Dinsdag 09/08/2022

Showbeest Sergio wordt een beetje stijl bijgebracht

Voor de presentatie van een lifestyleprogramma op televisie zou de keuze tot voor enkele jaren vanzelfsprekend gevallen zijn op iemand van het kaliber Ghislaine Nuytten. Maar nu TV 1 zijn informatieopdracht steevast in een verrassende en leuke verpakking wil stoppen, sleept een showbeest als Sergio de opdracht in de wacht. En hij is toch niet meteen de man die je met finesse en stijl associeert. 'Dat maakt Kaviaar met pruimen net zo verschillend van andere lifestyleprogramma's,' zo maakt Sergio zich sterk. Maar zoals de titel al laat vermoeden, moeten we het programma zeker niet al te serieus nemen.

Het productiehuis TV De Wereld werkte al met Sergio samen voor het toeristisch jongerenprogramma Tripties. Nu maakt hij in elke aflevering van Kaviaar met pruimen (acht) in telkens vier à vijf reportages kennis met de nieuwste modes, hypes, trends en rages. Meer dan eens begeeft Sergio zich daarbij in de wereld van de jetset. "Maar het is zeker niet zo dat het alleen maar over heel rijke mensen gaat", zegt Sergio. "Er komt een zeer brede waaier van onderwerpen aan bod, gaande van het wokken over sigarenclubs tot het proeven van exclusieve wijnen in Zuid-Afrika. Er zit dus een beetje van alles in. In elke aflevering zit tevens een onderwerp waarover ik iets wil bijleren. Zo wilde ik wel eens weten hoe je privéchauffeur van een toppoliticus kan worden. En dat heb ik in praktijk gebracht bij CVP-voorzitter Stefaan De Clerck. Ook ben ik gaan snowboarden met een aantal Zwitserse kampioenen in het exclusieve skioord Gstaad. En ik moet bekennen dat ik op dat vlak maar een sukkelaar ben."

Sergio vindt het heel belangrijk dat de balans tussen informatie en humor goed in evenwicht blijft. "Soms is de leuke verpakking belangrijker dan de inhoud", geeft hij toe. "Maar dat hangt af van het onderwerp. In elk geval hanteren wij niet de Luk Alloo-stijl. We vallen niet binnen op dure feestjes. We zijn geen Vlaamse variant van Gert-Jan Dröge of Dennis The Pennis. Het is helemaal niet de bedoeling om mensen te kwetsen, hooguit dienen zij voor het zien van de beelden enige zin voor zelfrelativering te hebben."

Kaviaar met pruimen is niet de populaire versie van het Canvas-programma TrendSpotting. "Wat de humor betreft moet Kaviaar met pruimen het vooral hebben van de gimmick en niet van de taal," aldus Sergio. Hij ziet zich dan ook niet als de TV 1-uitgave van Nick Balthazar. "Ik heb ook niet de pretentie om te zeggen dat ik kan wat Nic Balthazar doet. Die gast is misschien duizend keren cleverder dan ik. Ik moet het van andere kwaliteiten hebben, zoals die gimmick en het gevoel voor timing en humor."

Als het showbeest dat Sergio is, is een programma als het Swingpaleis hem op het lijf geschreven. Inmiddels is zijn tv-carrière de voorbije maanden in een stroomversnelling belandt. In september '99 werd hij de hyperkinetische gids in het toeristisch jongerenprogramma Tripties. Vervolgens dook hij op aan de zijde van Phaedra Hoste in het spelprogramma Vliegende Start en nu is hij de spil van een, overigens lichtjes gestoord, lifestyleprogramma. "Men vergeet blijkbaar dat ik toch al bijna vier jaar in allerlei panelprogramma's opduik", verduidelijkt Sergio. "En dat heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen dat men op een mooie dag iets meer wilde gaan doen met mij. Ik heb trouwens altijd gezegd dat ik in de eerste plaats entertainer ben. En zingen is daar maar een onderdeel van."

Volgens producer Johan Tuyaerts is de invalshoek van Kaviaar met pruimen, Sergio. En daaronder moeten we verstaan: de manier waar hij op zijn Sergio's de mensen interviewt, hoe hij hen op een zachte manier in het ootje neem. "De verdedigers van de 'schone' taal zullen misschien wel eventjes op de tenen getrapt zijn, want het Engels of het Frans dat ik gebruik, is wel verstaanbaar, maar er staat toch een pluk haar op."

Sergio beseft ook wel dat hij niet alleen fans heeft. Hij blijkt zeer goed in de markt te liggen bij het jonge volkje, maar velen vinden hem toch maar de gespierde versie van het domme blondje. "Ik heb daar absoluut geen moeite mee. Het is onmogelijk om voor iedereen goed te doen. Ik weet dat er mensen zijn die zich afvragen hoe het mogelijk is dat die Sergio het ene programma na het andere krijgt. Zo van: wat heeft die gast nu te vertellen? Wat voor talent heeft hij nu? Terwijl er mensen zijn die zolang gestudeerd hebben en duizend keer intelligenter zijn en dus de kijkers zoveel meer te bieden hebben wat informatie betreft. Ik ga dit niet tegenspreken. Maar ik ben ook niet gemaakt om de mensen iets bij te leren. Ik ben een amusementsboy. Op een ganse week tijd pak ik met dat programma een half uurtje in beslag. Er zijn dus nog zoveel uren waarop andere mensen hun ding kunnen doen. En vergeet niet dat er ook heel wat kijkers zijn die op een ontspannen manier een en ander willen te weten komen en die vooral eens willen kunnen lachen. En dat is mijn ding."

Kaviaar met pruimen moet van Sergio 'een man van de wereld' maken. En dat kost zweet, bloed en tranen. Zo zal hij zijn zeiltocht niet vlug vergeten. "Ik heb meegevaren op een zeilschip waarvan er op deze wereld slechts vijfentwintig exemplaren bestaan. Met dit schip wil een Belgisch team deelnemen aan de Volvo Cup Race, de opvolger van de Whitbread Race. Niet alleen kost deze boot 80 miljoen frank, bovendien moet het team een budget weten te vergaren van 400 à 450 miljoen frank om aan deze race deel te nemen. Toen ik meevoer was de zee zo wild dat ik na tien minuten al zeeziek werd. Ik ben gedurende de ganse trip aan het sterven geweest. En dat was al een act op zich."

'Ik ben niet gemaakt om de mensen iets bij te leren. Ik ben een amusementsboy'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234