Zondag 27/09/2020

Sinister carnaval

rock

slipknot slaat gehele brabanthal murw

Leuven / Van onze medewerker

Koen De Meester

Dinsdag was het vastenavond. Geen betere datum denkbaar voor een optreden van het gemaskerde gezelschap Slipknot. Die Amerikaanse band heeft sinds hun vorige passage, op Pukkelpop 2000, hier een serieuze livereputatie. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de shockmetalbende in Leuven een uitverkochte Brabanthal aantrof.

Slipknot stamt uit Des Moines, de hoofdstad van de Amerikaanse staat Iowa. De groep ontstaat er in 1995 en brengt een jaar later in eigen beheer de cd Mate, Feed, Kill, Repeat uit. Al snel bouwt het negenkoppige gezelschap dankzij een agressieve show een grote aanhang op. In 1999 verschijnt een titelloze plaat die de band wereldsucces bezorgt.

Naast de extreme teksten veroorzaken de maskers heel wat opschudding. Het past allemaal in Slipknots visie van vervreemding en ontpersoonlijking, want de formatie walgt van het leven en stelt dat alleen haar relatie met de fans de moeite waard is. Wat klantenbinding betreft, is dat natuurlijk een gouden vondst. Slipknot gooit dan ook hoge ogen bij een piepjong publiek dat het sinister carnaval gretig meeviert en opdaagt achter hetzelfde soort maskers als de band. Gemakshalve wordt Slipknot bij de nu metal ingedeeld, veel affiniteit met Limp Bizkit of Papa Roach heeft de band echter niet.

In het voorprogramma zat het potige American Head Charge, een groep uit de stal van de Amerikaanse producer Rick Rubin. Rubin produceerde ook hun recentste cd The War Of Art. Dat zij als een van de belangrijkste nieuwe bands in het nu-metalgenre wordt omschreven, bewees ze met een imposant geluid en een energieke set.

Toen daarna het grote zwarte doek met Slipknot-teken en pentagram eindelijk viel, ontketende the Knot meteen al zijn duivels met een rabiate uitvoering van 'People=Shit', tevens de opener van de recentste cd Iowa. Een dominante rol was weggelegd voor de ingrijpende scratches, die de sound een extra graad van ontwrichting meegaven. Het is de typische Slipknot-truc: classic metal mengen met deathmetal, hiphop, speedmetal en andere heavy subgenres.

Zanger Corey Taylor en zijn gang hanteren daarbij - hoe passend - de botte bijl en rammen songs als 'Left Behind' en 'The Heretic Anthem' met veel decibels in je strot. Toch viel het tegen dat er tussen de nummers voortdurend pauzes zaten die de vaart uit het geheel haalden. Alle songs klonken zoals verwacht voldoende infernaal, maar naar Slipknot ga je ook voor de 'gevaarlijke' show: volgens de traditie staat percussionist Shawn Crahan (met clownsmasker) geregeld dj Sid Wilson naar het leven. Het bleef echter bij een paar dreigementen, wat gooien met vuilnis en schaduwboksen.

We kregen wel een spectaculaire drumsolo waarbij het drumpodium niet alleen vijf meter de hoogte in ging, maar ook naar voor draaide zodat we een bovenaanzicht van de drummer kregen, die daarop met podium en drums begon te roteren. Het hele optreden had dan ook iets van een tot leven gebracht videospelletje met de sound van een op hol geslagen spelconsole. Na een klein uur optreden gaf de groep nog een koppel bissen, niet dat er echt om geroepen werd, want tegen die tijd was iedereen geheel murw. Een shocktherapie werkt immers maar een beperkte tijd.

Wie: Slipknot Waar en wanneer: Brabanthal te Leuven op 12 februari Onze mening: Slipknot lijkt wel een tot leven gebracht extreem videospelletje met de sound van een op hol geslagen spelconsole.

De songs van de gemaskerde shockmetalbende klonken infernaal genoeg, maar de show had 'gevaarlijker' gekund

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234