Woensdag 23/09/2020

Lokerse Feesten

Singer-songwriter Rae Morris: Geen typische bakvissenlyriek

"Op het podium heb ik het gevoel dat ik mezelf overwin", zegt Morris. "Dan lijkt de tijd stil te staan."Beeld Alex Vanhee

De BBC tipte Rae Morris (22) als een van dé namen om in 2015 in de gaten te houden. Met haar uitstekende debuut Unguarded heeft ze die belofte al ingelost. Vorige maand maakte Morris nog grote indruk op Glastonbury, morgen staat deze toekomstige ster op het podium van de Lokerse Feesten.

Rae Morris heeft haar tijd genomen. Het meisje uit Blackpool schuimde als tiener al het open mic-circuit af en trad op in pubs, niet zelden voor een publiek van luidruchtige, beschonken klanten. Daar trok ze wél de aandacht van een aantal talentscouts. Uiteindelijk tekende ze op haar achttiende een platencontract met het grote Warner. "Ik had een lunch met de grote baas daar. Hij was de enige die me niet spontaan onder de superlatieven bedolf. Integendeel: hij zei dat ik nog niets bewezen had en heel hard moest werken om beter te worden. Ik dacht meteen: bij deze man moet ik zijn."

Van een singer-songwriter die zichzelf enkel op piano begeleidde is ze sindsdien geëvolueerd naar een rijker, elektronischer geluid waar je echo's in opvangt van Bat For Lashes, Ellie Goulding en Florence + The Machine. "Maar mijn eerste muzikale herinnering is 'Cloudbusting', een videoclip van Kate Bush. Op dat moment besefte ik dat ik zelf ook wilde zingen. Voordien luisterde ik wel naar de radio, maar ik stond er niet bij stil dat al die liedjes ook door iemand geschreven werden. Kate Bush was een allround artieste. Ze zong, componeerde, danste en was op de koop toe een uitstekend performer. Bovendien: ze leek helemaal haar eigen zin te doen. Ik droomde ervan om mijn eigen stijl, mijn eigen stem te vinden. En dat is inmiddels gelukt."

Ze deed internationale podiumervaring op in het voorprogramma van George Ezra en Bombay Bicycle Club. "Dat was heel leerrijk", blikt ze terug. "Van Ezra heb ik geleerd dat je je vooral moet amuseren op het podium. Klinkt voor de hand liggend, maar je zou eens moeten weten hoeveel artiesten doodsangsten uitstaan eens ze achter die microfoon staan. En door Bombay Bicycle Club aan het werk te zien, weet ik zeker dat je ook een groots geluid kunt neerzetten zonder dat de helft van de muziek vooraf geprogrammeerd is. Er gaat niets boven een échte liveband."

Op Unguarded schreef Morris een stukgelopen relatie van zich af. Ondanks haar jonge leeftijd verviel ze daarbij niet in de gebruikelijke bakvissenlyriek. In plaats daarvan legde ze een opmerkelijke openhartigheid aan de dag en keerde ze haar hele gevoelswereld binnenstebuiten. "Ik heb deze songs vooral uit noodzaak geschreven", zegt ze zelf. "Zonder erbij stil te staan dat ze ooit door de buitenwereld gehoord zouden worden. Het kost me sowieso weinig moeite om eerlijk en openhartig te zijn. De relatie waar ik over schrijf was met een andere muzikante. Er had onderling geen competitie mogen zijn, maar op den duur werd het heel ongezond om samen te blijven. Ze zag me meer als een concurrente, dan als haar lief. Ik heb al vaker gemerkt dat muzikanten er moeite mee hebben om andere muzikanten in hun privéleven te dulden. Dat heeft met ego te maken. En met het feit dat muziek maken niet alleen je job is, maar ook je hele leven. Zo wordt het snel heel persoonlijk, allemaal. Het was heel therapeutisch om de breuk van me af te schrijven. Natuurlijk: ik weet nu al dat mijn hart nog wel eens gebroken zal worden. Al hoop ik toch dat mijn volgende relatie wat evenwichtiger zal zijn."

Zichzelf ontdekken

Morris geeft toe dat songschrijven naast een vorm van expressie ook een manier is om zichzelf te ontdekken. "Soms wijst een nummer je in de richting van je persoonlijkheid waar je tot op dat moment het bestaan niet eens van afwist. Dat is heel verrassend, heel verrijkend ook. Eigenlijk geldt voor optreden trouwens hetzelfde: ik vind het leuk om mezelf uit te dagen. Op het podium heb ik het gevoel dat ik mezelf overwin. Bij een goeie show kan ik niet stoppen met glimlachen. Dan lijkt de tijd stil te staan en kijk ik niet verder dan de volgende tien akkoorden."

Naast het podium is verder kijken wel toegestaan. Dankzij de steun van de BBC - ze stond naast Years & Years en James Bay op de shortlist van de invloedrijke Sound of 2015-lijst - heeft haar carrière meteen een hoge vlucht genomen. Unguarded haalde de top tien in Groot-Brittannië en singles als 'Under the Shadows', 'Closer' en 'Love Again' werden internationaal opgepikt. Ook de pers is mee, waar ze heel blij mee is. "Dat soort steun is hartverwarmend", zegt ze bijna verlegen. "Er wordt vaak lelijk gedaan over de media, maar ik ga er niet van uit dat iedereen me onderuit wil halen. Wat ik nu meemaak is een droomstart. Ongeacht hoe mijn carrière verder evolueert, is dit jaar een mijlpaal in mijn leven. En precies omdat ik dat besef, kan ik er ook volop van genieten."

Unguarded van Rae Morris is uit bij Warner. Morris komt op donderdag 6 augustus naar de Lokerse Feesten. Die dag staan ook Tout Va Bien, Raving George, Oscar & The Wolf en Tori Amos op het programma.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234