Woensdag 27/10/2021

Shakespeare doet aan aikido in de Ardennen

'Prinsessen in de Bossen': 'As You Like It' in de versie van Malpertuis Bij Shakespeare spelen jongens vrouwen die zich verkleden als mannen die zich vervolgens als vrouwen voordoen. Bij .TheaterMalpertuis gaan ze nog een stapje verder

Tielt / Van onze medewerkster

Sally De Kunst

Het afgelopen weekend was het Vlaamse theater in de ban van Shakespeare. Vrijdag ging Jan Decorte in de Antwerpse Bourla in première met amlett. Zaterdag brachten regisseur Sam Bogaerts en zijn cast van theaterMalpertuis in Tielt Prinsessen in de Bossen, hun versie van As you like it.

In de film Shakespeare in Love verkleedt Gwyneth Paltrow zich als jongen om te kunnen meespelen in een stuk van de verliefde bard met writer's block. Deze overgewaardeerde, fictieve love story neemt niet met de hele geschiedenis een loopje: in het Elizabethaanse theater, ten tijde van Shakespeare, was het immers de gewoonte dat alle vrouwenrollen werden ingevuld door jongens.

Shakespeare dreef die ambiguïteit op de spits in zijn komedie As You Like It. Jongens spelen vrouwen die zich verkleden als mannen die zich vervolgens als vrouwen voordoen. Enzovoort.

TheaterMalpertuis gaat in Prinsessen in de Bossen nog een stapje verder: naast een gedeeltelijk klassieke rolverdeling nemen vrouwen ook mannenrollen op zich en vice versa. Het geheel oogt bij momenten als een travestieshow, met kostuums die ontleend lijken aan de garderobe van Priscilla Queen of the Desert. Regisseur Sam Bogaerts geeft de verwarring nog een extra stimulans door Shakespeares happy end, waarin iedereen met iedereen trouwt, open te laten. De heldin Rosselinde (Rosalind, gespeeld door Marij De Nys) blijft verkleed als man wanneer ze haar geliefde Orlando (Monika Dumon), eind goed al goed, in de armen valt. Dit rollenspel biedt echter weinig verrassend nieuwe perspectieven. 'Wie met wie is en in welke gedaante maakt niet uit als je iemand graag ziet', is de flinterdunne moraal van Bogaerts verhaal.

De lijvige informatiemap die naar aanleiding van Prinsessen in de Bossen werd samengesteld, verklapt dat een gedegen onderzoek naar Shakespeare en As You Like It de voorstelling voorafging. Sam Bogaerts heeft in zijn vertaling getracht zowel rekening te houden met het originele Shakespeariaanse taalspel als met een hedendaagse invalshoek. Gewone spreektaal wordt afgewisseld met dialect, rijmelarij, citaten, platte moppen en parodieën op andere vertalingen. Het heeft nogal wat bokkensprongen als gevolg, die het lezen van de verschillende verhaallijnen van As You Like It er voor de toeschouwer niet eenvoudiger op maken. Dat wordt nog versterkt doordat bepaalde acteurs meerdere rollen voor hun rekening nemen (zoals dat overigens ook in de tijd van Shakespeare het geval was) en doordat Bogaerts de situatiehumor niet schuwt. De Ardennen zijn voor de gelegenheid het bos van Arden, waar een Marsipulami tot de fauna behoort, Orlando overwint worstelaar Jacques met een paar aikidogrepen en de jagers verwijzen zonder verpinken naar Gaia. Stuk voor stuk leuke gimmicks die echter van Prinsessen in de Bossen niet meer dan een fragmentarische aaneenrijging van verschillende sketches maken, waarin weliswaar met veel goesting geacteerd wordt.

Sam Bogaerts komt in al zijn enthousiasme met te veel vergezochte dramaturgische oplossingen aandragen. Zo worden de bomen waarin Orlando zijn liefdesverzen voor Rosselinde kerft bijvoorbeeld uitgebeeld door mensen. Achteraf blijkt dat dat de transformatie van paleis naar bos moet suggereren. Dit soort vondsten zorgt ervoor dat de nevel over de bossen niet optrekt. Bovendien toont Bogaerts wat bij Shakespeare tussen de regels gesuggereerd wordt vrij expliciet. In Prinsessen in de Bossen 'wordt niet meer getrouwd, gevreeën des te meer, naar het u belieft'. Net zoals dat het geval was in Malpertuis' Kinderen Niet Toegelaten-versie van De Kikvorskoning (1999). Alleen ontbrak de chocoprince nog deze keer.

WAT: Prinsessen in de Bossen WIE: TheaterMalpertuis WAAR EN WANNEER: Op vrijdag 9 februari, om 20.30 uur in De Velinx, Tongeren (tel. 012/39.38.00) en op zaterdag 10 februari, om 20 uur in CC De Spil, Roeselare (tel. 051/26.57.00). Op tournee tot en met 5 april (info: 051/40.62.90, theaterMalpertuis) ONS OORDEEL: Prinsessen in de Bossen is niet meer dan een fragmentarische aaneenrijging van verschillende sketches waarin met veel goesting geacteerd wordt.

(Foto Bart Van Den Driessche)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234