Woensdag 14/04/2021

Sfinks '99 * 29, 30, 31 juli en 1 augustus

Gratis donderdagavond

Muziek uit vijf continenten

Het is een bekend gegeven: wereldmuziekfestivals zitten de laatste jaren flink in de lift. Maar de moeder aller Belgische festivals met wereldmuziek blijft onloochenbaar Sfinks, dat in Boechout plaatsgrijpt. We sommen hieronder niet álle artiesten op maar bieden u een parcours door het programma.

Sinds enkele jaren biedt het Sfinksfestival een gratis programma op donderdagavond met artiesten die ook later nog op het festival aanwezig zullen zijn. Over het terrein zwerft Brotherhood, een percussiegezelschap aangevuld met blazers en dansers. De leden komen uit Turkije, de Antillen en Suriname. Op het danspodium spelen de traditionele Gallicische band Lelía (19 uur), de van oorsprong Kongolese maar in Ivoorkust residerende groep Swédé Lokolé (20 uur) en Bagunçaço (21 uur), een feestende bende uit Brazilië, meer bepaald Salvador de Bahia, wat dus betekent: flink wat samba-reggae.

Vrijdag: Brazilië boven

Op vrijdagavond biedt Sfinks dit jaar een Festa do Brasil. Met opnieuw Bagunçaço, die ditmaal het terrein optrekt. Verder ook Manimal (20 uur), een groep die haar muziek RockCongo noemt omdat de congo centraal staat - dat is een ritme uit de Braziliaanse provincie Espirito Santo - in een geluid dat nogal naar rock neigt. De muziek wordt wel eens vergeleken met die van wijlen Chico Science, een grootmeester in het vermengen van nijdige rock en traditionele elementen. Trip do Brasil (19.30, 21 en 22 uur) is wat de naam aangeeft: elektronische klanken met Braziliaanse invloeden, gebracht door enkele deejays, een stel percussionisten en - het oog wil ook wat - dansers. Oftewel: hoe stevige beats best sensueel kunnen klinken.

Zaterdag

Dit is de eerste volledige festivaldag, wat betekent dat alle podia in gebruik zijn: het clubpodium (CP), het danspodium (DP), het openluchtpodium (OP) en de worldgroove (WG). Dit laatste podium toont aan dat elektronische muziek geen privilege is van Amerikaanse of Europese knutselaars, maar ondertussen al de hele wereld heeft omarmd. De opvallendste namen zijn de van de Asian Equation bekende DJ Ritu (WG, 18.30 uur), die drum'n'bass met heel wat Indiase invloeden brengt, en Joi (WG, 20 uur), twee broers uit Bangladesh die momenteel erg hip zijn, maar wel al een decennium aan de slag zijn. Ook het noteren waard: DJ Aki (WG, 19 uur) van Fundamental.

Wie Swédé Lokolé (DP, 11 uur) op donderdag gemist heeft, kan zaterdag zijn schade inhalen. Daarna is het met spanning uitkijken naar El Hadj N'diaye (CP, 13.30 uur), een protestzanger uit Senegal. Zelfs al begrijp je geen Wolof (een taal uit Senegal), dan nog is het fijn genieten van 's mans mooie stem en dito gitaarspel. Cesaria Evora heeft de Kaapverdische eilanden op de muzikale landkaart geplaatst, maar er is natuurlijk meer talent aanwezig op de archipel, zoals Teofilo Chantre (CP, 15.30 uur). Hij vermengt verschillende muzikale invloeden vanop de eilanden zelf met onder meer jazz, tango en bossa nova. Ook is hij een begenadigd zanger en gitarist.

Nadien wordt het vast drummen bij de La Banda Municipale de Santiago de Cuba (OP, 16.30 uur), net een eeuw geleden opgericht in de Cubaanse stad Santiago. Compay Segundo, een van die musicerende krasse knarren op het eiland van Fidel, was ooit nog lid van dit orkest. Het repertoire is gevarieerd, van son over fanfaremuziek tot romantische ballades.

Van een heel andere orde is het Alim Qasimov Ensemble (CP, 17.30 uur) dat mugham speelt, zeg maar de klassieke muziek uit Azerbeidzjan. Essentiële instrumenten zijn een luit, een viool en wat percussie, al dragen die dingen ginds wel een andere naam. Het klinkt misschien wat zwaar op de hand, maar recente cd's bewijzen dat deze deels geïmproviseerde muziek zeer doorleefd overkomt.

De Colombiaanse groep Bloque (DP, 19.30 uur) bedacht voor haar muziek de benaming psychotropische funk. Het achttal met zanger en zangeres brengt een tongprikkelende cocktail van 'westerse' muziek (rock, funk, hiphop, jazz) en Colombiaanse volksmuziek, zoals de cumbia en de vallenato. Kortom, funky omdat deze muziek erg dansbaar is, tropisch omdat dit nu eenmaal opgaat voor Colombia en de psycho staat voor het wat gestoorde karakter van het geheel. Het mag dus niet verbazen dat David Byrne, het sprekende hoofd van Luaka Bop, een fan is.

