Update
Sharapova ziet sponsors afhaken: Nike tijdelijk, Tag Heuer definitief
Maria Sharapova ziet haar sponsors afhaken. Sportkledinggigant Nike schort zijn banden met de Russische op, nadat de tennisster gisteren aankondigde dat ze tijdens de Australian Open positief testte op het verboden meldonium. Horlogefabrikant Tag Heuer gaat nog verder en biedt Sharapova geen contractverlenging aan.
"We zijn bedroefd en verrast door het nieuws over Maria Sharapova", aldus Nike-woordvoerder KeJuan Wilkins. "We hebben besloten om onze banden met Maria op te schorten tot het onderzoek is afgelopen. We blijven de situatie opvolgen", aldus de woordvoerder, zonder meer uitleg te geven.
Sharapova is één van de populairste ambassadrices van Nike en verscheen al in talrijke reclamecampagnes voor het sportmerk. Ze gaf ook haar naam aan een collectie van tenniskledij van Nike. De ex-nummer 1 van de wereld verdiende vorig jaar 29 miljoen dollar, waarvan 'slechts' zeven miljoen afkomstig is van haar tennisspel.
Tag Heuer
Intussen kreeg Sharapova ook van Tag Heuer, de Zwitserse fabrikant van luxehorloges, te horen dat haar sponsorcontract niet verlengd zal worden. Tag Heuer was met Sharapova aan het onderhandelen over een nieuwe overeenkomst, nadat de vorige eind vorig jaar afgelopen was.