Zondag 16/05/2021

Shakespeare nu ook in het Elewijts

Richard III als gevaarlijke spring-in-'t-veld bij D.A.D.A

Dat er vorige zaterdag niet zou worden gespeeld, lag al maanden vast: die avond was er immers Nederland-België. Het typeert het Elewijtse amateurgezelschap D.A.D.A, zowat het F.C. De Kampioenen van het theater. Met diezelfde nuchterheid en een professionele coach-regisseur zijn ze in staat om ooit een eersteklasser uit het toneel in verlegenheid te brengen. In afwachting is er Richard Plantjanet III, een bewerking van Shakespeares Richard III.

Het letterwoord D.A.D.A heeft kunsthistorische connotaties, maar staat eigenlijk voor Den Aktieven Druuge Airing, naar café Den Druuge Airing in Elewijt, waar de groep in 1990 boven de doopvont werd gehouden met haar versie van Hugo Claus' Lysistrata. Twee jaar later ging D.A.D.A voor het eerst scheep met regisseur Dirk Verstockt, jarenlang een van de gezichten van de Beursschouwburg en sindsdien onder meer actief bij muziektheater Lod, waar hij Papalagi ensceneerde.

Na met teksten van Gildas Bourdet, Herman Heijermans en Paul Pourveur te hebben gewerkt viel de keuze van D.A.D.A op Richard III (1592-'94) van William Shakespeare. Verstockt repeteerde acht maanden lang met dertien spelers en muzikanten; als locatie werd de vroegere gymzaal van de gemeenteschool van Eppegem gekozen. In de handen van D.A.D.A wordt Shakespeare weer volkstoneel - niet omdat er gemakkelijk succes wordt gezocht, wel omdat de productie stevig verankerd is op de plek waar ze wordt gebracht. Zo speelt elk van de acteurs in zijn eigen dialect: van Gooiks tot Mechels, met het Elewijts als best vertegenwoordigde taal. In combinatie met de compacte en opvallend coherente manier waarop de tekst werd bewerkt, maakt de streektaal Richard III tot een sterk caféverhaal, dat aan de toog van Den Druuge Airing niet zou misstaan.

Daar kan een mens best eens om lachen, maar waar de realiteit de fictie overtreft, krijgt de voorstelling ook iets hallucinants. Rudiger Janssens vertolkt het hoofdpersonage zoals zijn koosnaampje 'Witte' het aangeeft: niet als een misvormde oude man vol fysieke en mentale littekens maar als een jonge, dynamische spring-in-'t-veld die in moorden een deugddoend spel vindt. Een slachtoffer is voor hem niet meer dan een naam op een bord die in een handomdraai uitgewist wordt. Dat het gevaar om de hoek loert, bij de goedlachse boy next door, lijkt me een adequate verwoording van een post-Dutroux-gevoel.

Technisch is het niet allemaal even verfijnd maar de acteurs werken zich, op een schaarse uitzondering na, met een verbazingwekkend gemak door de tekst en blijven alert voor hun medespelers. Bepaalde motieven uit het stuk komen overigens prima tot hun recht, zoals de rol van de vrouwen die rond Richard blijven cirkelen nadat hij hun echtgenoot heeft vermoord, of zijn eenzaamheid op het slagveld, waarbij alleen nog zijn bode hem aanspreekt met allerlei niets terzake doende informatie. Tot de verheerlijking van Shakespeare draagt de voorstelling niet bij, maar daar zou de man uit Stratford-upon-Avon allicht om gejuicht hebben.

Peter Anthonissen

D.A.D.A speelt Richard Plantjanet III nog op 18, 19 en 20 juni, telkens om 20.30 uur, in de gemeenteschool, Grimbergsesteenweg 8 in Eppegem (bij Vilvoorde). Reservaties: tel. 015/61.01.18.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234