Woensdag 28/10/2020

InterviewMuziek

Sinéad O’Connor: ‘Gelukkig heb ik mijn stem: zo kan ik iets goeds doen als tegengewicht voor de asshole die ik ben’

Sinéad O'Connor, hier tijdens een concert in 2015.Beeld EPA

Sinéad O'Connor heeft een nieuwe single uit, ‘Trouble of the World’, een cover van de Mahalia Jackson-klassieker uit 1959. Het is haar eerste wapenfeit sinds ze in september 2019 na zes jaar stilte een comeback maakte in de Ierse The Late Late Show met een hartverscheurende versie van ‘Nothing Compares 2 U’. Het moest het begin worden van een wereldtournee (die haar in januari naar het Depot in Leuven bracht) en de aanloop naar een nieuwe plaat, maar toen kwam corona. Voor haar single mochten we haar thuis in Ierland opbellen voor een verhelderende babbel. ‘Tijdens de lockdown heb ik leren breien.’

Zeggen dat het leven van de intussen 53-jarige Sinéad O'Connor een modderig hindernissenparcours was, is een understatement. Veel van die hindernissen heeft ze zelf in elkaar getimmerd. Lang vóór de wereld op fantastische platen als The Lion and the Cobra (1987) en I Do Not Want What I Haven’t Got (1990) kennismaakte met haar fenomenale stem, had ze in jeugdinstellingen gezeten wegens winkeldiefstallen. Haar jaren in de schijnwerpers stonden bol van controverse: ruzies met Madonna, haar wijding tot het priesterschap, een foto van de paus die live op tv werd versnipperd, een handgemeen met Prince, ruzie met Miley Cyrus... Dat alles cumuleerde drie jaar geleden in een video op Facebook waarin ze huilend toegaf met zelfmoordneigingen te kampen. Kort daarna bekeerde ze zich tot de islam en zei ze dat ze nooit meer met blanke mensen in contact wilde komen (waarvoor ze zich later verontschuldigde). In 2017 veranderde ze haar naam in Magda Davitt, in 2018 werd dat Shuhada’ Davitt, en halfweg 2019 Shuhada’ Sadaqat. De beveiligde link naar de nieuwe song die we doorgestuurd kregen, staat echter gewoon op naam van Sinéad O’Connor. Bij die link zitten twee richtlijnen voor ons gesprek, dat ondanks onze algehele gehoorzaamheid niet van een leien dakje zal lopen: ‘Geen vragen over mental health, geen vragen over de islam.’ Daar gaan we.

Wat was de aanleiding voor je nieuwe single ‘Trouble of the World’?

O’Connor: “De staat van de wereld waarin we leven. We hadden hem opgenomen voor mijn nieuwe plaat, maar door corona zal die pas in 2022 verschijnen. De shows die ik dit jaar zou doen, zijn uitgesteld naar volgend jaar, dus heb ik de plaat uitgesteld naar het jaar erna, omdat ik niet tegelijk kan toeren en een plaat promoten.”

De plaat is wel klaar?

“Voor de helft.”

Was het moeilijk om de opnames stil te leggen? Ik kan me voorstellen dat je perspectief op wat je al hebt opgenomen in de tussentijd compleet kan veranderen.

“We zijn niet gestopt met opnemen, we gaan gewoon door.”

Hoe heeft corona je leven beïnvloed, los van de afgelaste concerten?

“Ik heb genoten van de lockdown. Ik woon in een huis met mijn oudste zoon en zijn vrouw en kinderen, en het was leuk om wat meer tijd met elkaar door te brengen. En met één van mijn andere kinderen ging het niet zo goed, dus ik was blij dat ik niet aan het werken was. Nee, het kwam... (valt stil) Heb je een momentje? De bel gaat, er staat iemand aan de deur. (vijf minuten gestommel op de achtergrond later) Sorry, er werd een pakje geleverd. Wat was ik aan het zeggen? Corona, juist. Ik heb ervan genoten tot ongeveer een maand geleden, toen ben ik mij beginnen te vervelen. Het is goed dat de single uitkomt, dat is toch een klein beetje werk. En over een paar weken begin ik aan een cursus health care assistant die een jaar zal duren.”

Je hebt tijdens de lockdown geen onnozele hobby’s ontwikkeld, zoals zoveel andere mensen?

“O, jawel. Ik ben beginnen te breien.”

Wat heb je zoal gebreid?

“Sjaals en een paar dekens. Maar vooral sjaals, veel sjaals. Ik ben er erg slecht in.”

En wat doe je met die sjaals en dekens?

