Zondag 25/10/2020

GetuigenissenMode

Showtime, zonder veel show: zo worden de modeweken beleefd tijdens de coronacrisis

Beeld AFP

Maandag start de Parijse modeweek. Maar die zal er deze keer heel anders uitzien,  met ‘dank’ aan Covid-19. Vier Belgen over hoe het corona-virus hun modieuze plannen in de war stuurde en hoe zij Paris Fashion Week zullen beleven.

Het was ongezien deze zomer. Na lang wikken en wegen werden alle Parijse defilés van de mannenmode eind juni geannuleerd. En tegelijkertijd kondigde de Fédération de la Haute Couture et de la Mode aan dat ook de haute-coutureshows in juli niet konden doorgaan. Een ramp voor een sector die het maar al te vaak moet hebben van spectaculaire modeshows die voor sensatie zorgen op modewebsites, blogs en sociale media.

Zo een vaart loopt het deze keer gelukkig niet. De Parijse modeweek staat wel degelijk op de agenda, maar het zal er eentje in mineur zijn. Een blik op het schema leert dat slechts een minderheid van de modehuizen een echt defilé organiseert. Al de rest doet het met een vooraf opgenomen show zonder publiek, een presentatie of een kleinschalig event in de showroom. Dat wordt wennen voor pers en inkopers, een groot deel van hen zal de modeweek noodgedwongen vanuit hun zetel thuis meemaken.

Deze vier Belgen vertellen hoe zij Paris Fashion Week zullen beleven.

Ontwerper Stephan Schneider is al een kwart eeuw een gevestigde waarde in België en daarbuiten. Zijn collectie wordt onder andere verkocht bij Harrods en Dover Street Market in Londen.

Stephan Schneider.Beeld RV

“Al vijfentwintig jaar ga ik vier keer per jaar naar Parijs en tot twee weken geleden dacht ik dat ik er ook deze keer een showroom zou hebben. Maar omdat er bijna niemand van mijn klanten aanwezig zal zijn, heb ik de showroom afgezegd en zal ik de collectie digitaal tonen. Elk stuk ga ik in mijn atelier op model filmen. Ik heb me daarvoor gisteren een iPhone 11 gekocht. (lacht) Ik ben geen fan van online naar mode kijken. Ik heb nog nooit kledij online gekocht, dat is zo stereotiep en koud. Ik vind het veel fijner als klanten mijn kleren van dichtbij kunnen zien, ze aanraken, ze even kunnen passen… Dat gaat nu allemaal niet. Daarom krijgt elke klant een stoffenboek opgestuurd, zodat die de stoffen in ieder geval kan voelen.

“Wat ik ergens wel mooi vind aan de nieuwe situatie: de inkopers moeten deze keer niet snel in de showroom een bestelling doorgeven, maar kunnen de collectie rustig bekijken. Ik ben ervan overtuigd dat ik daardoor andere stuks ga verkopen. Dat mensen nu veel meer thuis zijn, heeft me niet beïnvloed. Ik heb altijd heel draagbare stuks gemaakt.

“De wereld is anders geworden, maar daarom zeker niet slechter. Er zit minder druk achter, ik voel me vrijer dan ooit. Mijn collectie is ook dertig procent kleiner. Geen tien maar vijf broeken en één short. Poef, gedaan. (lacht) Daardoor is het geheel sterker geworden. Vijf jaar geleden kon het niet op: stuks die niet werden verkocht, namen we op in onze stock om ze nadien goedkoop te verkopen. Nu niet meer: met corona moet elk stuk zijn waarde behouden.

“De sector wordt wakker geschud. En dat is goed. De modesector moet zich heruitvinden. High fashion was erg afhankelijk geworden van de Chinese markt. Die klanten kopen vaak op een snelle, onbedachtzame manier. Dat gebeurt niet meer. Maar natuurlijk is niet alles positief: ik heb een paar toffe klanten verloren omdat ze hun boetiek moesten sluiten.