Alfredo De La Fé (OP, 20.30 uur) woont weliswaar in Colombia, maar werd op Cuba geboren. Zijn muzikale opleiding kreeg hij deels in New York en hij speelde zelfs met het Metropolitan Opera Orchestra. Maar nadien veranderde hij van koers en koos hij voluit voor de salsa. Wat eigenlijk niet zo'n goede omschrijving is want zijn werk leunt dichter aan bij charanga, een genre dat nauwelijks met blazers werkt en opteert voor strijkers. Wie denkt dat dit mierzoete muziek oplevert, vergist zich. Ook violen kunnen een onweerstaanbare drang op de benen uitoefenen. Wie 's nachts nog wil dansen, moet bij Empire Bakuba terecht (DP, 23 & 24 uur), een Kongolees gezelschap dat zowel soukous als rumba serveert. Wie de eerste volledige Sfinksdag liever in trance afsluit, kiest voor de Sahraoui's (CP, 23 uur), oftewel muzikale poëzie uit de Westelijke Sahara. Niet echt gemakkelijk, maar wel verrijkend.

Zondag

De muziek op de laatste Sfinksdag lijkt op papier een tikkeltje traditioneler getint dat de voorafgaande dagen. Al zal The Saint Nicolas Orchestra (DP, 11 uur) uit Polen het daarmee niet eens zijn. Het gezelschap hanteert weliswaar oude stijlvormen (mazurka, polka en uiteraard polonaise), maar brengt die met moderne visie én speelt ze met een gedrevenheid die aan The Pogues herinnert. Camerata Romeu (OP, 12.30 uur) is een vrouwelijk strijkersseptet met vijf violen, een cello en een contrabas onder leiding van Zenaida Romeu, een telg uit een erg muzikaal geslacht. De muziek die dit ensemble brengt, bevat weliswaar wat Afro-Cubaanse elementen, maar leunt minstens zo sterk aan bij Europese klassieke muziek, meer bepaald uit Rusland en Bulgarije.

De volgende twee concerten mag u met een rode stift in uw agenda aanstrepen. Eerst Amadou & Mariam (CP, 17.30 uur), zijnde Amadou Bagayoko en Mariam Doumbia, een Malinees koppel dat elkaar heeft ontmoet in een blindeninstituut in Bamako. Ze brengen geëngageerde muziek, onder meer in het Frans en het Bambara gezongen. De twee stemmen zijn op lyrische wijze met elkaar verweven. Hun knappe organische muziek bevat op plaat een Hammond-orgel en een Fender Rhodes-piano, soms zitten er koperblazers in, dan weer een viool of een mondharmonica. Onderwijl tokkelt Amadou op zijn gitaar als een Afrikaanse bluesman.

De dame die alles heeft om uit te groeien tot dé ster van het festival is Oumou Sangaré (OP, 18.30 uur). Ze komt uit Wassoulou, een regio in Mali met op muzikaal vlak een sterke vrouwelijke traditie. Sangaré bezit een schitterende, door merg en been snijdende stem, waarmee ze nooit onnodige kunstjes uithaalt. Neen, haar zang staat steeds ten dienste van de songs, sober, maar ingenieus gearrangeerd. Op plaat vervult een viool daarbij vaak een hoofdrol, live opteert Sangaré meestal voor een dwarsfluit en een kamalngoni (een West-Afrikaanse harp), een elektrische bas en gitaar, en percussie-instrumenten zoals de djembe en de kalebas. Sangaré leverde in 1993 met Ko Sira een van de allermooiste cd's van dit decennium af en wie haar ooit live aan het werk zag, wil haar nooit meer missen, want weinig muziek bezit een sterkere emotionele diepgang. Een van de vroegere begeleiders van Sangaré was Yacouba Moumouni, een fluitspeler uit Niger. Hij is de man achter Mamar Kassey (DP, 19.30 uur), een beloftevolle maar te weinig bekende groep die de tradities van verschillende volkeren uit Niger samenbrengt in haar muziek.

Het volledige programma vindt u in de agenda. Het festival vindt plaats vanaf morgen donderdag 29 juli t.e.m. zondag 1 augustus op het Molenveld aan de Oude Steenweg in Boechout. Tickets: 600 - 750 frank (14,87 - 18,59 euro) op vrijdag; 850 - 1.050 frank (21,07 - 26,03 euro) per dag op zaterdag en zondag; 1.350 - 1.800 frank (33,47 - 44,62) voor zaterdag én zondag. Kinderen onder de veertien mogen gratis binnen. Info: 03/455.69.44. Internet: www.sfinks.be

'Wie de eerste volledige Sfinksdag liever in trance afsluit, kiest voor de Sahraoui's, oftewel muzikale poëzie uit de Westelijke Sahara''De dame die alles heeft om uit te groeien tot dé ster van het festival is de Malinese Oumou Sangaré'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234