Vrijdag 28/02/2020

Senseo zet aanval op Nespresso in

Senseo brengt dit najaar een nieuw koffiezet-apparaat op de markt. Het apparaat dat zelf koffiebonen maalt, moet de koffiesnob weglokken bij concurrent Nespresso, en imitators in een klap de pas afsnijden.

De Senseo Sarista wordt vanaf dit najaar verkocht, schrijft de Nederlandse krant Het Parool. Philips bevestigt de lancering, maar wil voorlopig weinig meer kwijt dan dat het apparaat aanvankelijk enkel verkrijgbaar zal zijn in Nederland.

Volgens Het Parool zal het toestel zo'n 250 euro kosten - drie keer meer dan de prijs van het originele apparaat vandaag - en bedient het zich van nieuwe technologie. Voor de Sarista zijn nieuwe koffiecapsules ontwikkeld. Ze komen in zes smaakvarianten en bevatten volledige koffiebonen. Het toestel maalt de bonen zelf, en belooft zo versere koffie met een meer verfijnde smaak. De naam 'Sarista' is een verbastering van de term 'barista', een eretitel voor de professionele kofiezetter.

"Door met hele bonen te werken zet je een eerste stap in de richting van betere koffie ", zegt Jens Oris van koffiebar Normo in Antwerpen, waar de kunst van de exclusieve filterkoffie tot in het extreme wordt beoefend. "Koffie verliest al een uur na het malen een groot deel van de smaak, door de blootstelling aan de lucht. Al heb je met voorverpakte capsules geen enkel zicht op de herkomst of de kwaliteit van de bonen. De originele Senseo vind ik zelf overigens niet te drinken. "

Er is een ding waar het apparaat ongelofelijk goed in is, moet Oris toegeven. "Het gebruiksgemak. Senseo heeft koffiedrinkers zo gemakzuchtig gemaakt dat zelfs chefs tegenwoordig met koffiecapsules werken. De smaak is altijd exact hetzelfde, koffie zetten gaat snel en eenvoudig."

Koffieoorlog

Meer dan tien jaar na de introductie van de originele Senseo - die volgens een woordvoerster elk jaar nog 2,5 miljoen keer over de toonbank gaat, is het tijd om het aanrecht te heroveren.

De aanvankelijke zegetocht - drie op vijf Noord-Europese huishoudens zou ondertussen een apparaat bezitten - werd onderbroken door een vervelende terugroepactie van 7 miljoen toestellen in 2009, wegens ontploffingsgevaar. Oudere toestellen kampen met een verminderd vermogen, lekkende reservoirs en verstopte leidingen, met slappere en kleinere koppen koffie tot gevolg. De kieskeurige koffieconsument heeft ook begrepen dat het crèmelaagje dat Senseo op de koffie legt, niet kan verdoezelen dat het hier om een slap afkooksel van de echte espresso gaat.

Ondertussen heeft concurrent Nespresso de gemakzuchtige koffieliefhebber stevig aan de boezem gedrukt. Door een uitgekiende reclamecampagne, met dank aan George Clooney, een afgelikt design en een meer uitgebreid smakenpalet. Bovendien trekt Nespresso, eigendom van Nestlé, voorlopig aan het langste eind in de strijd om het patent op de koffiecapsules.

Kort na de introductie van de eerste Senseo begonnen andere koffieproductenten de relatief eenvoudige pads na te maken. Het eigendomsrecht kreeg Senseo ondanks herhaaldelijke pogingen niet in handen. Het product was te weinig innovatief, oordeelde het Europees Octrooienbureau. Datzelfde bureau besliste onlangs dat de machine en de cups van Nespresso wél beschermd zijn. Zo komen de espressocups die Douwe Egberts ondertussen zelf op de markt bracht voor de Nespressomachines, in gevaar.

Met het nieuwe toestel wil Senseo de concurrentie een paar stappen voor zijn. De koffiecapsules kunnen niet bijgevuld worden met bonen van een ander merkt.

Marketingprofessor Patrick Vyncke (UGent) heeft twijfels bij de verhoopte revival. "Met het eerste toestel speelde Senseo slim in op een latente behoefte bij een veranderend publiek. Kleinere huishoudens en alleenstaande ouders konden zo'n toestel dat één of twee kopjes zet goed gebruiken. Maar ik denk niet dat mensen die de koffiecultuur cultiveren geïnteresseerd zijn in een nieuw Senseo-apparaat. Die kiezen voor het origineel. Het zal bovendien zeer moeilijk worden om het sterke imago van Nespresso te overtreffen. Eens de consument het product met bepaalde kenmerken associeert, krijg je dat beeld nog moeilijk bijgeschaafd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234