Dinsdag 24/11/2020

Uitgezongen

‘Should I Stay or Should I Go?: de brexit van een bronstige beer

The ClashBeeld rv

De Britten vragen zich dezer dagen maar één ding af: ‘Should I stay or should I go?’ The Clash brak er zich ooit ook al hoofd en hanekam over.

If I go there will be trouble, and if I stay it will be double,” sneert Mick Jones van The Clash, “so ya got to let me know, should I cool it or should I blow?” De song werd begin jaren 80 geschreven, maar sinds 2016 klinkt het net zo brandend actueel in het VK. Boris Johnson steggelt zich stug een weg doorheen alle chaos. Europa kijkt voorlopig de kat uit de boom, maar is er gerust op: er komt géén brexit zonder deal op 31 oktober.

De legendarische song van The Clash kon niet dieper doorgedrongen zijn in het collectieve geheugen, al prijkten deze punkpeetvaders niet meer dan één keer in de bovenste regionen van de Britse hitlijsten. En dan nog dankzij een reclamespotje voor jeans. ‘Should I Stay or Should I Go?’ werd hun enige nummer 1-hit en een terechte clashcow voor de groep, hoewel de punkers al een paar jaar voordien de handdoek in de ring hadden gegooid.

Maar classics schreven ze in overvloed. ‘Rock the Casbah’ zou het fundament leggen voor dancepunk. ‘The Magnificent Seven’ hevelde hiphop over van de Amerikaanse getto’s naar de Europese middenklasse. ‘I Fought the Law’ werd gecoverd door Johnny Cash, Bruce Spring­steen, Roy Orbison... En met ‘The Guns of Brixton’ schreef bassist Paul Simonon geschiedenis door de muren tussen reggae, dub en punk te ­slopen. Zonder hen geen Gorillaz, de groep van Damon Albarn, die in 2010 een livebezetting kende met... Paul Simonon en zanger/gitarist Mick Jones!

Ook ‘London Calling’ zou de groep onsterfelijkheid verlenen: de song werd nog opgevist voor de Olympische Spelen in de Britse hoofdstad en de gelijknamige plaat leeft nog steeds voort op shirts dankzij de iconische hoes, waarop je Simonon zijn bas tegen de plankenvloer ziet keilen.

Maar ook ‘Should I Stay or Should I Go?’ leefde letterlijk op deze eeuw, dankzij de Netflix-serie Stranger Things – wie het eerste seizoen zag, weet preciés hoe letterlijk. Fans van One Direction ­kregen een paar jaar geleden ook een lesje punk-etiquette toen de boyband ‘Live While You’re Young’ de openingsgitaarriff van The Clash jatte.

Of wil je een koekje?

Het nummer werd in 1981 geschreven en ingezongen door Mick Jones, die The Clash twee jaar later zou verlaten. Het nummer zou gaan over de relatie tussen Jones en Ellen Foley. Die laatste was actrice en nog bekender als ­zangeres naast Meat Loaf in ‘Paradise by the Dashboard Light’. Later zou Jones bij hoog en bij laag ontkennen dat de song over hen ging. Of over de spanningen binnen The Clash. “Het ging niet over iemand specifiek, en het was zéker geen voorbode van mijn vertrek bij The Clash. Ik probeerde gewoon een classic te schrijven...” Een classic met een ongewone aanpak, evenwel: de Ecuadoriaans-Spaanse ­backing vocals gaven de aanzet tot heel wat ­linguïstische crossovers in de popmuziek.

De songregel ‘If you want me off your back’ zat oorspronkelijk niet in de tekst. Maar ze moest de meer seksueel suggestieve regel ‘On your front or on your back’ verzachten. Voor de slechte ­verstaander: The Clash offreert je een kwakje op je buik of op je rug – voor het zingen de kerk uit. De zin werd aangepast uit angst voor Amerikaanse radiostations die de single anders met geen ­stokken wilden aanraken.

In Nederland had de Drentse band Titt’n lak aan die moraalridders, door de song te vertalen naar ‘Ben je geil of wil je een koekje?’ Nu we er zo over denken: net zo goed helemaal van toepassing op die bronstige beer van een Boris Johnson.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234