Woensdag 27/10/2021

Sint maakt ouders guller dan ooit

De sint heeft morgen meer cadeaus te verdelen dan vorig jaar. Dreamland en Fun, de twee grootste speelgoedketens in België, zien dit seizoen hun sinterklaasverkoop met 7 tot ruim 10 procent stijgen.

door Emmanuel Vanbrussel

Brussel l Traditioneel speelgoed als Playmobil en keukentjes voor de allerkleinsten houdt goed stand tegen de druk van technologisch speelgoed.

Zowel bij Dreamland als bij Fun loopt de sinterklaasverkoop als een trein. "Het is een uitstekend seizoen. De verkoop stijgt met 7 à 8 procent", zegt directeur Johan Geeroms van Dreamland (groep Colruyt).

"We verkochten in de afgelopen maand ruim 10 procent meer dan vorig jaar", zegt voorzitter Bart Coeman van Fun, dat samen met Dreamland de sterkste speler is in Vlaanderen. Ook aan fabrikantenzijde klinken er optimistische geluiden. Lego België spreekt voor het lopende sinterklaasseizoen van een "positieve tendens".

De speciaalzaken worden dezer dagen overrompeld door lastminutekopers. Omdat de sint dit jaar midden in de week komt, worden heel wat sinterklaasaankopen uitgesteld tot het allerlaatste moment. "De absolute topverkoop vindt plaats tien dagen voor Sinterklaas. Maar ook vandaag (gisteren) is een gigantisch drukke dag", zegt Coeman.

Hoe sterk de volledige Belgische speelgoedmarkt is gegroeid in de sinterklaasperiode, wordt pas later duidelijk, gezien het versplinterde distributielandschap. Maar de meeste specialisten gaan uit van groei. Ward Van Duffel, country manager van Lego België: "Algemeen heb ik het gevoel dat de groei in Vlaanderen sterker is dan in Wallonië, maar dit is nog niet gebaseerd op vaststaande cijfers."

Volgens Johan Geeroms is er wat traditioneel speelgoed betreft sprake van een trendbreuk. "De markt voor klassiek speelgoed is weer licht stijgend, in tegenstelling tot de laatste jaren, toen er een licht dalende tendens was."

De opkomst van technologisch speelgoed lijkt daarmee gestuit. Coeman: "De grote overloop van traditioneel speelgoed naar elektronisch speelgoed als Gameboy en Playstation vond zes jaar geleden plaats. Dat is voorbij. Je kunt nu spreken van twee stabiele markten." Technologisch speelgoed kon de afgelopen tien jaar zijn marktaandeel verdubbelen tot 33 procent.

De grote speelgoedmerken verkopen dit seizoen opvallend goed. "De mensen gaan terug naar degelijk speelgoed met hoge speelwaarde. Ik denk aan Lego en zeker ook aan Playmobil, die net als vorig jaar de toppers zijn", zegt Coeman. Ook klassieke gezelschapsspellen als Monopoly, Vier op een rij en Wie is het? gaan in het sinterklaasseizoen vlot over de toonbank.

Opvallend: de keukentjes voor de allerkleinsten, onder meer van Smoby, zijn weer in. Coeman: "Wat ik het 'mom & dad'-gebeuren noem, is aan een remonte bezig."

Niet alleen in België zit de sinterklaasverkoop in de lift. In Nederland is er sprake van een recordseizoen met verkoopstijgingen tot 17 procent. Nederlandse economen schrijven die stijgingen toe aan de aantrekkende conjunctuur. "Je moet weten van waar de Nederlanders komen", nuanceert Geeroms. "Hun speelgoedmarkt is de afgelopen jaren met 5 tot 6 procent ingestuikt. Vandaar de grote euforie. Die is bij de Belgische speelgoedverkopers niet aanwezig."

aankopen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234