Woensdag 29/01/2020

Sjalom in vijf talen

Boeddhisme, christendom, jodendom, islam en vrijzinnigheid broederlijk verenigd in een gedachtewisseling over strategieën voor vrede. Het gebeurde in Hoei, op voorstel van de dalai lama. Het publiek had de keuze: de verschillen in de benaderingen aanhoren, of de harmonie van de constructieve ideeën.

Door Sybille Decoo

Hoei l Onder meer kardinaal Danneels volgde de dalai lama niet meteen in zijn pleidooi voor een vak seculiere ethiek op school maar iedereen trad wel de stelling bij dat het besef van onderlinge afhankelijkheid de vrede dichterbij brengt.

De dalai lama, kardinaal Godfried Danneels, grootrabbijn Albert Guigui, voorzitter van de Moslimexecutieve Coskun Beyazgül en voorzitter van het Centre d'Action Laïque Philippe Grollet troffen elkaar gisteren in het cultureel centrum van Hoei. Daar is het Tibetaans instituut Yeunten Ling gevestigd. Ze waren er samen voor een interreligieuze dialoog waarvan iedereen vond dat er meer van mogen zijn.

Voor de dalai lama kunnen oorlog en geweld pas uitgebannen worden als mensen zich eerst innerlijk vrijmaken van angst, haat, jaloezie, arrogantie en hebzucht. "Waarachtige vrede veronderstelt uiterlijke en innerlijke ontwapening", zei hij, een stelling waar de moslimafgevaardigde het roerend mee eens was.

Kardinaal Danneels erkende dat alle tradities streven naar tolerantie, goedheid en mededogen maar zei dat in het christendom het bewustzijn van een goddelijke gratie als motor van de goede wil essentieel is. De dalai lama vreesde echter dat het concept van een schepper niet voor iedereen bruikbaar is om verbondenheid te ervaren, wat meteen geïllustreerd werd door de vertegenwoordiger van de vrijzinnigheid. "Men heeft geen god nodig om waarden als liefde, tolerantie en openheid te belichamen. Atheïsme betekent niet dat men niet verder kijkt dan zijn eigen persoontje", zei Grollet.

Alle sprekers konden zich vinden in de uitspraak van kardinaal Danneels dat "verschillen geen obstakels zijn" en het er vooral op aankomt actief bruggen te slaan. Moslimafgevaardigde Beyazgül: "De beloning is voor wie de eerste stap zet, zelfs als de ander ongelijk heeft of fout is."

Grootrabbijn Guigui wist te zeggen dat sjalom (Hebreeuws voor vrede) in feite betekent 'zichzelf aanvullen, vervolledigen'. "Er is een complementair aspect aan. De interafhankelijkheid waar de dalai lama het over heeft, is de ware betekenis van vrede." Toch had hij, de slachtoffers van de Holocaust indachtig, moeite met het principe van geweldloosheid dat eerder door kardinaal Danneels was verdedigd met de woorden: "Zij die het rad van geweld echt doen stilvallen, zijn zij die geen weerstand bieden." Guigui: "Het bloed van de ander is niet roder dan dat van mij."

Volgens de dalai lama moeten we proberen "de ander te zien als een deel van onszelf en zijn lijden leren kennen. In een multiculturele samenleving en een geglobaliseerde wereld moeten we zorg dragen voor de belangen van de ander." Coskun Beyazgül pleitte ervoor "de ontmoetingen te vermenigvuldigen", Philippe Grollet was voor lessen in burgerzin op school.

De dalai lama pleitte ook voor een vak seculiere ethiek op school, en stelde voor een groep neurowetenschappers, psychologen en sociale werkers een proefproject te laten uitwerken om leerlingen de weg te wijzen naar persoonlijke en maatschappelijke vrede.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234