Zaterdag 16/10/2021

Sjamaan verjaagt de macho

Doe ik het wel goed? Als een bedrijfsleider van die vraag wakker ligt, kan hij voortaan te rade gaan bij een sjamanistische consulent. Die leert hem bijvoorbeeld hoe hij zijn macho-energie kan kanaliseren.

Het inschakelen van een trendwatcher is in de bedrijfswereld is al jaren ingeburgerd. De Faith Popcorns en Li Edelkoorts'en voorspellen dat er nood behoefte aan kleine wagentjes en veilig-avontuurlijke vakanties (of omgekeerd), welke kleuren en materialen blits worden en dat de toekomst aan de vrouwen is. Sinds kort wordt bij het openen van een zaak ook steeds vaker een Feng Shui-meester geraadpleegd. Deze wijze beheerst de Oosterse kunst van water en wind en zegt volgens welke lijnen de bureaus best worden ingericht en hoe laat de openingsreceptie dient te worden gehouden.

Recenter, en wellicht tekenend voor het eind van het millennium, is het betrekken van een sjamaan bij de goede loop van een bedrijf. De Britse Heather Campbell, die haar opleiding tot sjamaan kreeg van een Cherokee-Indiaan, boog onlangs de strategie om van de lingeriefirma Gossard.

Heather Campbell volgde zeven jaar lang een cursus in Californië, het mekka van de New Age, bij Chief Harley Swiftdeer van de Deer Tribe Medicine Society. Chief Harley is half Cherokee, half Ier, en hij bedacht Heather met de nieuwe naam 'Maan Uil'. ("Wat een opluchting was het", vertelt ze in The Independent, "niemand wil graag 'Worm' worden genoemd").

Campbell keerde terug naar Engeland en installeerde haar consultancy-praktijk in Surbiton, in Groot-Londen. Voor de bescheiden som van 60.000 frank per dag zet ze de rituelen in de directiekamer op hun kop en vervangt die door haar sjamanistische praktijken. Welke president-directeur-generaal zou daar oren naar hebben, vraag u zich misschien af, maar zie, ze bestaan. Campbell haalt in de Britse krant het voorbeeld aan van Gossard, ooit de fabrikant van de Wonderbra, tot dat patent werd teruggekocht door Maidenform. Gossard maakte voor zijn push-ups (die niet langer 'Wonder' mogen heten) lang rec lame met de weelderig geschapen Eva Herzigova in de hoofdrol. Maar Campbell wees Gossard erop dat hij te agressief bezig was: "Eva's maten brachten de mannen het hoofd op hol, maar maakten vrouwen bang." En ze wees de directie erop dat die maar eens moest beginnen met zoeken naar "de ziel van haar product".

Het eerste wat Heather Campbell daarvoor deed was de mannelijke energie uit de kantoren bannen door er saliebladeren en arendsveren te verbranden. Vervolgens vroeg ze het directiecomité om barrevoets te dansen, "om de hartenklop van de aarde onder hun voeten te voelen", terwijl ze op band vijf sjamanistische ritmen liet horen.

Daarna werd de groep meegenomen voor een wandeling op Clapham Common, waar de leden tekenen van de natuur moesten leren lezen (zoals: een dode tak betekent een hindernis). Ze leerde de mensen van Gossard ook hoe ze zich anders moesten kleden: "Weg met die stropdas, daarmee onthoofdt een man zichzelf symbolisch."

Campbell omschrijft haar opdracht als: "Het hoofd opnieuw in contact brengen met het hart." Bij Gossard mondde het dansen en takjeskijken alvast uit in een nieuwe reclamecampagne. Het model van de campagne ligt nu languit in het gras en de tekst luidt: 'Who said a woman can't get pleasure from something soft?' (Wie zegt dat een vrouw niet kan genieten van iets zachts?)

Heather Campbell hielp in het verleden ook al de speelgoedfabrikant Hasbro "de ziel van Sindy te bepalen" en het reclamebureau Saatchi & Saatchi "door te dringen tot de spirit van Oil of Ulay" (bij ons Oil of Olaz). Het is haar overtuiging dat de bedrijfswereld dringend moet worden vervrouwelijkt: "Door de vrouwelijke geest op de werkvloer los te laten, zal harmonie de bovenhand halen, " zegt ze. Wij gaan vanavond saliebladeren plukken en adelaarsveren zoeken.(AG)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234