“Ik heb een deken gemaakt voor mijn kleinzoon, de sjaals zijn vooral voor mezelf. Hidjabs heb ik ook gemaakt. Wollen hidjabs, voor de winter.”

Heb je een favoriete kleur?

“Blauw, wellicht.”

Geloof je in het effect dat kleuren op de geest hebben?

“Absoluut. Hou me weg van bruin, anders word ik chagrijnig. Bruin kan ik echt niet uitstaan. Dat doet me denken aan de verschrikkelijke hotelkamers waarin ik jaren van mijn leven heb doorgebracht. De onaangenaamste hotelkamers zijn altijd bruin.”

Je neemt geregeld je toevlucht tot Twitter en Facebook...

“Facebook niet, alleen Twitter.”

Op welke manier denk je dat de sociale media de wereld hebben veranderd in de afgelopen tien, vijftien jaar?

“De sociale media zijn goed omdat je vrienden kunt worden met mensen die je van haar noch pluim kent. I like that. En je kunt er snel aan informatie raken en die delen. Niets dan goeds over de sociale media.”

HINDOEMANTRA’S

Ik denk niet dat ik de enige ben die behoorlijk van de kaart was door je prachtige versie van ‘Nothing Compares 2 U’ in The Late Late Show. De stralende glimlach waarmee je daarna in de camera keek, liet vermoeden dat je zelf ook best tevreden was.

“Ik heb er enorm van genoten. Het is altijd een plezier om daar op te treden, omdat de huisband zo ontzettend goed is.”

In 2003 kondigde je je afscheid van de muziek aan, maar twee jaar later was er een nieuwe plaat. Voelde je dat je een verantwoordelijkheid had, dat je die prachtige stem niet mocht laten rusten?

“Zoiets. Maar ik ben ook gewoon verslaafd aan rock-’n-roll, het lukte me niet ervan weg te blijven. En ik kan ook niks anders, ik heb niets gestudeerd, geen enkele opleiding gevolgd. Ik mag van geluk spreken dat ik mijn stem heb, en dat die iets teweegbrengt bij de mensen, zodat ik iets goeds kan doen als tegengewicht voor de asshole die ik de rest van de tijd ben.”

(glimlacht hoorbaar)

“Ik lach niet, ik ben ernstig.”

Weet je nog wanneer je zelf voor het eerst geraakt werd door muziek?

“Nee, maar ik weet wel nog dat ik als kind altijd moest huilen van kerstliedjes. ‘Hark! The Herald Angels Sing’, dat soort dingen.”

Heb je ooit een kerstplaat overwogen?

“Ja, gedurende twee seconden. Toen besefte ik dat er dan waarschijnlijk nepsleebellen op de plaat zouden moeten, en dat ik de videoclip in juli zou moeten opnemen. En heel eerlijk: intussen haat ik Kerstmis. Ik kan er echt niet tegen.”

‘Trouble of the World’ is – zacht uitgedrukt – niet je eerste cover. Waar ga je naar op zoek in een cover?

“Ik moet me kunnen identificeren met het personage in de song, ik moet zijn of haar gevoelens kunnen delen.”

Ooit al een goeie versie gehoord van één van jouw songs?

(denkt na) Nee.”

Waar luister je zelf tegenwoordig naar?

“Ik ben oud geworden. Het enige waar ik nog naar luister, zijn hindoemantra’s.”

En de mensen met wie je samenleeft?

“Mijn zoon luistert veel naar grime. En hiphop. Hiphop uit Londen. Ik kan het verdragen. Omdat hij het leuk vindt.”

Je hebt je naam de afgelopen jaren een paar keer veranderd, maar ‘Trouble of the World’ breng je uit onder je eigen naam.

“Mijn contract staat op naam van Sinéad O'Connor. En de platenfirma wil niet dat ik die verander. Mij maakt het niet uit. Ik zal mijn echte naam wel gebruiken in mijn privéleven.”

Ik ben pas recent te weten gekomen dat je zowat je hele leven cannabis hebt gerookt, en dat je er pas in 2016 mee bent gestopt.

“Ik deed het omdat ik het lekker vond en van het effect hield. En ik ben ermee gestopt omdat ik het beu was. Ik was al een paar keer gestopt, maar telkens weer herbegonnen. Het was genoeg geweest. Ik mis het weleens.”

Zing je onder de douche?

“Nee. Als ik niet in de studio zit of op het podium sta, zing ik niet.”

Om af te ronden: wanneer heb je voor het laatst de profetische kracht van muziek gevoeld?

“Een jaar of vijf geleden, aan het begin van een turbulente periode in mijn leven: ‘Radio Ga Ga’ van Queen.”

© Humo

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234