Zaterdag 19/09/2020

OpinieMichel Vandenbroeck ea

‘Signalen als die van studente Maye De Hert zijn welkom, in het besef dat we nog veel te leren hebben’

De Gentse universiteit.Beeld BELGA INTERNAL

Deze week verwoordde Maye De Hert in deze krant treffend wat veel studenten ervaren: dat het op zijn zachtst gezegd niet makkelijk is om student te zijn dezer dagen. Het verlies van de structuur en de voorspelbaarheid van de (les)weken, de vele online lessen en opdrachten, het gemis aan interactie met medestudenten en lesgevers, …. Elke student moet het vanuit de eigen bubbel zelf waarmaken zonder de stuwende kracht van de studentengemeenschap. Bovendien verliezen studenten het vooruitzicht op wat er na de examens komt. De exit strategie lijkt net samen te vallen met de start van de examens waardoor ze in een “verlengde lockdown” lijken te zitten. En na de examenperiode zijn er geen festivals en vakantieplannen zijn voor iedereen onzeker.

Ook lesgevers moeten uit hun comfortzone treden. Ze leren alternatieve werkvormen gebruiken voor online lessen, opdrachten en interactie met studenten. Ze organiseren zich in lerende netwerken om uit te zoeken hoe ze op een faire manier examens kunnen afnemen. Teams van technici en onderwijsexperts springen bij om lesgevers te kunnen ondersteunen in een wereld die vaak nieuw voor hen is. Lesgevers kijken erop toe dat studenten zich betrokken blijven voelen, maar ook hen overvalt vaak een gevoel van machteloosheid omdat ze de sociale aanwezigheid van de studenten in de digitale wereld minder goed kunnen aanvoelen.

Het is dus voor iedereen een ervaring die afwijkt van het vertrouwde. Studenten en lesgevers nemen elkaars bezorgdheden dan ook erg ter harte vanuit het besef dat ze er samen mee aan de slag moeten gaan.

Studentenvertegenwoordigers informeren en raadplegen wekelijks hun medestudenten. Met de bezorgdheden die ze horen, kunnen ze terecht bij de decaan, de onderwijsdirecteur, de ombudspersoon en brugfiguren. Op hun beurt informeren die collega’s lesgevers die bijsturen waar nodig en mogelijk. De studenten houden de vinger aan de pols. Lesgevers organiseren proefexamens en online boostersessies om nieuwe leerinhouden beter te helpen verwerken en de leerervaring te versterken.

Studenten leunen op elkaar en zorgen voor elkaar. Lesgevers evenzeer. Vanuit de eigen bubbel slagen velen erin een gevoel van samenhorigheid te creëren. En studenten zijn vindingrijk om alsnog de studentikoze tradities te laten doorgaan, weliswaar op alternatieve manieren zoals een online Gentse 12-urenloop, online cantussen en diverse andere activiteiten van studentenverenigingen.

Als studentenvertegenwoordigers en lesgevers leren we elke dag van elkaar. En zo creëert de ongewilde afstand tussen ons tegelijk een gevoel van verbondenheid. Signalen als die van Maye De Hert zijn daarom welkom, in het besef dat we nog veel te leren hebben. Want – vrij naar Pipi Langkous: “We hebben het nog nooit gedaan, dus we denken dat we het wel kunnen”.

Luna Steyaert, Nathalie Mannaerts, Djahid Benafla, Julie Matthys en Marie-Yoleen De Vreese studentenvertegenwoordigers; Ann Buysse, decaan; Geert Van Hove, onderwijsdirecteur; Johan van Braak, opleidingsvoorzitter pedagogische wetenschappen; Sarah De Pauw, brugfiguur, eerste bachelor pedagogische wetenschappen; Bart Soenen, OmbudspersoonMichel Vandenbroeck, voorzitter vakgroep Sociaal werk en Sociale pedagogiek. Allen van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Gent

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234