Donderdag 24/06/2021

Simpel sms'je moet bankfraude tegengaan

Banken steken nog een tandje bij in de strijd tegen fraude. Er worden meer veiligheidsprotocollen en garanties ingebouwd. Zo stuurt ING voortaan een sms als er wijzigingen aan gegevens zijn aangebracht, om zeker te zijn dat dit niet door criminelen gebeurde.

De strijd tegen fraude via internetbankieren gaat een versnelling hoger, omdat de fraudeurs zelf steeds betere en meer verfijnde technieken gebruiken. Uit de meest recente cijfers van sectorfederatie Febelfin blijkt dat in de eerste drie maanden van dit jaar 145 fraudegevallen werden vastgesteld: meer dan het dubbele van dezelfde periode vorig jaar. De slachtoffers zijn particulieren en worden voornamelijk met phishing opgelicht. De criminelen sturen mails met de vraag om de bankkaart op te sturen naar 'de bank' - een adres van de fraudeurs zelf - en de pincode in te geven op een valse website.

"Het ziet er heel geloofwaardig uit en er zijn altijd mensen die er op ingaan", zegt Hilde Junius (BNP Paribas Fortis). "Via internetbankieren kunnen ze onmogelijk aan uw rekening - daarvoor hebben ze codes nodig - maar ze proberen wel uw vertrouwen te winnen, door u op te bellen en zich uit te geven voor bankmedewerker. Er zijn nog altijd enkelingen bij wie dat lukt."

Waterdicht

Internetbankieren is nooit zo populair geweest. De banken in ons land tellen 11,1 miljoen abonnementen, mensen die hun bankverrichtingen via het internet doen. In vergelijking daarmee valt het aantal fraudegevallen dus nog mee. En ook al zijn de betaalystemen en de apps om rekeningstanden te raadplegen zo goed als waterdicht, toch blijft de financiële sector nieuwe beveiligingen inbouwen.

"Achter de schermen zijn we daar elke dag mee bezig", zegt Tiziana Rizzo, woordvoerster bij ING. "Cybersecurity is een topprioriteit. Onze teams zijn permanent bezig om altijd een stapje voor te blijven. Een voorbeeld: wie de app van ING gebruikt, moet zijn profiel één keer per jaar vernieuwen met zijn kaartlezer. In principe zou het perfect zonder kunnen. Maar we doen het toch, gewoon om elk risico uit te sluiten."

Identiteitsdiefstal

Als een klant zijn profiel vernieuwt of als hij wijzigingen aanbrengt in zijn persoonlijke gegevens, krijgt hij kort daarna een sms van ING. Zo kan de klant meteen alarm slaan als hij niet zelf die handeling uitvoerde. "Het systeem is zo goed als waterdicht", klinkt het bij ING.

Banken zijn vooral beducht voor identiteitsdiefstal. Bij BNP Paribas Fortis laten ze niets aan het toeval over, zelfs als de klant gewoon een nieuwe creditcard wil aanvragen. Hij kan die aanvraag online doen, maar wordt daarna steeds opgebeld met een reeks vragen die zijn identiteit moeten bevestigen: wat is uw geboorteplaats, hoeveel bedraagt uw loon, van wanneer dateert uw laatste verrichting, enz. Junius: "Er worden altijd extra veiligheidsmaatregelen ingebouwd om misbruik te voorkomen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234