Donderdag 13/05/2021

Egypte

Sisi heeft zijn Suezkanaal

Voor de plechtige opening, volgende week, werd het nieuwe kanaal al uitvoerig getest. Beeld RV
Voor de plechtige opening, volgende week, werd het nieuwe kanaal al uitvoerig getest.Beeld RV

Volgende week huldigt de Egyptische president Abdelfattah al-Sisi de tweede vaargeul van het Suezkanaal in. Samen met een hele armada kregen Belgische baggeraars Jan De Nul en Deme een jaar voor de bouw. Kostprijs: bijna acht miljard euro, opgehaald bij het volk. Sisi wil er elk jaar het dubbele aan verdienen.

Nog geen jaar geleden verraste de kersverse Egyptische president Sisi vriend en vijand door aan te kondigen dat de uitbreiding van het strategische Suezkanaal in een jaar voltooid zou kunnen worden. Eerder was sprake van vijf jaar. Niemand die de generaal durfde tegenspreken, want afgelopen zaterdag, elf maanden na de start van de werken, testten de eerste schepen het vernieuwe kanaal uit. Voor de goede orde, het originele Suezkanaal, 145 jaar geleden in gebruik genomen, is in tien jaar gebouwd.

De nieuwe route, die over een afstand van 72 kilometer van het 193 kilometer lange kanaal is ontdubbeld, moet het door onrust geteisterde land weer op de sporen krijgen. Vandaag kan het kanaal 43 schepen per dag slikken, dat moeten er op termijn 97 worden. De gemiddelde wachttijd slinkt aanzienlijk, van achttien naar elf uur.

Egypte rijft nu al jaarlijks goed 4,5 miljard euro binnen voor de snelste waterweg tussen oost en west, tegen 2023 moet dat, naargelang het optimisme van de schatter, de staatskas spekken met zowat 12 miljard euro per jaar. Het nieuwe kanaal, zo hoopt Sisi, moet een symbool van nationale trots worden en de hoge werkloosheidscijfers naar beneden halen.

Meer nog is het een prestigeproject dat de president krediet moet geven. Na de Egyptische revolutie van 2011 zijn buitenlandse investeringen en toeristen in grote getale gevlucht. Sisi hoopt dat Suez een doorstart kan geven aan de economie van zijn land. "Twee jaar na de afzetting van toenmalig president Morsi heeft Sisi iets concreets nodig", zegt politiek analist Koert Debeuf. "De beloofde verkiezingen zijn er nog niet en de strijd met de jihadisten op het schiereiland Sinaï (naast het Suezkanaal, AF) is nog niet gestreden, er zijn nog veel aanslagen. Met dit nieuwe kanaal toont Sisi dat hij wel degelijk iets groots tot een goed einde kan brengen."

null Beeld RV
Beeld RV

Staatsobligaties

Om dat te doen, schakelde Egypte het kruim van de baggerwereld in. Waaronder de Belgische baggerboeren Jan De Nul en Deme. "Sisi heeft ons allemaal verrast, een jaar voor zo'n werk is ongezien, normaal duurt dat zeker een paar jaar", zegt Dirk Draulans, projectleider van de Belgische baggeraar Deme. De wereldspeler uit Zwijndrecht stuurde 10 grote baggerschepen en 950 werknemers, waarvan 250 lokale mensen waren. Jan De Nul, dat deel uitmaakte van een groter consortium, had 7 baggerschepen ter plaatse en 1.500 werknemers, waarvan de helft plaatselijk waren.

De uitbreiding van Suez is betaald met geld van het Egyptische volk. In de zomer van vorig jaar sprak Sisi het nationaal gevoel van zijn landgenoten aan door de financiering van de bouw via staatsobligaties te doen. In een week tijd harkte de overheid zo bijna acht miljard euro bijeen. De steun is er, maar Sisi riskeert veel. Het nieuwe Suez moet zowat de herstartknop van Egypte worden, maar veel hangt af van hoe de wereldeconomie evolueert. Sommige experts twijfelen aan de grootse vooruitzichten. "Is het economisch rendabel? Dat is de belangrijkste vraag", zegt Debeuf, "anders is het niet meer dan een prestigeproject."

Nieuwe projecten gepland

Een prestigeproject is het in ieder geval. Het past wel in een groter geheel. Aan Port Said, de toegangspoort van het Suezkanaal aan de Middellandse Zee, komt nog een kanaal, van ongeveer tien kilometer, zo kondigde het hoofd van de Suez Canal Authority tijdens de jongste test aan. Sharm el-Sjeikh, de stad in het zuidoosten van de Sinaï, krijgt een grote haven. Of het Egypte de verhoopte doorstart zal geven, kan niemand voorspellen, maar voor de baggeraars ziet de toekomst er goed uit. "Er komen nieuwe aanbestedingen voor de nieuwe projecten, wij zullen ons ook kandidaat stellen", zegt Draulans.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234