Vrijdag 14/05/2021

Expo

'Sink The Pink': een ode aan de vrijheid om te zijn wie je wil

null Beeld Thomas Dhanens
Beeld Thomas Dhanens

Ze zijn theatraal, extravagant en vrij. Drie jaar lang volgde de jonge Belgische fotograaf Thomas Dhanens deze bijzondere Londense subcultuur die niet echt een naam heeft. Zijn werk is nu te zien in het Gentse In De Ruimte.

Er zijn twee gebeurtenissen die Thomas Dhanens de weg wezen naar deze bijzondere, kleurrijke wereld die ontstond op undergroundfeestjes in Londen en stilaan uitdijt naar steden als Berlijn en zelfs Gent.

Eén: als fotografiestudent kwam hij in Londen ene Louie Banks tegen. Vandaag is hij er een gehypete undergroundfotograaf, toen maakte hij als nobele onbekende al stevig indruk op Dhanens. “Hij zag er elke dag helemaal anders uit, en superextravagant. Fascinerend vond ik dat.”

Het tweede moment: vijf mannen die over straat liepen en die de jonge Belgische fotograaf letterlijk stil deden staan. “Wow. Dat was het enige dat ik kon denken.” Dhanens beschrijft hen als theatraal gekleed, kleurrijk en creatief. “Eigenlijk kan ik het niet goed benoemen. Verkleed is niet het juiste woord, dat doet afbreuk aan wat ze doen. Dit is geen carnaval, maar een persoonlijke uiting van wie ze willen zijn en hoe ze zich voelen.”

Abstractie van het individu

Sink The Pink is de naam van de legendarische feestjes waar deze subcultuur zijn jeugdige vrijheid wild viert. “Ze komen pico bello opgekleed aan maar dansen met zoveel energie dat de make-up van hun gezicht druipt. Niemand let op wat je doet. Ik ken geen plek die zo open, vrij en energiek is.”

Man, vrouw, hetero, transgender, het doet niet ter zake bij deze jongeren die op hun vrijheid staan en zichzelf ook expliciet als genderfluïde identificeren. Ze inspireren zich op de new romantics, homoseksuelen uit de jaren 70 en 80 die extravagante feestjes hielden en dweepten met David Bowie en Boy George. “Hun kleding is een abstractie van die identiteit. Hun stijl is ambigu, persoonlijk en creatief. Voor mij grenst het aan hedendaagse kunst.”

null Beeld Thomas Dhanens
Beeld Thomas Dhanens

Maar Dhanens, die ze drie jaar volgde, wilde meer dan uitzinnige beelden van explosieve feestjes. Hij fotografeerden zijn onderwerpen ook thuis. Huiselijk, in hun keuken of slaapkamer. Uitgedost of net niet. “Het gaat om de mensen en hun emoties.”

Evident was dat niet. Londen geeft je niets cadeau, zegt Dhanens en bij Sink The Pink hadden ze al genoeg fotografen zien passeren. Tot ze zijn portfolio bekeken en hem toch opbelden: of hij een fotoreeks wilde maken van tien ‘leden’ die opgekleed bij hun familie zouden poseren. Om een lang verhaal kort te maken: de reeks kwam er niet, maar Dhanens had wel zijn voet tussen de deur.

Waarom deze jongeren hem zo fascineren? “Ik heb zelf veel theater gespeeld, dus het groteske en theatrale spreekt me zeker aan.” Maar ook: “Ik voelde mij helemaal thuis bij hen. Ook al heb ik mij nooit opgekleed. Misschien was het er wel van gekomen, als ik er langer was blijven rondhangen. Het is aanstekelijk.”

Groter publiek

Samen met een vriend die psycholoog is, verdiepte hij zich ook in de psychologie achter die vrijheidsdrang. “Nog voor je geboorte wordt er zoveel op je geprojecteerd omdat je een jongen of een meisje bent. Soms is dat heel zwaar. Daarom vind ik het belangrijk dat sommige mensen zich daartussen bewegen.”

Maar wat tien jaar geleden begon als kleine undergroundfeestjes voor mensen die zich nergens echt thuis voelden, is inmiddels uitgegroeid tot een in Londen welbekend partyconcept waar 12.000 man op afkomt. Voor hem is het wat gepasseerd, zegt Dhanens. “Het is niet meer zoals het was.” “Misschien is dat wel goed”, oppert hij, “dat zo’n beweging voor iedereen toegankelijk wordt.”

Blush. Van 5 tot 12 oktober in In De Ruimte, Gent. inderuimte.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234