Woensdag 12/05/2021

Showrooming: eerst naar de winkel, en dan online kopen voor minder geld

Steeds meer mensen passen enkel nog schoenen in de winkel, kopen doen ze op het internet. Beeld Cynthia Boll
Steeds meer mensen passen enkel nog schoenen in de winkel, kopen doen ze op het internet.Beeld Cynthia Boll

Die nieuwe jurk eerst passen in de winkel en vervolgens veel goedkoper aanschaffen via het internet. In Amerika bestaat 'showrooming' al langer, bij ons maakt het opgang. Het fenomeen baart zelfstandigenorganisatie Unizo zorgen.

"Sommige klanten stappen binnen in een reisbureau, laten een volledige reis in detail uitstippelen en gebruiken die informatie gewoon als leidraad voor hun reis die ze via het internet boeken", zucht Ruddy Vinck, coördinator van het netwerk van zelfstandige reisagenten Travelcoop. "Soms gaat het echt om schaamteloze praktijken. Of wat denk je van een man die zijn reis al had geboekt via het internet en een reisbureau binnenstapte om gewoon zijn reisschema te laten afdrukken?"

Bij sommige reisbureaus neemt het fenomeen zo'n buitensporige proporties aan dat de handelaars ervoor kiezen geld te vragen voor een uitgebreide offerte. Klanten krijgen dat bedrag dan terugbetaald wanneer ze de reis ook effectief boeken.

Niet alleen reisbureaus, ook kledingzaken en elektroketens worden steeds vaker met het fenomeen geconfronteerd. Prijsvergelijking is van alle tijden, maar nooit eerder was het zo makkelijk om het goedkoopste exemplaar eruit te pikken. Gewoon even googelen en laten thuisbezorgen.

"Vroeger had je ook consumenten die eerst vijf winkels bezochten om dan hun product aan te schaffen in de goedkoopste winkel. Maar dat kostte veel tijd en moeite. Logisch dat het fenomeen vandaag belangrijker is dan tien jaar geleden", zegt Luc Ardies van Unizo.

Advies vragen
Guy Dessers van schoen- en sportwinkel Descarto in Tongeren spendeert wel vaker tijd aan het informeren van klanten die niet van plan zijn om geld uit te geven in zijn winkel. "Vroeger kwamen er al regelmatig gasten bij ons loopschoenen passen om ze vervolgens door kameraden uit Amerika te laten meebrengen. Tegenwoordig is het internet ook een concurrent. Dat is natuurlijk niet plezant. Anderzijds hebben we liever dat onze klanten eerlijk zijn. Als ze schoenen willen kopen in Amerika kunnen ze bij ons wel een fatsoenlijke uitleg krijgen. In de hoop dat ze een volgende keer natuurlijk wel bij ons zullen kopen", lacht hij.

Het internet zal volgens Dessers nooit de winkelstraat overwinnen. "Terugkomen van de winkel is als thuiskomen met een jachttrofee. Het zit in de menselijke natuur. Dames die met zes of zeven zakken thuiskomen en alles meteen willen tonen aan hun vriend. Die beleving mis je toch wanneer je met een paar klikken producten bestelt en die pas dagen later via de post ontvangt."

'Beleving' moet dan ook het antwoord vormen op het oprukkende fenomeen van showrooming. "Op het vlak van beleving kan het internet de reguliere winkel nooit kloppen", zegt Luc Ardies. "Elke winkelier die wil overleven moet daarop inzetten. Winkels moeten afstand nemen van hun rol als distributiekanaal en meer inspelen op de ervaring van het winkelen zelf. Ook de dienst na verkoop is een troef die het internet niet kan bieden."

Andere winkels kiezen dan weer voor een uitgekiende op-maat-strategie. "Via een analyse van het lichaamsprofiel bepalen wij voor elke klant het perfecte bed", zegt Johan Baetens, directeur van Sleepy. "Het is vrijwel onmogelijk om hetzelfde product online te bestellen. Dankzij die aanpak - waar we 25 jaar geleden al mee begonnen zijn - zitten we vandaag in een comfortabele positie dan andere beddenzaken."

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234