Op persoonlijk vlak was het best aangenaam. Normaal ben ik in de zomer voortdurend op reis. Nu zat ik bijna elke avond thuis op mijn terras.”

Inge Grognard is een van de bekendste make-upartiesten. Op haar klantenlijst staan onder meer Balenciaga, Dries Van Noten en Givenchy. Ze werkt voor zowat alle vermaarde fotografen en modemagazines en deed ook de make-up voor clips van Björk en Marilyn Manson.

Inge Grognard. Beeld RV

“Ik ben net terug uit Milaan, waar ik voor de show van Blumarine gewerkt heb. Het was fijn om weer aan een defilé te kunnen meewerken, maar de omstandigheden waren heel moeilijk. Ik moest een mondmasker op en daarbovenop een face shield dat voortdurend aandampt. Achteraf was ik doodmoe. Een paar shows per dag, wat ik normaal perfect aankan, zou me nu echt niet lukken. Bang om besmet te raken ben ik niet. Ik bescherm me heel goed, ik praat zelfs niet tijdens het werk. Bij de modellen merk ik ook weinig angst, die willen gewoon werken. The show must go on. Weliswaar met strikte regels.

“In Parijs werk ik de komende week voor presentaties van Balenciaga en Givenchy. Voor Mugler en Dries (Van Noten, red.) heb ik de digitale presentatie verzorgd. Omdat zoveel defilés geschrapt zijn, ga ik nog niet de helft van mijn normale opdrachten hebben. Toch ben ik blij dat ik terug kan werken, want de afgelopen zes maanden heb ik gewoon thuis gezeten. Welgeteld drie jobs heb ik in die periode gehad. Ik heb uitsluitend buitenlandse klanten, maar in Parijs werken kon niet en ook de UK en de VS kon ik vergeten.

“De eerste weken van de lockdown was ik als het ware verlamd, omdat ik besefte dat het een crisis van lange duur zou worden. Mensen kopen minder kleding, de budgetten van de modehuizen gaan naar beneden, er wordt minder geshoot én ik heb een contactjob. Tel dat allemaal op en dan weet je hoe laat het is. En dan was er nog het financiële plaatje… ik moest het doen met wat de staat me gaf. Op zich wel mooi, maar het is peanuts in vergelijking met wat ik normaal verdien. Toch wil ik niet klagen. Er zijn zoveel mensen die ziek geworden zijn, die er niet meer zijn of er financieel veel slechter aan toe zijn dan ik.

“Om toch maar iets te doen, heb ik mijn huis aangepakt. Ergens heeft het ook wel deugd gedaan om even uit de ratrace te stappen, om niet continu van het ene vliegtuig op het andere te springen.

“Of de crisis voor bijzondere trends zal zorgen, weet ik niet. Daar hou ik me niet mee bezig. Maar de klemtoon zal zeker niet op de ogen alleen komen te liggen. Perfecte lippen zijn volgens mij nog altijd mogelijk onder een masker. Weet je, misschien zit er voor de sector toch iets positief in. Er zal minder geproduceerd worden en meer op kwaliteit worden ingezet. Al zullen de prijzen daardoor allicht stijgen.”

De afgelopen twintig jaar verzorgde Etienne Russo met Villa Eugénie de productie van honderden defilés, van het set design tot de belichting en de muziek. Op zijn cv staan modehuizen als Chanel, Versace en Hermès.

“Ik ben op dit moment in Milaan voor de show van Versace en de straten hier zijn gewoon leeg. Een Britse journalist vertelde me dat er slechts vier Engelse editors aanwezig zijn op de modeweek. Heel vreemd, maar begrijpelijk want de situatie verandert van dag tot dag.

