Vrijdag 16/04/2021

Sisi viert een egofeestje

De Egyptische president Abdel Fattah Sisi heeft zijn promostunt beet. Voor het oog van de wereld werd gisteren het tweede Suezkanaal geopend. Een bouwkundig huzarenstukje dat in een jaar werd afgewerkt, mede dankzij de Belgische baggeraars. Voor de populariteit van de oud-generaal is dit een gouden zet.

Toen het eerste Suezkanaal geopend werd in 1869, had het honderdduizenden Egyptische arbeiders tien jaar gekost om het werk te voltooien. Nu is het traject ontdubbeld in een jaar. Sisi kon dit tijdens een pompeuze openingsceremonie - met reuzentankers in een colonne, een militaire airshow, popoptredens en vuurwerk - niet genoeg herhalen. Voor het werk werd een vloot aan baggerschepen bijeengebracht die in ijltempo woestijn hebben omgetoverd tot een tweede kanaal, parallel aan het bestaande Suezkanaal, over een lengte van 72 kilometer. Sisi noemt het 'zijn cadeau aan de wereld'.

De openingsceremonie werd bijgewoond door een duizendtal genodigden, waaronder de Franse president François Hollande en zowat alle staats- en regeringsleiders uit het Midden-Oosten en Afrika. Voor België nam vicepremier Kris Peeters (CD&V) de honneurs waar. Hij kwam vooral voor de baggeraars DEME en Jan De Nul, die een groot deel van het nieuwe tracé hebben vrijgemaakt.

Peeters: "Dat het project in het Suezkanaal - een werk van enorme omvang en enorme prestige - in belangrijke mate door de Belgische bedrijven DEME en Jan De Nul in een recordtijd werd verwezenlijkt, is een internationaal visitekaartje voor België en haar bedrijven. Onze baggeraars zijn op wereldvlak topspelers. Deze ondernemers zijn belangrijke ambassadeurs van onze Belgische knowhow."

Extra, nodige inkomstenbron

Het Suezkanaal is een van de belangrijkste vaarroutes ter wereld. Er varen gemiddeld vijftig schepen per dag door. De passage langs het noorden van Rusland is (voorlopig) nog geen concurrent. Het ijs is maar een aantal maanden per jaar gesmolten. Het enige alternatief voor schepen die van Europa en Amerika naar Azië varen, is via Kaap de Goede Hoop, maar dat duurt veertien dagen langer.

Tot nu toe voeren de schepen in konvooien van twintig of dertig door het Suezkanaal. Door de uitbreiding verdubbelt de capaciteit, waardoor meteen ook de wachttijden verminderen. De verkeersader van de wereldhandel levert de Egyptische schatkist vandaag meer dan 4,6 miljard euro per jaar aan tolgeld op. Het is veruit de belangrijkste buitenlandse inkomstenbron. Zeker nu het toerisme helemaal is stilgevallen door de aanhoudende terreurdreiging. Nu de uitbreiding er is, mikt Egypte op 11,9 miljard euro inkomsten. Al is het maar de vraag of dat haalbaar is. Zolang de wereldwijde internationale groei blijft haperen allicht niet.

Het tweede Suezkanaal maakt deel uit van een grotere economische inhaalbeweging van Egypte. President Sisi wil nieuwe autofabrieken, olieraffinaderijen en energiecentrales bouwen langs de volledige route van het kanaal. China en Rusland krijgen in een aantal zones alvast voordelige belastingtarieven. Ook de nieuwe administratieve hoofdstad van het land moet daar komen in de toekomst.

Heel hoge ambities

Peeters na de ceremonie: "Ik heb Sisi een heel lange speech horen geven over het potentieel van Egypte. Hij heeft duidelijk hele hoge ambities. Ik hoop voor hem dat hij die ook kan inlossen."

Eind dit jaar zijn er parlementsverkiezingen in Egypte. Sisi is nog altijd op zoek naar legitimiteit voor zijn militaire staatsgreep tegen de democratisch verkozen president Mohammed Morsi twee jaar terug. De oud-generaal heeft er alle belang bij dat de uitbreiding van het Suezkanaal, zijn eerste belangrijkste project, net nu afgewerkt is. Hiermee toont Sisi aan de internationale gemeenschap dat er in zijn land opnieuw zaken kunnen gedaan worden. En aan zijn eigen bevolking toont hij zich als de man die het waar kan maken. Naar het voorbeeld van de gewezen president en nationale held Abdel Nasser.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234