Vrijdag 10/07/2020

Amerikaanse politiek

Silicon Valley paait Republikeinen met bergen cash

Beeld AP

Amerikaanse technologiebedrijven verhogen hun donaties aan politieke partijen in de VS, nu ze om verschillende redenen steeds kritischer bekeken worden. Vooral de Republikeinse partij profiteert van de groeiende financiële steun van Google, Amazon, Facebook en Microsoft.

Het kan verkeren, ook in Silicon Valley. Ooit waren giganten als Facebook, Google en Amazon de troetelkindjes van de nieuwe digitale economie, maar vandaag liggen ze ook steeds vaker onder vuur. Omdat privacy hoog op de publieke en politieke agenda staat, of omdat de technologiereuzen zich schuldig maken aan belastingontwijking. Net omdat ze meer dan ooit kritisch bekeken worden, proberen de bedrijven uit Silicon Valley hun politieke invloed te vergroten, schrijft The Financial Times. Zo besteedde het politieke actiecomité NetPAC van Google dit jaar al meer aan donaties voor politieke campagnes dan Goldman Sachs, de investeringsbank die bekend staat voor zijn politieke connecties.

Google gaf 1,43 miljoen dollar (1,12 miljoen euro) uit, net iets meer dan de 1,4 miljoen dollar van Goldman Sachs, zo geven cijfers van het Center For Responsive Politics aan. De donaties van dit jaar gebeuren in aanloop naar de tussenverkiezingen in de Verenigde Staten, die op dinsdag 4 november plaatsvinden. De politieke donaties van Google nemen jaar na jaar toe, zo laten cijfers van het bedrijf zelf zien. In 2010 doneerde Google nog maar een derde van het bedrag van Goldman Sachs. Google riep NetPAC in het leven om steun te verlenen aan kandidaten die zich voorstander tonen van een open en vrij internet.

Google is niet de enige die zijn financiële inspanningen ten gunste van Amerikaanse politici opbouwt in aanloop naar de tussenverkiezingen, ook andere technologiebedrijven als Facebook, Amazon en Microsoft doen dat.

Opvallend is dat de technologiebedrijven overwegend aan de Republikeinse partij doneren. De werknemers van de techreuzen hebben door de band genomen voorkeur voor de Democratische Partij, maar hun werkgevers veranderen het geweer van schouder. Uit cijfers van het Center For Responsive Politics blijkt dat de Democraten vier jaar geleden nog 55 procent van de donaties van computer- en technologiebedrijven kregen, tegenover 45 procent voor de Republikeinen.

In stijgende lijn

Nu rechts in de Verenigde Staten de controle over het Huis van Afgevaardigden lijkt te gaan versterken en mogelijk ook in de Senaat een opmars laat optekenen, veranderen die verhoudingen. Dit jaar mochten Democraten 48 procent van de donaties in ontvangst nemen, tegenover 52 procent voor de Republikeinen.

In vergelijking met andere sectoren blijft het aandeel van technologiebedrijven wel relatief beperkt. In de top 20 van grootste schenkers staat geen enkele onderneming uit Silicon Valley. Toch is het aandeel van de technologiebedrijven duidelijk aan het toenemen. In totaal doneerde de sector dit jaar al 22,5 miljoen dollar (17,6 miljoen euro). Twitter en Yelp startten vorig jaar een politiek actiecomité (PAC). Apple en Uber hebben zo'n comité niet, maar rekenen wel meer op lobbyisten.

"Het management van de technologiebedrijven is het niet altijd eens met de Republikeinen over sociale thema's, maar voor velen onder hen gaat het uiteindelijk om zakendoen", zegt Reed Galen, een Republikeinse consultant in Californië, in The Financial Times. In de VS kwamen de bedrijven in het vizier van de overheid omdat ze belastingen ontwijken door naar fiscaal voordelige oorden te verhuizen. Tegelijk ijveren ze zelf ook voor het verhogen van het aantal visa voor hoopopgeleide migranten. Zo zijn onder meer Indiase IT'ers geliefd in Silicon Valley.

Een van de politici die de meeste donaties krijgt, is niet voor niets de Republikein Bob Goodlatte, voorzitter van een comité van het Huis van Afgevaardigden dat discussieert over een hervorming van de surveillanceprogramma's van de NSA, immigratie en intellectuele eigendommen. De democratische senator Cory Booker ontving de grootste individuele donatie, meldt The Financial Times: tot dusver kreeg hij in de huidige verkiezingscyclus 364.450 dollar (285.636 euro).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234