“Aanvankelijk waren op het defilé zowel pers als klanten uitgenodigd, maar uiteindelijk werd het een live show zonder publiek. Dat dwingt je om helemaal anders te denken. Hoe show je online een collectie zonder saai over te komen? Veel mensen zitten gewoon van thuis uit te kijken, je moet dus voor meer entertainment zorgen. Over Chanel en Hermès – de shows die we in Parijs doen – kan ik nog niets vertellen, maar voor Versace hebben we gewerkt met augmented reality om het wat specialer te maken. We hebben daarvoor een script van 250 pagina’s opgesteld. (lacht) We leven in moeilijke tijden, maar anderzijds is er dus ook veel nieuws mogelijk. We moeten een ander verhaal schrijven dan we gewend zijn en dat lukt. Ik ben dus wel positief, ja.

“Maar er is natuurlijk een serieuze impact. Elk merk ziet af, de verkoopcijfers zijn met dertig procent of meer gedaald. Anderzijds zullen mensen elkaar blijven ontmoeten en daarbij willen ze er goed uitzien. En dus zullen ze kleren blijven kopen.

“Veel ontwerpers klaagden dat het tempo in de mode-industrie veel te hoog lag. De ene collectie volgde zomaar de andere op. Sommige designers maken nu slechts twee in plaats van vier collecties, wat dan weer een positieve impact heeft op het klimaat.

“Zelf ben ik ook andere andere paden ingeslagen. We hebben een think tank opgericht voor digitale concepten en een voor projecten op de lange termijn. Zo gaan we bijvoorbeeld een hotel in Portugal ontwerpen nadat we eerder al voor een museum in Manchester en een concept store in Berlijn hadden gewerkt. En dat is, ondanks de moeilijke tijden, heel erg boeiend.”

Noor Chaltin is een Belgisch topmodel. Ze werkte onder andere voor Chanel, Dior, Miu Miu en Comme des Garçons.

“Het laatste seizoen heb ik in Parijs onder meer de shows gelopen van Chanel, Maison Margiela en Poiret. Maar ik denk niet dat ik dit jaar aanwezig ga zijn op de Parijse modeweek. En daar zit corona zeker voor iets tussen.

“Ik heb de gevolgen van de crisis de laatste maanden heel goed gevoeld. Als model reis je veel en dat kon haast niet meer. Ik heb bijgevolg amper in het buitenland gewerkt. Wel heb ik enkele opdrachten in België gedaan, ook al werk ik normaal gezien nooit hier. Zo heb in Brussel geshoot voor Vogue Tsjechië en voor Natan. Maar het werk is sowieso een pak geminderd.

“Op zich was het fijn dat het even rustig was, al begon ik me op de duur wel wat te vervelen. Ik miste het werk en het reizen. Voor de Dior cruise show was ik een tijd geleden bijvoorbeeld in Marrakesh. Daar wou ik altijd al naartoe, het is super dat je daar dan kunt werken. En ineens viel dat allemaal weg…

“Ik moet mezelf als het ware heruitvinden als model en dus doe ik nu andere dingen. Ik schilder en knutsel, wat heel tijdrovend is, maar ongelooflijk leuk om te doen. Misschien dat ik die werken ooit exposeer, maar voorlopig vind ik ze nog te matig. We zien wel.

“Ik geloof echt dat uit deze crisis iets positiefs gaat komen. Het is een periode om stil te staan bij de dingen en zaken aan te pakken die kunnen verbeterd worden. Veel merken zijn zich er bijvoorbeeld van bewust dat het niet nodig is om superveel collecties uit te brengen. En er wordt heel creatief omgegaan met de situatie. Er worden bijvoorbeeld meer lokale meisjes geboekt in plaats van hen van overal in te vliegen, wat dan weer goed is voor het milieu. Maar uiteraard hoop ik dat deze crisis niet te lang meer zal duren. Ik wil er terug voor gaan en doen wat ik altijd al deed. Want ik mis de vriendschappen. Op shows moet je als model vaak erg lang wachten, dan is het wel fijn om met andere meisjes te kunnen praten. Hopelijk komt dat allemaal snel terug.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234