Woensdag 28/07/2021

Sigur Rós verbluffend in Londense Westminster Hall - IJselijk en hartverwarmend tegelijk

Archieffoto Beeld UNKNOWN
ArchieffotoBeeld UNKNOWN

Weerstand bieden is zinloos, op de komende zomerfestivals zult u zeker smelten voor Sigur Rós. In de majestueuze Westminster Hall in Londen liet het IJslandse collectief dinsdagavond alvast een onvergetelijke indruk (*****) na met een superieure synthese van zijn vijf platen.

Ze zingen in een taal die bijna niemand begrijpt, gaan de confrontatie met het publiek zoveel mogelijk uit de weg (in Londen wisselde frontman Jonsi Birgisson amper vijf woorden met zijn fans), en hun epische songs glijden soms tien minuten lang voort in traag crescendo. Toch gijzelde het viertal ook nu weer twee uur lang je hart en ziel.

De volstrekt tijdloze muziek klonk immers even majestueus als de gigantische koepel van Westminster Hall oogde. In dat historisch monument mocht heel uitzonderlijk een popconcert plaatsvinden voor tweeduizend fans.

De ouverture, 'Svefn-G-Englar', vormde onmiddellijk een hoogtepunt in de set. Elf minuten lang liet Birgisson zijn breekbare falset galmen over ijle orgelklanken en slepende percussie. Het zou de aanzet betekenen voor een concert dat beheerst werd door euforie, drama, fantasie en - wie had dat kunnen vermoeden? - staaltjes absurde humor.

In 'Sé lest' voerde de band plots een stoelendans op, waarbij de leden doodleuk van instrument wisselden, zonder dat de muziek stopte. Nog in datzelfde nummer vervoegde een vrouwelijk strijkerskwartet het gezelschap en daalde een blazerskwintet fanfaregewijs via de trappen naar het podium af, om na een minuut weer langs de andere kant van de bühne te verdwijnen. Later zouden die blazers ook confettikanonnen richten op het publiek, zodat het minutenlang leek te sneeuwen in de zaal. Hallucinant.

De magistrale psalm 'Glósóli' eindigde dan weer als een intiem slaapliedje, terwijl het epische 'Hafsól' live de explosieve kracht bezat van de geisers en vulkanen, waarmee hun geboorte-eiland vergroeid is. Een meesterwerkje als 'Fljótavík' leek daarentegen uit porselein opgetrokken, met een fragiele piano en strijkers die behoedzaam hun intrede maakten. Geen idee of het happy hour vooraf in de pub mee aan de basis lag, maar naast ons slikte een boom van een kerel herhaaldelijk de krop in zijn keel weg.

Hoewel de set uitblonk in verstilde schoonheid, vormde 'Gobbledigook' de verrassende apotheose van het concert, met een hyperkinetisch duel tussen trommels en een manisch applaudisserend publiek.
Na de haast eindeloze ovatie zette de band gedwongen een bis- en trisronde in. Het bloedmooie, met begrafenisblazers versierde 'All Alright' breide na twee uur een definitief einde aan de set, waarin Sigur Rós er herhaaldelijk in slaagde zowel ijselijk als hartverwarmend te klinken. Onze innerlijkethermostaat is nog altijd volledig het noorden kwijt. (Gunter Van Assche)


Sigur Rós speelt zowel op Rock Werchter als op Pukkelpop.

De set
Svefn-G-Englar
Glósóli
Sé lest
Ny batteri
Vi? Spilum endalaust
Hoppipolla
Me? Bló?nasir
Fljótavík
Saeglopur
Inni mér syngur vitleysingur
Vi?rar vel til loftárása
Olsen olsen
Hafsol
Gobbledigook
-
Popplagi?
-
All Alright

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234