de première van de productie Skaters hard werken geblazen. Een gesprek met regisseur Abdelaziz Sarrokh en productieleider Pieter Van den Broeck.

Net zoals de Kunstberg in Brussel en het Zuid in Gent is het Theaterplein in Antwerpen een pleisterplaats voor skaters. Architecturaal zijn deze plekken misschien miskleunen maar voor skaters en bladers zijn de stenen vlaktes met trapjes en hellingen ideale plaatsen. HETPALEIS-directrice Barbara Wyckmans lanceerde, alweer geruime tijd geleden, het idee om wat buiten op het plein gebeurde binnen een plaats te geven op het podium. Ze sprak erover met Abdelaziz Sarrokh, die met zijn gezelschap Hush Hush Hush drie dansproducties op zijn naam heeft: Carte Blanche, Via en K'dar. Sarrokh was niet vertrouwd met het skaterswereldje, met de bewegingen en het jargon, met een term als back side disaster of spin. De jonge choreograaf bracht een gezelschap samen van kinderen en jongeren, van bladers, skaters en dansers, van mensen met meer en met minder ervaring op het podium. De bende maakt lange dagen vlak voor de première. Soms is het echt zwoegen. Het lijkt niet zo als je in de zaal zit toe te kijken, maar een paar keer op- en neergaan op zo'n steile ramp vraagt behoorlijk veel energie. Twee hellingen staan gevaarlijk dicht bij de rand van het podium.

"De audities waren wel in Antwerpen, maar we hebben niet alleen de skaters hier op het plein aangesproken. Ik wilde vooral mensen vinden met wie ik graag samenwerkte", zegt Sarrokh. We zitten samen met Pieter Van den Broeck, die de productieleiding doet en het podium ombouwde tot een indrukwekkende ramp, in de foyer van HETPALEIS, met zicht op het Theaterplein. Sarrokhs skaters, bladers en dansers hebben eindelijk een pauze gekregen, al is hen op het hart gedrukt tijdig weer op post te zijn. "Het viel op dat diegenen die van verder kwamen, uit Charleroi, Brussel of Gent, het project meer au sérieux namen", vertelt Van den Broeck. "Maar de gasten die hier voor het theaterhuis skaten, zijn wel al komen kijken naar try outs en zullen allicht ook wel de voorstelling bijwonen." Sarrokh: "En ondertussen misschien ook de dansers bewonderen."

Maar hoe begin je aan een voorstelling over skaten als je zelf geen skater bent en de skaters geen theaterervaring hebben? Sarrokh:" Ik las geen dikke boeken over het onderwerp. Aangezien het voor de meesten al een enorme drempel is om aan zo'n voorstelling deel te nemen, kwam het er eerst op aan te zien hoe je het gemakkelijkst met elkaar kon omgaan. Ik was vooral nieuwsgierig naar wat de spelers mij konden aanbieden, welke improvisaties ze zouden tonen als ik hen kleine opdrachtjes gaf. Als ik zou vertrekken van een artistiek uitgangspunt en me daar strikt aan zou houden, wel, dan zou er gewoon nooit een première geweest zijn. De spelers moesten hun zelfvertrouwen kunnen behouden, ervan uitgaan dat ze er waren om zich te amuseren. Pas geleidelijk aan, na ongeveer een maand, ging ik op zoek naar theatraliteit, vroeg ik hen al lachend om eens Jerry Springer na te doen, om zich te proberen inbeelden dat ze verliefd waren op de andere, of zoiets. Zulke situaties worden door de spelers om het zo te zeggen 'sec' gebracht, niet met allerlei grote gebaren zoals in het theater misschien de gewoonte is."

Sarrokh, straathoekwerker met loopbaanonderbreking, speelde zelf een paar keer mee met Les Ballets C. de la B. van Alain Platel. Als hij het heeft over de situatie die men in Skaters heeft willen verbeelden, het leven en de interactie rond een binnenpleintje, dan denk je onvermijdelijk aan de taferelen die Platel graag neerzet. Sarrokh stoort zich niet aan de vergelijking. "Platel kan in zijn voorstellingen meer met emoties werken. Hij werkt met mensen mét podiumervaring en met mensen zonder. Die twee extremen zijn de pilaren voor zijn voorstelling. Zover sta ik nog niet, ook al omdat ik simpelweg geen professionelen kan betalen voor Hush Hush Hush."

"Maar ik ben opgegroeid aan de Brugse Poort (een Gentse volksbuurt, ab), ik zit al mijn hele leven op de straat. (Lacht) Nu zit ik er opnieuw, maar betaald nu, want als straathoekwerker help ik mensen die niet weten waar naartoe."

"Als regisseur heb ik nu eindelijk de kans om naar boven te brengen wat ik voelde toen ik vijftien was en ergens in een bushokje zat te zitten. De woede die je voelt omdat je in de straat opgroeit en niet in het chique Sint-Martens-Latem, dat je ook vanalles wil bewijzen maar geen schouderklopjes krijgt. Het gaat niet zozeer om racisme. Het is algemener: 'Waarom hij wel en ik niet?', dat gevoel. Maar weet je, ik wil ook niet voortdurend geassocieerd worden met 'de straat'. Mijn werk moet artistiek ook iets voorstellen."

Anne Brumagne

Skaters voor iedereen vanaf 12 jaar, op 14/8, 18, 19, 20, 21, 25, 26, 27, 28/8 om 20u, 29/8 om 17u in de Grote Zaal van HETPALEIS. Reserveren 03/202.83.60.

'Als regisseur heb ik nu de kans om naar boven te brengen wat ik voelde toen ik vijftien was'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234