Dinsdag 27/10/2020

Recensie

Seven girls, one soldier: er hangt seks in de lucht in ‘The Beguiled’

Still uit 'The Beguiled'.Beeld rv

Sofia Coppola is terug. Na een reeks mindere films weet de regisseuse van Lost in Translation eindelijk weer te verrassen met The Beguiled: een spannend en sexy verhaal over mannen en vrouwen, en wat ze op elkaar projecteren.

Het verhaal speelt zich af in 1864, tijdens een zwoele zomer in Virginia. De Amerikaanse Burgeroorlog is drie jaar bezig. Maar daar merken de devote juffrouw Nicole Kidman en haar zes leerlingen niets van: in hun kleine, zachte paleisje, ver van de wereld, leren ze Frans, goede manieren en godsdienst. Mannen zijn een romantisch droombeeld dat – voor de meesten onder hen – nog nooit aan de realiteit getoetst is. Wanneer op een dag een gewonde soldaat (Colin Farrell) ter verzorging wordt binnengehaald, wordt hij het weerloze projectiescherm voor al hun verwachtingen en verlangens.

Seven Girls, One Soldierde titel voor een eventuele pornoparodie van The Beguiled schrijft zichzelf. Want er hangt wel degelijk seks in de lucht. Dat voel je al aan de manier waarop Coppola de weelderige, vochtige natuur rond het internaat in beeld brengt. Normaal worden vleselijke verlangens daar meteen de kop ingedrukt, maar Colin Farrel is de, ahum, knuppel in het hoenderhok, de lont aan het kruitvat. De dames zien hem in al hun naïviteit als een viriel popje om mee te spelen. En dat beseft de soldaat zelf maar al te goed: hij bespeelt virtuoos de gevoelens van zijn smachtende verzorgsters.

Hartverscheurend 

De sierlijke roze letters op de begingeneriek doen het niet meteen vermoeden, maar The Beguiled is Sofia Coppola 2.0. Er zijn in de verste verte geen vrolijke popdeuntjes te bekennen – ook al maakte Phoenix, de band van Coppola’s man, de score –, en de regisseuse laat ook eindelijk haar fascinatie voor personages die beroemd zijn (of willen worden) los. 

Ook de plot zit veel strakker dan anders – Coppola leende die bij Thomas P. Cullinans boek A Painted Devil. In tegenstelling tot de eerdere verfilming daarvan uit 1971 gaat Coppola’s The Beguiled niet over de soldaat, maar over de vrouwen die verliefd om hem heen cirkelen. Dat levert grappige momenten op: wanneer ze plots allemaal in hun mooiste avondjurk aan het diner verschijnen en vol verwachting naar Farrell loensen, kun je niet anders dan grinniken.

Maar Coppola maakt haar vrouwen nooit belachelijk. Ja, ze zijn ietwat wereldvreemd, hebben er geen benul van wat oorlog met een mens doet, en laten zich in de luren leggen – de titel betekent 'de misleiden'. 

Maar het zijn ook complexe karakters, wier verlangens serieus worden genomen. Als hun fantasietjes in de tweede helft van de film plots hard botsen met de realiteit, is dat niet alleen spannend, maar ook lichtjes hartverscheurend.

De combinatie van een stevig verhalend fundament en de uitzonderlijke gevoeligheid en non-verbale communicatie van Sofia Coppola levert haar beste film in jaren op. Ze werd in Cannes terecht bekroond met de prijs voor de beste regie.

Genre: kostuumdrama/thriller
Van: Sofia Coppola
Met: Nicole Kidman, Colin Farrell, Kirsten Dunst, Elle Fanning
Duur: 1u33

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234