Donderdag 01/10/2020

Servië wint Eurovisie Songfestival en wordt 'eindelijk normaal'

Nog slechts twaalf maanden slapen en dan schakelen we live over naar Belgrado voor het 53ste Eurovisie Songfestival. De Servische Marija Serofovic won immers met haar fraaie stem, sobere act en dramatische ballade 'Molitva' in Helsinki afgelopen zaterdag het Songfestival met 268 punten.

door Wilfried Eetezonne

HELSINKI l Met de Oekraïense travestietact van Verka Serduchka op twee en de Russische meiden van Serebro op drie werd de erelijst opnieuw ingepalmd door het voormalige Oostblok. De overige landen op het podium wisselden kitsch en camp af met een paar uitstekende nummers.

De uitschakeling van België in de halve finale veertien punten kregen The Krazy Mess Groovers betekende zaterdag weliswaar een plaspauze minder tijdens de drie uur durende finale, maar dat kon de pret nauwelijks drukken. Met een drankje, wat knabbels en pen en papier in de aanslag kropen naar schatting 100 miljoen Europeanen knusjes op de sofa voor de muziek, de glitter en de glamour. Zelf zapten we tussen een kurkdroge Terry Wogan ("Oh dear. Another goth"), een bijwijlen hilarische Paul de Leeuw (over Ierland: "Wat een zweefteef") en de deskundigheid van onze André Vermeulen, de Ivan Sonck van het lichte lied, en de ietsie-bietsie-bitchy Anja Daems.

Bij de puntentelling leek het er even op dat Europa, na de Finse monsters van Lordi vorig jaar, zou kiezen voor de capriolen van de glitterkerstboom Verka Serduchka met een après-skiachtige deun 'Dancing Lasha Tumbai'. Maar uiteindelijk won de muziek van de kitsch met 33 points.

Tweeëntwintig is Marija Serofovic en afgaande op haar vorige liedjes en albums, die titels hebben als 'Ondraaglijke pijn', 'Bittere chocolade' of 'Zonder liefde', lijkt ze niet bepaald een vrolijke meid. Ook haar winnende song 'Molitva' ofwel 'Gebed' klonk doorleefd, dramatisch en zwart. Maar ze heeft wel een klok van een stem. Ze is weliswaar geen klassieke schoonheid, eerder Felice in drag, maar daarvoor bestaan er achtergrondkoortjes. Vier glamourbabes had ze bij voor een leuke, lesbische act.

"Dit is een Europese stem voor een Europees Servië. Servië begint aan een nieuw hoofdstuk en niet enkel in muziek", reageerde ze achteraf al even ernstig.

Niet dat er een gebrek was aan kitsch of camp. Het niet onaardige The Ark van Zweden met een kraagje van struisvogel en een zilveren bles scoorde hoog in de categorie foute kostuums en kapsels. De zanger van de Franse inzending Les Fatals Picards had meer gewerkt aan zijn wenkbrauwen dan aan zijn nummer en Groot-Brittannië was erover door onder de naam Scooch twee stewardessen en twee stewards ("Care for some nuts, sir?" was een van de lyrics) te sturen met het nummer 'Flying the Flag (for you)'. Ondanks een knipoogje naar Bucks Fizz (winnaar in 1981) op een van hun rekwisieten, stortten ze neer op de voorlaatste plaats met 19 points, waarvan 12 van Ierland. Zij werden 24ste en laatste met het folknummer 'They can't stop the Spring' van Dervish, een zangeres die zo happy was dat we bij gelegenheid best haar doktersvoorschrift willen uitproberen. Slovenië was dan weer ronduit eng door wraakgodin Alenka Gotar met een lichtgevende hand te sturen.

Daartussen ook uitstekende nummers. Magdi Rusza uit Hongarije verraste met 'Unsubstantial Blues', net als het orginele swingnummer 'Frauen Regier'n die Welt' van Duitser Roger Cicero, dat onterecht als negentiende eindigde, en Koldun met 'Work Your Magic' bewees dat Wit-Rusland ook wel Belarus genoemd wordt.

Helsinki zorgde voor een spetterende show waarbij vuurwerk, windmachines en rondtollende camera's niet werden gespaard. De filmpjes tussendoor toonden niet de vrolijk wuivende kandidaten, maar allerlei facetten van Finland. Rare jongens, zo blijkt. Er zijn gevaarlijke orkachtigen die veranderen in wolven, zo zagen we in de intro, maar Finland blijkt ook een land waar een knoestige smid in de rimboe van Lapland via zijn hightech gsm live een opera kan meepikken. Vooral veel vriendelijk volk, zagen we.

Het decor, ontworpen door studenten, symboliseerde niet een soort toonladder, waar het nochtans op leek, maar warempel een reusachtig kaakbeen. Dat verwees naar een oude Finse legende over een tovenaar die uit het kaakbeen van een vis een instrument maakte, waarmee hij de natuur betoverde. Zoveel lagen, zoveel subtekst, ...

Maar het echte feest barstte in Servië los. Voor het eerst sinds het uiteenvallen van Joegoslavië deed het nieuwe land mee en de winst werd in de straten van Belgrado uitgebreid gevierd. Serven trokken massaal de straat op met vlaggen en zongen uit volle borst het winnende nummer. "Een grote stap voor Servië, een kleine stap voor de homorechten", reageerde een feestvierder van het orthodox-christelijke land aan het persagentschap Reuters.

Aleksandar Tijanic, hoofd van de Servische openbare omroep RTS zag het zo: "Dat we volgend jaar het Songfestival mogen organiseren in Belgrado, betekent dat we eindelijk normaal geworden zijn."

Servië begint aan een nieuw hoofdstuk en niet enkel in muziek

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234