Dinsdag 13/04/2021

Review

Selah Sue in Vorst Nationaal: A voice named Sue ***

Foto Alex Vanhee Beeld UNKNOWN
Foto Alex VanheeBeeld UNKNOWN

Weinig artiesten die zo sterk de meningen verdelen als Selah Sue. Maar vandaag moet je al van slechte wil zijn om het talent van Sanne Putseys onder de mat te blijven vegen. In Vorst Nationaal zette ze nét niet haar meest memorabele concert van het jaar neer. Een korrel in de stem en een schoonheidsfoutje stonden in de weg van een feilloze show. Ach, Selah vie...

Het parcours dat Selah Sue is doorlopen, bleek niet zozeer hobbelig dan wel steil. Van eenzame debutante uit Leefdaal naar headlinende groep in een bijna afgeladen Vorst Nationaal: het kostte de zangeres met suikerspincoupe nauwelijks drie jaar. In die Brusselse zaal stelde Putseys uiteindelijk niet teleur. Ze wierp er zich zowaar op als groothandelaar in good vibes en intieme dromerigheid.

De set begon opmerkelijk teder met een solo gebracht 'Daydreamer' van Adele. Putseys, met de vingers schuifelend over de snaren. Alsof ze zich de volgende noot maar nét op tijd kon herinneren. Die eigenzinnige frasering speelde vreemd genoeg een heel concert in haar voordeel. Want of je nu van haar houdt of niet: je keek in Vorst aan tegen een vrij unieke artiest.Lauryn Hill met een bleker neusje, zoiets.

Die laatste werd tijdens de show overigens bedacht met een gepassioneerde cover van 'Lost Ones'. Maar net zo goed omarmde Putseys echter haar imago van argeloze Lolita. Als een gekwetst vogeltje stuurde ze 'Mommy' in de zaal. En met een klein hartje kondigde ze 'Break' aan, ter wille van d'r grootmoedertje dat voor het eerst kwam kijken naar haar show.

Maar net zo goed zag je een door de wol geverfde performer. Die onderging met een stoïcijnse glimlach het hitsige mannenkoor dat "we love you!" brulde tijdens 'Fyah Fyah' en kreeg haar publiek moeiteloos op de hand tijdens 'Famous'. In die song echode Neneh Cherry, vooraleer het nummer uit z'n eigen hengsels schoot met een paarsaangelopen finale.

Die uitzinnigheid vond ook haar weg naar de bisronde. Die eindigde Selah Sue met een opwindende nieuwe song. Het soulvolle 'Every Now and Then' kabbelde eerst rustig voort, om dan onverwachts in diepe dubstep te veranderen. Akkoord: tegen de tijd dat haar nieuwe plaat in de rekken ligt, zal de storm rond dubstep wellicht al lang gaan liggen zijn. Maar belangrijker was dat die uitsmijter toonde dat Putseys het avontuur niet schuwt. Dat ze zich niet zal laten vastpinnen op één welbekende stijl. Haar stem bleek dan ook de enige lijm tijdens het concert. En zoals 'A Boy Named Sue' van Johnny Cash "snel en gemeen opgroeide" bleek "the voice named sue" ook in ijltempo geëvolueerd. Van eigenaardig en wisselvallig naar eigenzinnig en zinnelijk. Zo broeierig als in 'Just Because I Do' hoorde je Selah Sue nooit eerder.

Toch reed ze ook nu weer geen vlekkeloze rit. Liever dan het salonfähige soulintermezzo na 'Raggamuffin', hadden we bijvoorbeeld 'Please' willen horen. In de AB was dat nog een grandioos duet met haar kameraadje Delvis, maar nu ontbrak die song op het appèl. En een verkoudheid dreigde bij momenten haar stem te gijzelen. Zo had Putseys moeite met de stevigste uithalen in 'This World' en 'Crazy Sufferin' Style'. Anderzijds zorgde dat knikje in d'r stem wel voor een emotionele voordracht in 'Mommy'.

Meest opmerkelijk was echter dat de omvang van Vorst Nationaal nooit haaks stond op de impact van haar show. Na haar gesmaakte passage op Rock Werchter had je zoiets wel kunnen verwachten. Maar als Selah Sue iets bewees in Brussel, dan was het wel dat ze alle accolades verdiende: de vijftien platenfirma's die haar een contract voor de neus schoven - zélfs het notoire hiphoplabel Def Jam dingde naar haar hand. De drie keer dat ze de AB dit jaar liet vollopen. Rock Werchter, waar ze één van de populairste artiesten bleek, en speelde voor een tent die zowat uitpuilde. Het drievoudig platinum dat ze achter haar naam kan zetten. De prestigieuze muziekprijs die zo won in Frankrijk. En de lauwerenkransen van Cee Lo Green, Jamie Lidell en Prince. Wat zou 2012 in petto houden?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234